خرید 18 هزار تن برنج از کشاورزان

بخش خصوصی اقدام به خرید ارقام پرمحصول و کیفی برنج برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان کرد

بر‌اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در حدود 20 تا 25 درصد از برنج کشاورزان از سال قبل روی دست آنها مانده است درحالی‌که از پایان تیرماه و نیمه تابستان برداشت برنج آغاز می‌شود. حالا و با نزدیک شدن به زمان برداشت برنج‌های جدید، امکان افت شدید قیمت و زیان انبوه برنج‌کاران وجود دارد.
اگرچه بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال گذشته رخ داد، برنج‌کاران اولویت خود را در حفظ منافع خود در فروش محصول قرار دادند و به همین علت دیگر تمایل به فروش برنج خود با هر قیمتی نداشتند. در نتیجه کشاورزان از اواخر مردادماه شالی‌های خود را به بازار عرضه نکردند و منتظر بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها ماندند. این اقدام از سوی برنج‌کاران یکی از دلایل مهمی بود که باعث شد بخشی از برنج کشاورزان دپو بماند و به فروش نرسد.

خرید برنج از برنج‌کاران شمال آغاز شد
انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اقدام به خرید برنج از کشاورزان کرده است تا در فصل زراعی جدید، محصول سال گذشته با نرخ منطقی و متناسب بازار خریداری شود. این انجمن در راستای سرمایه‌گذاری، توسعه و نوآوری کشت و کمک به رونق بازار برنج استان مازندران، تفاهمنامه‌ای با استانداری مازندران منعقد کرده است. پیرو انعقاد این تفاهمنامه و به توصیه استاندار مازندران، انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با ارسال دعوتنامه برای اعضای خود از آنها درخواست کرد در صورت امکان شالیکاران مازندرانی را یاری داده و با توجه به آغاز فصل زراعی جدید و انباشت بخشی از محصول برنج سال گذشته، نسبت به خرید محصول برنج و توزیع آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه‌های توزیع عضو انجمن مانع از بین رفتن محصول و متضرر شدن شالیکاران شوند. بر‌اساس سازکار سال‌های گذشته سازمان تعاون روستایی و سازمان بازرگانی مسئول خرید برنج از کشاورزان بود اما امسال بخش خصوصی اقدام به خرید محصول از برنج‌کاران کرده است و انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به حوزه خرید برنج ورود کرده است.

خرید مستقیم برنج از کشاورزان
سیداسماعیل یزدان‌پناه مدیرعامل پایانه صادراتی برنج ایرانی که از سوی استانداری مازندران متولی خرید برنج از برنج‌کاران است به «ایران» می‌گوید: بخش خصوصی بر‌اساس میزان بضاعت خود اقدام به خرید مستقیم برنج از کشاورزان کرده است تا در این میان پای واسطه‌ها و دلالان به این بخش باز نشود. ما درصدد هستیم تا با توجه به وجود رکود فعلی در بازار خرید و فروش برنج، کشاورزان مجبور به فروش محصول زیر قیمت نشوند و از سوی دیگر هم مصرف‌کنندگان از استفاده برنج ایرانی محروم نشوند. وی اضافه می‌کند: ما از 12 اردیبهشت ماه اقدام به خرید برنج کرده‌ایم و تاکنون 18 هزار تن برنج خریداری شده است و همچنان نیز خرید ادامه دارد. خرید برنج شامل ارقام پرمحصول و کیفی می‌شود و قرار است در 12 هزار فروشگاه زنجیره‌ای توزیع شود. یزدان‌پناه درباره نرخ خرید توافقی برنج می‌گوید: قیمت‌ها توافقی و طبق عرضه و تقاضا و بر‌اساس کیفیت تعیین می‌شود و مطالبات گندم‌کاران هم بر‌اساس توافق با آنها مشخص می‌گردد. مراکز خرید برنج توافقی مشخص شده‌اند و کشاورزان با مراجعه به آنجا می‌توانند محصول خود را واگذار کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی