کاهش 27 درصدی واردات روغن

واردات روغن در فروردین ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته از 61 میلیون دلار به 45 میلیون دلار رسیده است

21 کیلوگرم سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران قبل از اصلاح ارز ترجیحی

پس از اصلاح ارز ترجیحی در کشورمان بازار برخی از محصولات کشاورزی و مواد غذایی نسبت به سال‌های گذشته وضعیت با ثبات‌تری پیدا کرده‌اند به طوری که از مهمترین این بازارها می‌توان به بازار روغن خوراکی اشاره کرد.  این در حالی است که تا پیش از این مهم به دلیل توزیع ارز 4200 تومانی و قاچاق گسترده این کالای اساسی به کشورهای افغانستان و عراق شاهد التهابات گوناگونی در این بازار بوده و هر از چندگاهی مردم مجبور به ایستادن در صف‌های عریض و طویل برای خرید این محصول بودند.

کاهش محسوس قیمت روغن در بازارهای جهانی
هم‌اکنون همچون گذشته کارخانه‌های تولیدکننده روغن خام در کشورمان محصول خود را با تخفیف‌ها و دوره بازپرداخت بیشتری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مشتریان خود عرضه می‌کنند که نمود آن را می‌توان در کاهش 10 تا 20 درصدی این فرآورده غذایی در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای دید. از طرف دیگر ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که طی یک ماه اخیر در بازارهای جهانی قیمت روغن به تبع عرضه و صادرات گسترده این محصول خصوصاً از مبدأ اوکراین به دیگر کشورها با افت محسوسی روبه‌رو بوده و همین امر با توجه به اینکه سالانه یک میلیون و 500 هزار تن محصول وارد کشورمان می‌شود در بازار داخل تأثیر داشته و این بازار را با ثبات بیشتری همراه کرده است.  آن گونه که نمودارهای جهانی نشان می‌دهند قیمت روغن آفتابگردان طی یک ماه اخیر، از 1100 دلار به ازای هر تن به 897 دلار و 50 سنت رسیده است که حاکی از کاهش بیش از 200 دلاری این محصول در این بازار جهانی دارد. در بازار داخل هم‌اکنون قیمت روغن سرخ کردنی 810 گرمی با تخفیف به 46 تا 50 هزار تومان رسیده است و رصد فروشگاه‌ها نیز بیانگر آن است که این تخفیفات همچنان به مشتریان داده می‌شود. پیش از این مانی جمشیدی، کارشناس و فعال صنعت روغن در خصوص آخرین وضعیت بازار روغن به «ایران» گفته بود: هم‌اکنون بازار روغن در آرامش به سر می‌برد و قیمت‌های جهانی روغن نیز در بازارهای جهانی کاسته شده که همین امر به کاهش قیمت روغن در بازار داخل کمک می‌کند.  وی افزود: افزایش قیمتی در بازار روغن در آینده نخواهیم داشت و عرضه این محصول به وفور در بازار در حال انجام است.  این کارشناس و فعال صنعت روغن خاطر نشان کرد: هم‌اکنون فروش مدت‌دار روغن در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای این محصول را با تخفیف مدت‌دار ارائه می‌دهند.

جزئیات واردات روغن در فروردین ماه
در فروردین ماه سال گذشته همچنان ارز ترجیحی به روغن به عنوان یکی از کالاهای مورد نیاز خانوار اختصاص داده می‌شد از این رو در این بازه زمانی 41 هزار و 377 تن به ارزش 61 میلیون و 645 هزار دلار از انواع روغن خام از 12 کشور جهان به ایران وارد شده بود. با این حال در فروردین ماه سال‌جاری و پس از اصلاح ارز ترجیحی آمار گمرک نشان می‌دهد واردات این محصول کاهش یافته و به 30 هزار و 551 تن به ارزش 45 میلیون و 82 هزار دلار یا یک هزار و 286 میلیارد تومان رسیده است. به همین دلیل می‌توان گفت به لحاظ وزنی واردات انواع روغن خام با کاهش 26 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با کاهش حدوداً 26.8 درصدی روبه‌رو بوده است. در این بازه زمانی انواع روغن خام از مبادی کشورهای امارات متحده عربی، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، چین، سنگاپور، سوئیس، عمان، روسیه، فرانسه، مالزی و موناکو وارد کشور شده است که نشان دهنده این موضوع است که همچنان واردات روغن از 12 کشور جهان صورت می‌گیرد.

کاهش مصرف سرانه روغن پس از اصلاح ارز ترجیحی
 میزان مصرف روغن در کشورمان به اعتقاد تمامی فعالان بخش خصوصی صنعت روغن یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 500 هزار تن است به طوری که طی یکسال اخیر پس از اصلاح ارز ترجیحی شاهد منطقی شدن مصرف بوده‌ایم. تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی، سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران 21 کیلوگرم در سال بود، که پس از حذف ارزترجیحی این رقم به 15 کیلو کاهش یافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی