صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در نشست خبری رئیس مرکز سیمافیلم مطرح شد

«سرزمین مادری» در یک قدمی پخش و خروج سریال عیاری از تلویزیون

فرهنگی/ خبرهای امیدوارکننده از زمان پخش سریال پرحاشیه کمال تبریزی، جدایی سریال کیانوش عیاری از آنتن تلویزیون، آخرین خبرها از سریال هادی حجازی‌فر، ابراهیم حاتمی‌کیا و داود میرباقری و چشم‌انتظاری برای ادامه ساخت «پایتخت» از مهمترین عناوین خبری است که می‌توان از نشست روز گذشته رئیس مرکز سیمافیلم انتخاب کرد و در پیشانی گزارش آن قرار داد. مهدی نقویان صبح روز یکشنبه در اولین نشست خبری خود با اهالی رسانه، همچنین گزارش آماری از کم و کیف سریال‌های در دست تولید و آماده پخش داد و از سیاست‌های این رسانه در سریال‌سازی گفت.

خروج سریال عیاری، رسیدن سریال کمال تبریزی به یک قدمی پخش
طبق اطلاعات منتشر شده در این نشست سرنوشت سریال کمال تبریزی پس از حدود 12 سال مشخص شده و آن طور که مهدی نقویان اعلام کرده بزودی شاهد پخش این سریال از شبکه 3 سیما خواهیم بود: «سرزمین مادری» جزو سریال‌های اولیه است که بعد از پایان پخش آثار روی آنتن، از شبکه سه پخش خواهد.سریال تازه کیانوش عیاری که آخرین تجربه سریال‌سازی‌اش یعنی«دکتر قریب» بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیون بازپخش شده اما جایی روی آنتن تلویزیون ندارد. این سریال که قرار بود مردادماه سال 1400 روی آنتن برود و بدون اطلاع‌رسانی از آنتن پخش کنار گذاشته شد احتمالاً قرار است در یکی از پلتفرم‌های آنلاین پخش شود. نقویان در این باره گفت: «در مورد سریال «۸۷ متر» کیانوش عیاری قبل از حضور من تصمیم‌گیری‌هایی شده بود که طبق جلساتی که با آقای عیاری داشتیم احتمالاً به خارج از تلویزیون واگذار می‌شود.»

چشم انتظاری برای طرح تازه سیروس مقدم
ابهام درباره سرنوشت گروه «پایتخت» از دیگر موارد خبرساز این نشست بود. نقویان در پاسخ به سؤال اهالی رسانه در این باره با تأکید بر اینکه «سیروس مقدم پشت در نمانده است و کارهایی می‌سازد که رسانه ملی به آنها احتیاج دارد»، ادامه داد: «هیچ گاه به سریال «پایتخت» نگاه منفی نبوده است. این سریال درباره قومیت‌هاست و اتفاقاً قومیت‌های مختلف جزو همان مواردی است که خواسته‌ایم انحصار را نسبت به آن بشکنیم. اما هنوز از طرف آقای مقدم طرحی ارائه نشده است.»

آماده باش هادی حجازی‌فر و ماراتن حاتمی‌کیا و میرباقری
رئیس سیمافیلم در بخشی از این نشست گزارش کاملی از سریال‌های تلویزیون در مراحل مختلف تولید ارائه کرد. نقویان، «طلاق»، «عاشورا»، «سرزمین مادری»، «نیکان»، «ضد»، «مستوران ۲»، «نائله»و «سنجرخان» را از سریال‌های در نوبت پخش اعلام کرد.وی از «سلمان فارسی»، «محرمانه»، «بازپرس»، «مهیارعیار»، «رخنه»، «رحیل»، «بچه محل» و «هادی» به عنوان آثار در مرحله تولید نام برد و همچنین از 15 اثر در مرحله نگارش فیلمنامه یاد کرد. به گفته رئیس سیمافیلم ۱۴ سریال هم در مرحله پیش تولید است که از جمله آنها می‌توان به «موسی»، «ترور»، «غریبه»، «تانک خورها»، «۲۰کووید»، «پردیسان»، «دروازه بهشت»، «رویان»، «عفیف»، «طوبی»، «گاندو ۳»، «رستگاری»، «مسیر اصلی»و«آقای گرفتار۳» اشاره کرد.
نقویان به طور مشخص در پاسخ به سؤالی درباره سریال «موسی» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا این توضیح را اضافه کرد که پیش تولید این سریال با سرعت جلو می‌رود و برای پرهیز از حواشی، به صورت محدودتر در رسانه‌ها مطرح می‌شود.
طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست، حدوداً ۲۰ فیلمنامه الف ویژه موجود آماده تولید است که از جمله آنها می‌توان به «پوریای ولی»، «حضرت معصومه»، «خواجه نصیرالدین طوسی» و «سعدی» اشاره کرد.

سریال‌های بزرگ با کارگردان‌های بزرگ
نقویان در بخش دیگر این نشست به شکل گرفتن اراده ملی برای ساخت این آثار اشاره و برای عملی شدن آن یک پیشنهاد مطرح کرد: «هر وزارتخانه بودجه تولید یک فیلم و یک سریال را کنار بگذارد.»رئیس سیمافیلم همچنین از سپردن سریال‌های بزرگ به کارگردان‌های بزرگ سخن گفت و در توضیحات تکمیلی عنوان کرد: «سیاست تلویزیون این نیست که کارگردان‌های پیشکسوت را کنار بگذارد و منظور از سلبریتی زدایی هم این نیست. به هر حال نیروهای جدید باید رشد پیدا کنند و همزمان و همگام با جریان تولید نیروهای جدید هم رشد پیدا خواهند کرد. سریال‌های الف ویژه، کارگردان‌های با تجربه می‌خواهد. فیلمنامه «پوریای ولی» را آقای جوزانی نوشته است و خودشان هم قرار بوده کارگردانی کنند. سریال‌های بزرگ کارگردان‌های بزرگ می‌خواهد.»

فاصله گرفتن از قاجار، ریل‌گذاری به سمت وضعیت اجتماعی دوره پهلوی
حجم بالای تولیدات تلویزیون درباره دوره قاجار و ریل‌گذاری برای سریال‌های تازه بخش دیگری از صحبت‌های نقویان در این نشست بود. رئیس سیمافیلم در این باره گفت: در یکی دو سال گذشته حجم تولیدات درباره اواخر دوران قاجار زیاد شده. در ریل‌گذاری جدیدی که انجام می‌شود، در زمینه پهلوی چند کار شروع می‌کنیم و در حالی که تا پیش از این بیشتر به دربار پرداخته می‌شده این بار پرداخت به وضعیت اجتماعی آن دوران جزو برنامه‌های ما است.

جستجو
آرشیو تاریخی