صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

انصراف هراز آمل و هورسان رامسر از لیگ برتر قطعی شد

شوک بزرگ مازنی‌ها به والیبال

مهری رنجبر
روزنامه نگار

انصراف مازنی‌ها، شوک بزرگی به لیگ برتر والیبال مردان می‌دهد. فصل جدید لیگ برتر والیبال مردان نیمه دوم سال شروع می‌شود، هرچند اوایل حرف از 16 تیمی شدن بود، اما خیلی زود این شائبه هم از بین رفت، آن هم با اعلام رسمی میلاد تقوی دبیر فدراسیون: «فدراسیون، تصمیم قطعی گرفته تعداد تیم‌های حاضر در لیگ برتر افزایش پیدا نکند. حتی با انصراف تیم‌ها، جایگزینی برای آنها نداریم، بنابراین شاید تعداد تیم‌ها کم شود ولی افزایشی در کار نیست.»
این روزها که تیم‌ها در تب و تاب نقل و انتقالات بازیکن هستند، خبرهای ناخوشایند بیشتری به گوش می‌رسد؛ خبر انصراف تیم‌ها. اوایل حرف از انصراف هورسان رامسر بود؛ تیمی که سومین حضورش در لیگ برتر را با پنجمی تمام کرد، حتی سالن شهید صدرا را برای فصل جدید استانداردسازی کرد، با اینکه یک‌بار هیأت مدیره‌اش با تیمداری در لیگ برتر والیبال موافقت کرد، اما ظاهراً در جلسه جدید به خاطر گرانی و هزینه‌های بالای تیمداری و قراردادهای میلیاردی، نه تنها قید ماندگاری در لیگ برتر والیبال را زدند که همه فعالیت‌های ورزشی باشگاه هورسان را تعطیل کردند. بهرام گلعلی‌پور، مدیرعامل باشگاه هورسان با تأیید این قضیه می‌گوید: «گرانی‌ها باعث شد تا هیأت مدیره نه تنها تیم والیبال که همه فعالیت‌های ورزشی را تعطیل کند، چرا که با قرارداد‌های میلیاردی و بالا رفتن هزینه‌ها اصلاً تیمداری صرف ندارد.» به گفته مدیرعامل باشگاه، هورسانی‌ها البته هنوز رسماً انصرافشان را کتبی اعلام نکرده‌اند: «انصراف کتبی نداده‌ایم، چرا که طبق اعلام سازمان لیگ، عدم واریز ورودیه فصل جدید تا پایان مهلت مقرر، به منزله انصراف محسوب می‌شود.»
اما هورسان تنها تیم انصرافی مازندران از لیگ برتر نبود، چند روز پیش شائبه کناره‌گیری هراز آمل هم پیش آمد؛ تیمی که فصل قبل نایب قهرمان لیگ برتر شد و ظاهراً قرار بود فصل جدید برای قهرمانی لیگ برتر بسته شود، اما نشد. آن هم با قراردادی که سرمربی‌اش، بهروز عطایی بی‌سروصدا با فولاد سیرجان امضا کرده است؛ قراردادی که مسئولان باشگاه لبنیات هراز آمل را آچمز کرد و انگیزه‌شان را برای تیمداری در لیگ برتر گرفت. اقدامی که انتقاد همشهریانش را متوجه او کرد، تا حدی که بعضی از آنها معتقدند سرمربی سابق هراز با رفتن بی‌سروصدا در حق تیم شهرش نامردی کرد. با این شرایط و البته قراردادهای میلیاردی و هزینه‌های بالا، هرازی‌ها هم ترجیح می‌دهند فصل جدید نباشند؛ تصمیمی که شوک بزرگی به لیگ برتر والیبال وارد می‌کند. چرا که آمل یکی از قطب‌های مهم والیبال ایران به حساب می‌آید و با غیبت در لیگ برتر، جای خالی‌اش بد جوری توی ذوق می‌زند. محمد شعبان‌پور، سرپرست سابق تیم والیبال لبنیات هراز آمل با ناراحتی انصراف تیمش را تأیید می‌کند: «شک نکنید، هراز از لیگ برتر انصراف داده است. من واقعاً ناراحتم، چرا که سه سال است که این تیم را آورده‌ام. قرار بود امسال تیم را برای قهرمانی ببندیم، اما متأسفانه مسائلی پیش آمد که تیم نمی‌دهیم.» او به مربیان تیم ملی برای دامن زدن به اتفاقات بد در لیگ برتر والیبال انتقاد می‌کند: «چرا باید مربیان تیم ملی برای جذب بازیکن باشگاه لیگ برتری‌شان در اردو چشم و هم‌چشمی کنند؟ آنها از جیبشان پول نمی‌دهند اما با این کار تنها به والیبال و باشگاه‌ها ضربه می‌زنند. متأسفانه این کار شرایط را سخت می‌کند و یکسری تیم‌های خصوصی تولیدکننده کنار می‌روند. حتی از مازندران (قطب والیبال ایران) دیگر تیمی نمانده و این اصلاً به نفع والیبال نیست. ما مشکلی با پول گرفتن بازیکنان نداریم، اما تیم‌های بخش خصوصی برخلاف دولتی‌ها پول زیادی ندارد و همین کار را سخت می‌کند.»
البته جدای از دو تیم مازندرانی، زمزمه کناره‌گیری تیم راهیاب ملل مریوان هم شنیده می‌شود؛ تیمی که به گفته فردین قادری، سرپرست آن تنها دلیل انصرافش، برنیامدن از پس قراردادها و هزینه‌های تیم و استاندارد‌سازی سالن شهرش برای مسابقات است. قادری می‌گوید: «تأمین قراردادهای میلیاردی و هزینه 5 میلیاردی استانداردسازی سالن مریوان برای ما خیلی است. با این شرایط اقتصادی دیگر نمی‌توانیم ادامه بدهیم. هر چند هنوز انصراف از لیگ برتر والیبال مردان صد درصد نیست.»
اسم نیان الکترونیک مشهد هم در لیست انصرافی‌ها آورده شده، هر چند هنوز این اتفاق برای تیم مشهدی نه تأیید شده و نه تکذیب.
اگر انصراف هر چهار تیم هورسان رامسر، هراز آمل، راهیاب ملل مریوان و نیان الکترونیک مشهد قطعی باشد و هیچ تیمی جایگزین آنها نشود، با این حساب جدول فصل جدید لیگ برتر والیبال 10 تیمی بسته می‌شود.

 

بــــرش

هنوز انصراف رسمی نرسید
محسن ترابی سرپرست سازمان لیگ فدراسیون والیبال، معتقد است هنوز هیچ تیمی انصراف نداده: «هفته پیش آخرین مهلت اعلام آمادگی تیم‌ها برای فصل جدید لیگ برتر والیبال مردان بود که همه تیم‌ها اعلام آمادگی کردند و هیچ انصراف کتبی به دست ما نرسیده است. بنابراین نمی‌توانیم انصراف تیمی را تأیید کنیم. البته مهلت پرداخت ورودیه تا آخر هفته است که تا به حال 9 تیم اعلام آمادگی کرده‌اند و شاید دوباره تمدید شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی