صفحات
شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و نود - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

شاخص کل بورس دوباره کانال 2.3 میلیون واحد را پس گرفت

53 درصد از نمادهای معامله شده در اردیبهشت ماه افزایش قیمت داشتند

در جریان معاملات آخرین روز اردیبهشت ماه، شاخص کل بورس با یک گام 4 هزار و 723 واحدی بار دیگر خود را به بالای محدوده 2.3 میلیون واحد رساند تا آخرین برگ از کتاب اردیبهشت ماه برای بازار سهام با قلم سبز نوشته شود.
با وجود پایان خوش معاملات دومین ماه 1402، اما وقتی سهامداران برای جمع‌بندی بازدهی خود در این ماه به آمار رجوع می‌کنند، عملکرد چندان دلچسبی برای آنها به ثبت نمی‌رسد.
براین اساس، شاخص کل بورس در حالی در محدوده 2.3 میلیون واحد با اردیبهشت ماه وداع کرد که کارخود را در عدد 2 میلیون و 488 هزار واحد شروع کرده بود و تا اواسط ماه نیز بر فراز عدد 2 میلیون و 548 هزار واحد قرار گرفته بود. اما تمامی بازدهی کسب شده برای شاخص تنها در 5 روز معاملاتی از دست رفت و ارتفاع شاخص تا محدوده 2 میلیون و 211 هزار واحد اصلاح شد.
این رویه در روزهای بعدی تا حدودی تعدیل شد و در نهایت عدد 2 میلیون و 300 هزار واحد جایی بود که طرف عرضه و تقاضا برای حسن‌ختام معاملات ماهانه بر سر آن توافق کرد.
به این ترتیب شاخص کل بازدهی منفی 7.12 درصدی را در روند ماهانه خود به ثبت رساند که اگر این عدد را از مجموع بازدهی به دست آمده از ابتدای سال کسر کنیم، مجموع بازدهی مثبت شاخص به حدود 11.4 درصد کاهش می‌یابد. در فرابورس نیز هر چند شدت کاهش قیمت‌ها کمتر بود اما شاخص کل این بازار، بازدهی منفی 6.51 درصد را برای دومین ماه سال به ثبت رساند و با افت 2 هزار واحدی، این ماه را در عدد 28 هزار و 900 واحد وداع گفت.
 
رشد 13 درصد ارزش معاملات خرد در اردیبهشت ماه
معاملات سهام در حالی به اردیبهشت‌ماه رسید که رشد قیمت‌ها در فروردین و همچنین تقویت انتظارات مثبت در خصوص تداوم روند صعودی قیمت‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به بازار روانه کرده بود و آمار نشان می‌داد طرف تقاضا چه از جانب معامله‌گران حقیقی و چه از جانب معامله‌گران حقوقی سهام تقویت شده است.  از طرفی در ابتدای معاملات اردیبهشت ماه شاهد آن بودیم که قیمت‌ها در بخش بزرگی از بازار به محدوده سقف تاریخی خود از مردادماه 1399 رسیده و شاخص کل بورسی نیز تنها یک قدم تا شکست رکورد تاریخی خود فاصله داشت که این موضوع باعث شد تا تنور معاملات بار دیگر داغ شود و رکورد ارزش و حجم معاملات افزایش چشمگیری پیدا کند. این رویه باعث شد تا در روز 16 اردیبهشت ماه ارزش معاملات خرد به محدوده 25 هزار میلیارد تومان برسد و بالاترین عدد تاریخی خود را به ثبت رساند.
با وجود این، شروع روند نزولی قیمت‌ها باعث شد تا دمای معاملات نیز تا حد زیادی کاهش یابد و در آخرین روز معاملاتی این ماه ارزش معاملات خرد تا محدوده 11 هزار میلیارد تومان کاهش یابد.
با این حال رشد ارزش معاملات در نیمه ابتدایی اردیبهشت باعث شد میانگین ارزش معاملات این ماه در مقایسه با فروردین در حدود 13 درصد افزایش یابد و به عدد 17 هزار میلیارد تومان برسد.
 
حقوقی‌ها 2 هزار میلیارد تومان از سهام حقیقی را خریدند
آمار داد و ستد سهام بین دو دسته حقیقی و حقوقی نشان می‌دهد، هرچند سهامداران حقیقی در نیمه اول این ماه به طور خالص سهامی به ارزش 12 هزار میلیارد تومان را از سهامداران حقیقی خریداری کرده بودند، اما در نیمه دوم اردیبهشت، معامله‌گران حقوقی تقاضاکنندگان اصلی بازار بودند و انتقال مالکیت سهام بیشتر به سمت حقوقی‌ها شکل گرفت.
همچنین مجموع آمار معاملات نشان می‌دهد، در اردیبهشت ماه حقوقی‌ها به طور خالص سهامی به ارزش 2 هزار میلیارد تومان را از کدهای حقیقی خریداری کرده‌اند.
به تعبیری دیگر، سهامداران حقیقی در حدود 2 هزار میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی‌ها فروخته و پول را از روند معاملات سهام خارج کرده‌اند.
توجه به آمار ورود و خروج پول حقیقی در معاملات سهام از آن جهت اهمیت دارد که معمولاً سهامداران حقیقی با انگیزه کسب سود در کوتاه‌مدت به بازار وارد می‌شوند و خروج آنها از معاملات می‌تواند به‌عنوان یکی از نشانه‌های تغییر انتظارات کوتاه‌مدت معامله‌گران در بازار شناخته شود.
 
53 درصد نمادها افزایش قیمت داشتند
با وجود بازدهی منفی نماگرهای بورس و فرابورس، اگر به آمار تمامی نمادهای معامله شده در بازار رجوع کنیم، مشخص می‌شود از مجموع 707 نمادی که در اردیبهشت ماه مورد معامله قرار گرفته‌اند، 378 نماد (معادل 53 درصد از کل بازار) در این ماه رشد قیمت داشته و قیمت 329 نماد نسبت به ابتدای اردیبهشت ماه کاهش یافته است.
از این میزان، تعداد 96 نماد با کاهش بیش از 10 درصدی قیمت رو به رو شده‌اند و 174 نماد رشد بیش از 10 درصدی را در مقایسه با ابتدای اردیبهشت ماه به ثبت رسانده‌اند.
نوسان قیمت 50 نماد نیز در بازده منفی و مثبت یک درصد بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی