صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و نه - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سخنگوی وزارت امور خارجه به مواضع مداخله‌جویانه امریکا و اروپا درباره تروریست‌های مسلح واکنش نشان داد

وقت‌تان را صرف تأمین حقوق انسانی شهروندان خودتان کنید

وزارت امور خارجه، واکنش مداخله‌جویانه اروپا و امریکا به مجازات شماری از مجرمان حوادث تروریستی در اغتشاشات اخیر کشور را محکوم کرد. اجرای حکم اعدام سه نفر از تروریست‌های مسلح و عوامل شهادت سه نفر از نیروهای انتظامی و مأموران حافظ امنیت سبب شد تا بار دیگر کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا، امریکا و البته هلند مواضع ادعایی خود را به بهانه دفاع از حقوق بشر تکرار کنند و آن را بهانه‌ای برای به نمایش گذاشتن سیاست متناقض خود در قبال جمهوری اسلامی قرار دهند.

تحقق اهداف نامشروع با استفاده ابزاری از حقوق بشر
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این مواضع قابل انتظار یادآور شد که سیاستمداران غربی به جای مداخله در امور داخلی سایر کشورها و نمایش چهره‌ای به ظاهر بشردوستانه از خود، بهتر است صدای اعتراضات شهروندان خود را بشنوند و وقت خود را صرف تأمین حقوق انسانی و مطالبات شهروندی آنان کنند. کنعانی نقض گسترده حقوق اولیه شهروندان غربی از جمله حق آزادی بیان و توسل پلیس و نیروهای امنیتی به خشونت مفرط علیه مردم معترض در اروپا و امریکا را در کنار صدور بیانیه‌های سیاسی در مورد قوانین داخلی سایر کشورها نشان‌دهنده استفاده ابزاری از حقوق بشر به منظور پیشبرد اهداف و تحقق منافع نامشروع سیاسی دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه این امر را که کسانی که خود سابقه سنگینی در نقض فاحش حقوق بشر علیه دیگر ملت‌ها دارند و در کشور خود نیز علناً مشغول نقض حقوق شهروندان‌شان هستند، در مورد اجرای احکام قضایی نسبت به قاتلان و ترویج‌دهندگان خشونت علیه جان، آرامش و امنیت مردم ایران اظهارنظر می‌کنند، مضحک خواند و تأکید کرد: «اروپا و امریکا صلاحیت قانونی، قضایی و اخلاقی برای اظهارنظر در موضوعات قضایی و حقوق بشری دیگر کشورها ندارند».

استاندارد دوگانه درباره اعتراض و ناامنی
کشورهای غربی در حالی همچنان بر طبل پوشالی دفاع از حقوق بشر می‌کوبند که به فراخور این ادعاها تحریم‌ها را هم پشتوانه ادعاهای خود قرار داده‌اند. تحریم‌هایی که این بازیگران با ایجاد فشارهای اقتصادی، اهدافی ضد انسانی را علیه مردم ایران جست‌و‌جو می‌کنند تا در اصل خود به نقیض آنچه در قالب شعارهای حقوق بشری ادعا می‌کنند، تبدیل شوند. همه اینها در حالی است که این دولت‌ها در جریان وقوع ناامنی و اغتشاشات در داخل کشورهای خود نشان داده‌اند کمترین ابایی از سرکوب اعتراضات داخلی ندارند و حق در پیش گرفتن انواع و اقسام رویکردهای خشونت‌بار و امنیتی را به منظور سرکوب معترضان برای خود متصور هستند.
شاید این موضعی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پیش‌تر در واکنش به تصویب قطعنامه ضدایرانی به بهانه وضعیت حقوق بشر در ایران از خود نشان داد، به خوبی گویای ماهیت ادعاهای واهی غرب باشد که «آنها ریاکارانه از سازکارهای حقوق بشر سوءاستفاده می‌کنند تا بیشتر از قبل اقدامات ضد حقوق بشری را علیه مردم ما انجام دهند و همه اینها به نام «همبستگی» دروغین با ایرانیان است».

جستجو
آرشیو تاریخی