صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در جریان دیدار آیت‌الله رئیسی و شهباز شریف در نقطه صفر مرزی صورت گرفت

گشایش دو طرح مهم اقتصادی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان

 سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به استان سیستان و بلوچستان که پنجشنبه گذشته صورت گرفت، با دیدار «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان و گشایش دو طرح مشترک تهران و اسلام آباد همراه شد. اگرچه راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان بهانه این دیدار را فراهم کرد اما فرصتی شد تا رئیسی و «شهباز شریف» بر تعمیق رابطه راهبردی ایران و پاکستان تأکید کنند و از لزوم تداوم پیوندهای اقتصادی و تجاری میان دو کشور سخن بگویند.
بازارچه مرزی «پیشین» از جمله طرح‌هایی بود که با حضور رئیس جمهور و نخست‌وزیر پاکستان افتتاح شد. ایجاد مرز رسمی زمینی در «پیشین» با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ‌ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را ممکن خواهد کرد. در همین حال نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به کراچی که مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است، از طریق مرز «ریمدان» و «پیشین» حاصل خواهد شد؛ امری که می‌تواند پیامدهای سازنده اقتصادی گسترده‌ای را بر بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و هزاران خانوار شهرستان راسک و مناطق اطراف به دنبال داشته باشد.
رئیس جمهور پس از مراسم افتتاح بازارچه مرزی «مند- پیشین» در دیدار نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی ساخت ۷ بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: «ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد». رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تأکید کرد.

پایداری امنیت در جمهوری اسلامی
آیت‌الله رئیسی حضور نخست‌وزیر پاکستان و هیأت همراه در نقطه صفری مرزی با ایران را نشانه پایداری امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: «ممکن است برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی به دنبال ناامن کردن مرزهای دو کشور باشند که این مسأله حساسیت دولت پاکستان را می‌طلبد». رئیسی همچنین با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی برای حل اختلافات منطقه‌ای میان کشورهای اسلامی، به توافق ایران با عربستان اشاره کرد و گفت: ما هیچ‌گاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.
شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با اشاره به اهمیت تأمین امنیت مناطق مرزی دو کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تأکید کرد.

 خط تبادل برق پلان-جیوانی
افتتاح خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور رئیس جمهور و نخست‌وزیر پاکستان به صورت ویدیوکنفرانسی انجام شد. رئیس جمهور افتتاح این طرح را یکی از جلوه‌های تعمیق و تقویت همکاری میان دو کشور دوست و برادر دانست و با بیان اینکه ایران توانسته با تکیه بر توانمندی‌های داخلی همه تحریم‌ها را خنثی کند، تصریح کرد: امروز ایران در عرصه برق و نفت و گاز تولیدکننده و صادرکننده است و توانسته در زمینه‌های دانش‌بنیان نیز گام‌های خوبی در عرصه انرژی بردارد.
رئیس جمهور با اعلام آمادگی ایران برای همکاری‌های گسترده‌تر با پاکستان در عرصه انرژی افزود: «علاوه بر این، ایران در راستای سیاست تقویت روابط همسایگی در حال راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی با پاکستان نیز هست تا علاوه بر ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مرزنشینان به تسهیل تجارت میان دو کشور نیز کمک شود». آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند که حضور امریکایی‌ها در منطقه و افغانستان امنیت‌ساز نیست، اظهار داشت: «در عوض همکاری بین ایران و پاکستان می‌تواند امنیتی پایدار را در منطقه رقم بزند و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری می‌تواند به پیشرفت دو کشور کمک شایسته‌ای کند».

آغاز دوره جدید در رابطه دو کشور
نخست‌وزیر پاکستان نیز در این مراسم با بیان اینکه همکاری‌هایی که امروز آغاز شدند باب جدیدی میان دو کشور هستند، گفت: .شکی نداریم که ایران و پاکستان برادر هستند و روابط آنها فراتر از روابط دو همسایه، روابطی خویشاوندی است.
شهباز شریف راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی میان دو کشور را آغاز دوره‌ای جدید از تلاش‌ها برای پیشرفت منطقه دانست و افزود: همچنین افتتاح پست و خط انتقال برق نیز بسیار مایه خرسندی است و ضمن تشکر از وزیر نیرو و دست‌اندرکاران ایرانی اجرای این پروژه مشخصاً از برادرم آیت‌الله رئیسی قدردانی می‌کنم که شخصاً پیگیر رفع تعویق اجرای این پروژه بودند، هر چند که این تعویق از طرف پاکستان بود.
او با بیان اینکه دو کشور ظرفیت زیادی برای توسعه همکاری‌های فیمابین دارند، اظهار داشت: در گفت‌و‌گوهایی که با رئیس جمهور ایران داشتیم مذاکراتی درباره رفع موانع گسترش همکاری‌ها شد و با سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان در آینده نزدیک امیدوارم زمینه‌های توسعه این تعاملات هر چه سریع‌تر فراهم شود.
نخست‌وزیر پاکستان با تأکید بر اینکه در این روز تاریخی باید بنای جدید را برای توسعه روابط دو کشور پی‌ریزی کنیم، تصریح کرد: ارتقای امنیت مرزها نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور دارد و همه تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفتم.

جستجو
آرشیو تاریخی