صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـــار

معاون اول رئیس‌جمهور در نشست
با ناشران بزرگ کشور:
کتاب و نشر یکی از پایه‌های اصلی و پیشران پیشرفت کشور است

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در مصلای تهران و بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در نشست با جمعی از ناشران بزرگ کشور از نزدیک در جریان آخرین وضعیت حوزه چاپ و نشر قرار گرفت.
معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست با تأکید بر اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد، افزود: روحیه تلاش، مجاهدت و فعالیت اقتصادی نیاز به فرهنگ‌سازی و تلاش قشر فرهنگی و ناشران در ترویج این روحیه بین نسل جوان دارد. وی تأکید کرد: کتاب، نشر و انتشارات یکی از پایه‌های اصلی و پیشران پیشرفت کشور است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، مخبر در این جلسه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، همچنین به تلاش‌های دولت برای حل مشکل کاغذ ناشران کتاب و مطبوعات اشاره و تأکید کرد: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم مصمم به حل مشکلات کاغذ در کشور بودیم که با بازسازی و ارائه تسهیلات به کارخانه‌های تولید کاغذ و همچنین اتخاذ تصمیمات برای ساخت کارخانه‌های جدید تلاش شد تا مشکل کاغذ در کشور بتدریج کاهش یافته و در برنامه‌ای زمانبندی شده، حل شود.

ساخت کارخانه جدید کاغذ
با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن
مخبر با اشاره به ساخت یک کارخانه جدید کاغذ با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در دولت سیزدهم افزود: با خریداری تجهیزات و زیرساخت‌های لازم، ساخت این کارخانه پیشرفت ۴۰ درصدی داشته که در صورت راه‌اندازی می‌تواند کاغذهای بازیافتی را نیز با تکنولوژی روز دنیا به کاغذ مناسب برای صنعت نشر تبدیل کند. وی اضافه کرد: در کنار ساخت کارخانه‌های جدید به دنبال اختصاص زمین برای کشت درختان مخصوص تولید کاغذ نیز هستیم تا برای تولید محصولات کاغذی نیاز به قطع درختان موجود نباشد.
وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات دولت ظرف سه سال آینده به مرحله‌ای از فراوانی و کاهش بهای تمام‌شده کاغذ خواهیم رسید که دغدغه‌ای در این زمینه در کشور وجود نداشته باشد اما تا زمان رسیدن به این هدف باید واردات کاغذ با قیمت مناسب انجام شده و دست دلالان و سوداگران از این بازار قطع شود.
مخبر بر ضرورت ایجاد یک تشکیلات حقوقی و قانونی مختص ناشران کشور تأکید کرد و گفت: دولت آمادگی کامل دارد تا به فعالان صنعت نشر برای ایجاد یک اتحادیه و یا تشکیلات قانونی نشر کمک کند و همچنین بسیاری از ناشران کشور می‌توانند سهامدار برخی کارخانجات تولید کاغذ کنونی و یا در دست ساخت در کشور شوند.

 

امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با فیگارو فرانسه مطرح کرد
اشتباه مکرون درباره اغتشاشات در ایران

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با رسانه فرانسوی «فیگارو» از گفت‌و‌گوهای دوجانبه تهران و پاریس برای رفع سوءتفاهمات فی‌مابین خبر داد. وزیر خارجه در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره آزادی دو تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران و اینکه آیا می‌توانیم انتظار آزادی بقیه را داشته باشیم، گفت: «من و همتای خود خانم کاترین کولونا تماس‌های دائمی تلفنی داریم. اخیراً در پکن تقریباً دو ساعت مذاکره داشتیم. ما در مورد تمام سوءتفاهمات بین دو طرف گفت‌وگو کردیم.» امیرعبداللهیان ادامه داد: توافق‌هایی نیز بین ما حاصل شد که نتیجه بخشی از این توافق‌ها، آزادی چند روز پیش دو تبعه فرانسوی بود. ما با خانم کولونا موافقت داریم که برای آزادی فرانسوی‌هایی که به دلیل ارتکاب جرم در ایران زندانی هستند، تلاش کنیم. اما پیگیری این موضوع در دست قوه قضائیه کشورمان است.» امیرعبداللهیان همچنین در گفت‌وگو با فیگارو با ذکر این نکته که خانم کولونا و دیگر مقامات فرانسوی قبلاً گام‌های مثبتی برداشته‌اند، یادآور شد: «نتیجه آن در راستای منافع هر دو کشور است.»
وزیر خارجه همچنین مخاطب این پرسش قرار گرفت که شما از رویکرد واقع‌بینانه آقای امانوئل مکرون استقبال کردید. منظورتان چه بوده است؟ گفت: «آقای مکرون با دولت کنونی در ایران، کار را خوب آغاز کرد. وی برای رسیدن به یک نتیجه مثبت در مذاکرات، تماس‌های سازنده و خوبی با آقای رئیسی داشت. آقای مکرون حتی از همتای ایرانی خود خواسته بود تا برای برقراری آتش‌بس بین روسیه و اوکراین مداخله کند. اما در جریان اغتشاشات، جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای علیه مردم ایران به راه افتاد. آقای مکرون در آن زمان به ارائه دیدگاه اشتباهی در مورد ایران پرداخت، اما بسرعت دریافت که هیچ اتفاقی در ایران رخ نخواهد داد.»
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: «لذا ما در حال حاضر به تماس‌های خود ادامه می‌دهیم تا سوءتفاهمات بین دو کشور را کنار بزنیم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی