صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

پیگیری پرونده

عوامل حمله تروریستی «خانه اصفهان» اعدام شدند

عوامل حمله تروریستی که در جریان اغتشاشات محله خانه اصفهان، 3 مدافع امنیت را به ضرب گلوله به شهادت رساندند، سحرگاه روز گذشته اعدام شدند. به گزارش «ایران»، 25 آبان ماه سال گذشته در جریان اغتشاشات صورت گرفته در محله خانه اصفهان چند فرد مسلح اقدام به تیراندازی به سمت مأموران مدافع امنیت و مردم کردند که منجر به شهادت دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمدحسین کریمی و یک سرهنگ فراجا به نام اسماعیل چراغی شد.

شب حادثه اغتشاشگران در میدان نگهبانی محله خانه اصفهان اقدام به ایجاد تشویش کردند. اما این بار پا را فراتر از آتش به پا کردن در خیابان و آسیب رساندن به اموال کسبه و اموال دولتی گذاشته و ناگهان اقدام به تیراندازی به سمت مأموران مدافع امنیت و مردم کردند. در فیلم‌های جامانده از دوربین‌های مداربسته محل درگیری، مشخص است زمانی که صدای تیراندازی در خیابان می‌پیچد، عابران وحشت‌زده اقدام به دویدن و فرار می‌کنند تا جان خود را از اصابت گلوله در امان نگه دارند. اما در این میان اصابت گلوله به جان مأموران مدافع امنیت سبب شد که دو جوان بسیجی در دم جان خود را از دست داده و به مقام شهادت برسند و سرهنگ اسماعیل چراغی نیز به ضرب گلوله مجروح شده و به بیمارستان منتقل شود که صبح روز بعد به‌دلیل شدت جراحات وارد شده جان خود را از دست داد و او نیز به فیض مقام شهادت نائل گشت.
از اولین لحظات بعد از وقوع این حمله تروریستی منجر به جنایت، ردیابی عاملان حادثه در دستور کار مأموران انتظامی قرار گرفت و در کمتر از 24 ساعت تروریست‌های جنایتکار به دام افتادند.
متهمان که به سرعت شناسایی شده بودند در مسیر فرار به شهرهای شمالی کشور در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار گرفته و  دستگیر شدند. یکی از متهمان بعد از دستگیری در اعترافات خود گفت:« بعد از حادثه قصد داشتم به ویلایی در شمال بروم و به راه هم افتادم اما در شهر میمه دستگیر شدم.»
بعد از دستگیری این متهمان مشخص شد که دو نفر از آنها به نام‌های مجید کاظمی و سعید یعقوبی از مدتی قبل با خرید اسلحه نقشه اقدام تروریستی را کشیده بودند که چت‌های آنها در فضای مجازی نشان دهنده این موضوع بود و بعد از اجرای حکم اعدام تصاویر این گفت‌و‌گوها برای آگاه‌سازی ملت از ماهیت موضوع منتشر شد.
اما در روند رسیدگی به ماجرای همین دو متهمی که قبل از جنایت با هم نقشه را کشیده بودند، در مواجهه حضوری با یکدیگر گناه را گردن هم انداخته و بر اینکه تیراندازی مرگبار کار کدام یکی از آنهاست مجادله ‌کردند تا بتوانند راه نجاتی پیدا کنند که صوت این مجادله نیز منتشر شد.
همچنین مشخص شد که این افراد با گروهک منافقین در ارتباط بوده‌اند و در این رابطه هم تصاویر چت‌های آنها در فضای مجازی و فیلم‌هایی که به خواسته گروهک‌های منافق برای شناسایی پایگاه‌های بسیج تهیه و ارسال کرده بودند، نشان دهنده این ارتباط بود.
یکی از این متهمان در اعترافات خود گفت:« یکی از چیزهایی که آنها از ما می‌خواستند شناسایی پایگاه‌های بسیج بود.» همچنین  فیلمی تهیه شده توسط این فرد کشف شد که در آن وی همزمان که از مقابل یک پایگاه بسیج عبور کرده،  روی فیلم صحبت کرده و می‌گوید این یکی از پایگاه‌های مهم بسیج است.
اعترافات 2 متهم دیگر پرونده نیز نشان می‌داد که این افراد از قبل با هم نقشه اغتشاش را کشیده و کوکتل مولوتف تهیه کرده بودند. همچنین متهمان صحنه جنایت را بازسازی کرده و به تشریح جزئیات جنایت خود نیز پرداختند. آنها در روز دادگاه خود را مستحق مجازات اعلام کردند.
در بررسی سوابق کیفری افراد نیز مشخص شد که آنها دارای سابقه شرارت و درگیری و تجاوز به عنف هستند و از خانه تیمی آنها سلاح‌های سرد و گرم و انواع بمب‌های دست‌ساز نیز کشف شد.
سرانجام رسیدگی به این پرونده با طی روال قانونی پایان گرفت. براساس احکام صادره، صالح میرهاشمی بلطاقی فرزند سید کاظم متهم ردیف اول پرونده به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح کلت کمری، تشکیل و اداره گروه‌ مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضدامنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همکاری با گروهک منافقین به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
مجید کاظمی شیخ شبانی فرزند محمدرضا متهم ردیف دوم پرونده به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح کلاشنیکف به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌‌ها و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
سعید یعقوبی کردسفلی فرزند کرمعلی متهم ردیف سوم پرونده به اتهام محاربه از طریق اقدام به کشیدن اسلحه و استفاده از کلت کمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دسته‌‌ها و جمعیت غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی کشور به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.
امیر نصر آزادانی فرزند محمد متهم ردیف چهارم پرونده نیز به اتهام عضویت در دسته‌های غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری، برای اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت به ۵ سال حبس تعزیری و برای اتهام معاونت در محاربه به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
سهیل جهانگیری فرزند عبدالحسین متهم ردیف پنجم پرونده از بابت اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت داخلی کشور به ۲ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شد.
برای جابر میرهاشمی فرزند هاشم متهم ردیف ششم این پرونده نیز حکم برائت صادر شده است.
حکم اعدام صادر شده برای متهمان سعید یعقوبی، مجید کاظمی و صالح میرهاشمی سحرگاه روز گذشته اجرا شد و به دار مجازات آویخته شدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی