صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

هلال احمر، فرشته نجات زن عشایری در منطقه صعب‌العبور شد

دردسر گوسفندان گمشده برای یک زن

آیدین رزاقی/ زن جوان که دنبال چند گوسفند گم شده خود بود در ارتفاعات صعب‌العبور چشمه مزرا دچار حادثه شد اما توسط نیروهای امداد هلال احمر منطقه در یک عملیات 4 ساعته به نیروهای اورژانس جهت درمان تحویل داده شد.
به گزارش «ایران»، مسعود حقانی، امدادگر جمعیت هلال احمر شهرستان مارگون استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران»، اظهار کرد: ساعت 12 چند روز قبل به ما اعلام کردند که یک زن دچار حادثه شده است و ما سریعاً به محل حادثه رفتیم و چون این مکان را به‌صورت کامل می‌شناختیم سعی کردیم در کمترین زمان به محل برسیم.
وی در تشریح این اتفاق افزود: حدوداً 45 دقیقه طول کشید تا به منطقه چشمه مزرا برسیم و مطلع شدیم که این زن 40 ساله از عشایر منطقه بوده که برای یافتن چند گوسفند گم شده نزدیک یخچال‌های کوه چشمه مزرا دچار حادثه می‌شود. به این شکل که وقتی از یک بخشی از ترانشه کوه عبور می‌کرده، قسمتی از سنگ‌های کوه روی او می‌ریزد.
امدادگر جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این حادثه توسط اهالی روستا به ما اطلاع‌رسانی شد، بیان کرد: این زن از ناحیه کمر و سر دچار آسیب جدی و خونریزی شده بود.
حقانی تأکید کرد: با توجه به اینکه این زن از ناحیه سر دچار آسیب شده بود، زمانی که بالای سر مصدوم رسیدیم ابتدا حال عمومی او را بررسی کردیم و بعد از اینکه نسبت به وضعیت هوشیاری او مطمئن شدیم نسبت به انتقال ایمن او اقدام کردیم.
وی گفت: این زن را با همکاری اهالی به سمت پایین کوه انتقال دادیم که یک مسیر 3 کیلومتری و صعب‌العبور بود. در همین حین عملیات پانسمان و بانداژ را روی او انجام دادیم چون دچار شکستگی و خونریزی شده بود.
امدادگر جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اورژانس به ما اعلام کرده بود که به‌دلیل سخت بودن شرایط در منطقه نمی‌تواند از آن محل مصدوم را منتقل کند به همین دلیل ما 10 کیلومتر دیگر مصدوم را تا یک محل امن در پای کوه انتقال داده و آن را تحویل اورژانس دادیم.
حقانی بیان داشت: متأسفانه سالانه نزدیک به 30 نفر در این منطقه به‌دلیل نزدیک شدن به پرتگاه‌ها به خاطر پیدا کردن گیاهان دارویی و عواملی از این دست دچار حادثه می‌شوند و صعب‌العبور بودن منطقه و نبود امکانات به شدت آن دامن می‌زند.
وی ادامه داد: ما  تا سال‌های اخیر در این منطقه مرکز هلال احمر نداشتیم و به علت جدیدالاحداث بودن آن میزان تلفات منجر به مرگ تقریباً کاهش پیدا کرده است اما نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر به مردم در خصوص توجه به خطرات ناشی از ورود به مناطق صعب‌العبور هستیم.
امدادگر جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ما در طول فروردین و اردیبهشت ماه امسال حدود 6 مورد عملیات کوهستانی داشتیم که خوشبختانه در تمامی موارد مصدومان به مراکز اورژانس تحویل داده شدند.
وی با اشاره به اینکه عمده حوادث این منطقه به علت برداشت از گیاهان دارویی منطقه است، افزود: لازم است مسئولان در این منطقه با آموزش جوامع محلی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کنند و روش‌های بهتر برداشت گیاهان دارویی را به مردم آموزش دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی