صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هشت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

نکاتی در مورد کلاس‌های فوق برنامه برای کودکان

زهرا قاسمی روانشناس کودک با بیان اینکه به فعالیت‌های مختلفی که از چهارچوب همیشگی و رسمی کلاس خارج هستند و بسیاری از کودکان برای پرورش استعداد و افزایش خلاقیت‌شان و همچنین با علاقه در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند، کلاس فوق برنامه گفته می‌شود به «ایران» می‌گوید: «این فعالیت‌ها برای کودکان تنوع بسیار زیادی دارند و برخی مواقع کودکستان‌ها یا مدارس خود برگزارکننده این فعالیت‌ها هستند و برخی دوره‌های دیگر نیز در خارج از چهارچوب نظام تربیتی رسمی و توسط مؤسسات و آموزشگاه‌های مختلف برگزار می‌شود. متأسفانه این روزها زیاد می‌بینیم که در خیلی از خانواده‌ها برای اینکه احساس نکنند کودک‌شان از سایر بچه‌ها عقب مانده‌ است، برنامه پرمشغله‌ای را برای کودک در نظر می‌گیرند. این دسته از والدین تصور می‌کنند بهتر است فرزندان خود را مدام مشغول نگه دارند تا اینکه بگذارند وقت آزاد برای بازی کردن داشته باشد. همچنین ممکن است احساس کنند اگر فرزندشان کارهایی که بچه‌های دیگر انجام می‌دهند را انجام ندهد، تجربیات مهمی را از داده است.»
وی در ادامه با بیان اینکه اکثر والدین معمولاً بهترین‌ها را برای فرزندشان می‌خواهند، می‌گوید: «والدین با اینکه قصد و نیت خوبی دارند ممکن است ناخواسته باعث پرمشغله شدن برنامه زندگی فرزندشان شوند. فشاری که برای شرکت در فعالیت‌های مختلف از طرف والدین به بچه‌ها تحمیل می‌شود هم برای بچه‌ها و هم خود والدین خسته‌کننده است.»
این روانشناس با اشاره به اینکه کلاس‌های فوق برنامه موجب رشد کودک هم می‌شود و تأثیرات مثبتی هم دارد، می‌گوید: «اولین ویژگی کلاس‌های فوق برنامه برای کودکان که مهم‌ترین ویژگی نیز به حساب می‌آید، این است که باعث تقویت انگیزه و افزایش شور و اشتیاق در کودک می‌شود. همچنین به کودک کمک می‌کند تا استعدادهای درونی خود را به نمایش بگذارد.البته کودک با افزایش سن بهتر می‌تواند به علایقش پی ببرد و برای زندگی و آینده خود تصمیم بگیرد اما در سنین زیر هفت سال برخی فعالیت‌های گروهی هم می‌تواند به او کمک کند تا بتواند در اجتماع و در کارهای تیمی عملکرد خوبی از خود نشان دهد.»
این روانشناس به بیان توصیه‌هایی به والدین می‌پردازد:

 رمز کار این است که برنامه‌ها را به اعتدال و با در نظر داشتن سن، روحیه، علایق و توانایی‌های فرزندتان انتخاب کنید.

اگر کلاس یا تکلیفی خیلی پیشرفته است مطمئناً تجربه آن برای فرزندتان خسته‌کننده خواهد بود. اگر فعالیتی جذابیت لازم برای درگیر کردن بچه‌ها را نداشته باشد هم برای آنها کسل‌کننده است.
فراموش نکنید زمانی که بچه‌ها کاری را فقط برای رضایت و خشنودی والدین‌شان انجام می‌دهند، هدف اصلی فراموش می‌شود.
انجام فعالیت‌های منظم و ورزش برای کودکان می‌تواند بسیار مفید باشد. این فعالیت‌ها می‌تواند مهارت‌های اجتماعی بچه‌ها را تقویت کرده و فرصت‌هایی برای بازی و ورزش در اختیار آنها قرار دهد. همچنین ورزشکار بودن، نظم و حل مشکلات را به آنها یاد می‌دهد. از همه بهتر اینکه این فعالیت‌ها مفرح هستند. رمز کار این است که فعالیت‌هایی مفرح برای آنها انتخاب کنید که مطمئن شوید هم بچه‌ و هم خودتان خسته و کلافه نمی‌شوید.

 توجه داشته باشید گاهی اوقات برنامه کلاس‌های فوق برنامه مناسب و خوب است و گاهی بچه‌ها چیز زیادی از این کلاس‌ها یاد نمی‌گیرند. بنابراین قبل از انتخاب این کلاس‌ها برای فرزندتان خوب آنها را مورد بررسی قرار دهید و ببینید چه کلاسی برای کودک‌تان مناسب‌تر است.

 قبل از اینکه کودک‌تان را در کلاسی ثبت نام کنید با کودک‌تان در مورد آن کلاس صحبت کنید او را تشویق کنید ولی هرگز او را مجبور به انجام کاری نکنید. یک جلسه با کودک در آن کلاس شرکت کنید و از نزدیک با برنامه‌های آن آشنا شوید و ببینید آن کلاس مناسب است.
-اگر تصمیم به ثبت نام کودک در آن کلاس گرفتید اول او را آماده کنید، به او بگویید چه وسایلی را باید با خودش بردارد، چه لباسی بپوشد و قرار است چه کسانی را در آن کلاس ببیند.

دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، بازی کردن، گوش دادن به موسیقی، یا حتی بیکار بودن می‌تواند، زمانی که بچه‌ها برای استراحت نیاز دارند را در اختیار آنها قرار دهد. هیچ وقت فراموش نکنید که چقدر برای بچه‌ها بازی کردن با بچه‌های دیگر مهم است. کودکان نیاز دارند زمانی را واقعاً کودک باشند و کودکی کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی