صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هفت - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هفت - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

‌افزایش میزان جوجه‌ریزی به ۱۱۰ میلیون قطعه در اردیبهشت ماه

با توجه به آمار، جوجه‌ریزی فروردین و اردیبهشت‌ماه به ترتیب 10 تا 20 درصد نسبت به اسفندماه افزایش داشت

وزارت جهاد کشاورزی به منظور توسعه بازارهای صادراتی، هدفگذاری برای افزایش تولید 3 میلیون تن گوشت مرغ را در دست اقدام دارد. بر اساس آمار سالیانه میزان مصرف مرغ در کشور میانگین به حدود 2 میلیون و 500 هزار تن می‌رسد درحالی که در سال گذشته میزان تولید به 2 میلیون و 650 هزار تن رسید.
به طور میانگین هرساله ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود اما کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند در کشورمان ظرفیت تولید 3 میلیون تا 3 میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ وجود دارد. این در حالی است که به طور متوسط با جوجه‌ریزی 110 تا 120 میلیون قطعه‌ای در هر ماه می‌توانیم شاهد تولید ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ در کشورمان باشیم.
طبق اعلام سید محمد آقامیری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی در کشور مورد نیاز است که با توجه به سیاست‌های تعیین شده برای تولید با هدف صادرات، این امکان برای تولیدکنندگان وجود دارد تا کار را توسعه دهند و نگران مازاد تولید نباشند.
یکی از ارزشمندترین بازارهای بخش کشاورزی به مرغداران اختصاص پیدا می‌کند و ایجاد زنجیره ارزش در صنعت مرغداری بسیار حائز اهمیت است و وزارت جهاد کشاورزی هم متعهد شده در تمام زمینه‌ها از تولیدکنندگان حمایت کند. در حال حاضر میزان صادرات مرغ بسیار محدود است و به حدود 5 تا 6 هزار تن در ماه می‌رسد که بیشتر به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود.
دو مؤلفه مهم در صادرات موفق، پایداری و قابل اعتماد بودن آن برای طرف ایرانی و خارجی است، چراکه طرف ایرانی باید مشخص کند تا چه زمانی متعهد به صادرات است و طرف خارجی هم با مانعی برای واردات مواجه نباشد، ضمن اینکه به طور معمول قیمت معینی برای دوره مشخصی در صادرات تعیین می‌شود اما نوسان در قیمت‌های داخلی بالاست و قیمت‌ها متغیر است.
بر اساس آمار رسمی میزان جوجه‌ریزی در فروردین ماه سال 1402 به 102 میلیون و 671 هزار و 115 قطعه رسید. میزان جوجه‌ریزی در اردیبهشت ماه و تا زمان تهیه این گزارش به 86 میلیون و 496 هزار و 635 هزار قطعه رسیده اما برآورد‌ها حاکی از آن است که در این ماه ‌میزان جوجه‌ریزی به حدود ۱۱۰ میلیون قطعه و خردادماه به ۱۱۵ میلیون قطعه برسد.
افزایش این میزان جوجه‌ریزی می‌تواند جوابگوی نیاز بازار باشد و مشکلاتی را که در پی کاهش جوجه‌ریزی در اسفندماه، منجر به گرانی و کاهش تولید در بازار شده بود ایجاد نکند. همچنین با توجه به اصلاح قیمت مرغ متناسب با رشد قیمت نهاده‌های دامی مرغداران از افزایش تولید و جوجه‌ریزی استقبال کردند به طوری که با توجه به آمار جوجه‌ریزی فروردین و اردیبهشت‌ماه به ترتیب 10 تا 20 درصد نسبت به اسفندماه افزایش داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی