صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هفت - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هفت - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

اخبار

زنان ترکیه
 رکورد‌شکن شدند

زنان نامزد شده در انتخابات پارلمانی ترکیه توانستند در انتخابات ۱۴ مه، بالاترین میزان حضور در تاریخ پارلمان این کشور را رقم بزنند. به گزارش آناتولی، نتایج انتخابات نشان می‌دهد از میان ۶۰۰ کرسی مجلس ترکیه، ۱۲۱ کرسی به زنان و ۴۷۹ کرسی به مردان رسیده است. با این آمار، میزان حضور زنان در پارلمان ترکیه از ۱۷.۱ درصد در دوره بیست‌وهفتم به ۲۰.۱ درصد در دوره بیست‌وهشتم رسیده است. در این بین زنان عضو حزب عدالت و توسعه وضعیت بهتری دارند و از بین ۲۶۷ نامزد حزب عدالت و توسعه، ۵۰ زن توانستند عضو پارلمان شوند.

 

سارکوزی به 3 سال زندان محکوم شد

یک دادگاه تجدیدنظر در فرانسه، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق این کشور را به جرم فساد و زدوبند به سه سال حبس محکوم کرد که دو سال آن تعلیقی است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس حکم دادگاه تجدیدنظر، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه باید یک سال را با پابند الکترونیکی در خانه‌اش محبوس باشد و حق ندارد تا سه سال منصب دولتی داشته باشد. اتهام سارکوزی در این پرونده این بوده که سعی کرده است به یک قاضی رشوه پرداخت کند. سارکوزی نخستین رئیس‌جمهور فرانسه بعد از جنگ است که به حبس محکوم می‌شود.

 

کفگیر امریکا برای اوکراین به ته دیگ خورد

پایگاه دفاعی «دیفنس وان» گزارش داد: احتمال دارد بودجه اختصاص‌ یافته به اوکراین در امریکا تا ماه اوت به پایان رسیده و کمک‌های واشنگتن به کی‌یف ناچیز یا حتی متوقف شود. بنا بر این گزارش، قانونگذاران امریکایی در سال گذشته میلادی ۴۸.۹ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص دادند که تا امروز ۳۶.۴ میلیارد دلار آن خرج شده‌ است. پیش‌بینی می‌شود ۱۱.۳ میلیارد دلار بودجه باقی‌مانده در چهار ماه آینده به پایان برسد، اما به گفته دستیار کنگره امریکا، احتمال دارد این کشور در صورت شکست ضدحملات اوکراین، در فصل بهار کمک به کی‌یف را قطع کند.

 

بولتون: ترامپ احمق خندان است

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین امریکا در دولت دونالد ترامپ گفت: رئیس‌جمهور سابق امریکا همواره به داشتن روابط بسیار قوی با رهبران برجسته جهان می‌بالید اما در حقیقت این رهبران فکر می‌کنند ترامپ یک احمق خندان است. به گزارش پولیتیکو، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق امریکا هفته گذشته در جریان مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی پیروز می‌شد، می‌توانست ظرف یک روز به حمله روسیه به اوکراین پایان دهد.
 بولتون با اشاره به این سخنان گفت: این ایده که حضور ترامپ در کاخ سفید می‌توانست به نوعی مانع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از حمله به اوکراین شود، کاملاً اشتباه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی