صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هفت - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و هفت - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

فرستاده‌های اسرائیلی برای کارشکنی در مذاکرات تهران-قاهره
خبر اول اینکه، با تسریع بهبود روابط منطقه‌ای، منابع خبری از تلاش سری و پنهانی رژیم صهیونیستی برای ممانعت از بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و مصر خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت رژیم صهیونیستی بر قاهره فشار می‌آورد تا مانع برقراری روابط میان دو کشور شود. «سمدار بیری»، تحلیلگر صهیونیست دراین باره اظهار کرده است: «فرستاده‌های اسرائیلی به طور سری به مصر می‌روند و دلایل لزوم توقف این امر را به مقامات مصری توضیح می‌دهند.»
نگرانی‌های شکل گرفته در تل‌آویو نسبت به عادی‌سازی رابطه تهران و قاهره در نتیجه موجی است که در پی بازگشایی رابطه ایران و عربستان برانگیخته و به مانعی جدی در مسیر سیاست منطقه‌ای رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی رابطه با کشورهای عربی تبدیل شد. چنانکه تحلیلگران، توافق ایران و عربستان را به منزله فروریختن دیوار دفاعی‌ای دانستند که رژیم صهیونیستی تصمیم داشت در منطقه برای خود ایجاد کند. بنابراین طبیعی بود که انتشار خبر آغاز مذاکرات ایران و مصر نیز بر نگرانی‌های تل‌آویو بیفزاید و آنها را نسبت به روند مسالمت‌آمیز تحولات خاورمیانه به زیان خود نگران‌تر سازد.
 

کنایه رهبران سعودی به مقامات امریکایی‌: خوش آمدید، اما دیر آمدید!
خبر دیگر اینکه، یک رسانه عربی سفر مقامات امریکایی به عربستان در روزهای اخیر را اقدامی خجالت‌آور و شتابزده از سوی واشنگتن ارزیابی و تصریح کرد که امریکایی‌ها خواستار بازنگری سعودی‌ها در روابط جدید خود شدند، اما سعودی‌ها جواب رد دادند. پایگاه خبری «اساس مدیا» در گزارشی با اشاره به سفر چند مقام امریکایی به ریاض از جمله «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا و «لیندسی گراهام»، سناتور امریکایی و دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در هفته‌های اخیر نوشت که امریکا اخیراً تعداد زیادی از نمایندگان خود را به شکلی که حتی می‌توان آن را خجالت آور توصیف کرد به عربستان سعودی روانه کرد تا رضایت سعودی‌ها را جلب کنند و «قصه عشقی» را که حماقت امریکایی‌ها نابودش کرد، زنده کند. در این گزارش آمده است که مقامات سعودی خطاب به امریکایی‌ها گفتند «خوش آمدید، اما دیر آمدید». در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «هیأت‌های امریکایی که در هفته‌های اخیر به عربستان سفر کرده‌اند اظهارات روشن و صریح از مقامات سعودی شنیدند مبنی بر اینکه هرگز از برقراری روابط جدید و بلندپروازانه خود با هر قدرت اقتصادی یا سیاسی در جهان که تأمین کننده منافع ما و منافع کل منطقه است، منصرف نخواهیم شد.»
 

استقبال دبیرکل اتحادیه عرب از تحولات مثبت میان ایران و کشورهای عربی
دست آخر اینکه، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست این اتحادیه در سطح وزرای خارجه بار دیگر از بازگشت روابط ایران و عربستان استقبال کرد. به گزارش فارس به نقل از المیادین، «احمد ابوالغیط» روز گذشته در نشست مقدماتی اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه که در جده عربستان برگزار شد، گفت: «شاهد برخی تحولات مثبت در مواضع کشورهای همجوار و مدیریت روابط خود با کشورهای عربی بویژه از سوی ایران و ترکیه هستیم.» او با استقبال دوباره از توافق ایران و عربستان تأکید کرد: «امیدواریم این توافق گامی کارساز در حل اختلافات باشد.»
نشست اتحادیه عرب درحالی آغاز شد که در پی ترمیم و تقویت رابطه ایران و عربستان، سوریه پس از سال‌ها رابطه مبتنی بر تنش با کشورهای عربی بنا به دعوت ریاض به این نشست دعوت شد و فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه در این اجلاس حضور یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی