صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

ورود 50 شرکت روسی به صنعت نفت ایران

دیپلماسی وزارت نفت دولت سیزدهم به بار نشست

به بارنشستن تلاش‌های دیپلماتیک وزارت نفت دولت سیزدهم با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی درصنعت نفت کشور، درآستانه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور دنیا؛ رویدادی مهم با مختصات بزرگ‌ترین نمایشگاه در کشور و حتی خاورمیانه که گفته می‌شود رشد حاضران داخلی در آن ۳۵ درصد است و در بخش خارجی هم رشدی ۱۰۰ درصدی از حاضران به نمایش درخواهد آمد. از الکساندر نواک، معاون اقتصادی نخست‌وزیر روسیه به عنوان یکی از میهمانان ویژه این نمایشگاه یاد می‌شود.
براین اساس و تنها یک روزمانده به آغاز رسمی این نمایشگاه، نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روسی در بخش نفت‌ و گازو با حضور احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز به کار کرد.نشستی که با حضور بیش از ۵۰ شرکت کوچک و متوسط روس برگزارشد که برآیند آن چیزی نبود جز امضای تفاهم و تأکید بر توسعه همکاری‌های جدی بین تجار صنعت نفت روسیه و شرکت‌های فعال در صنعت نفت ایران.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، ضمن اشاره به سفر الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران، گفت: آقای اوجی، وزیر نفت میزبان آقای نواک خواهد بود و(چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه) شرکت‌های ایرانی و روس فعال در صنایع نفت و گاز که با هم مذاکره کردند و به توافق می‌رسند در مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران در حضور وزیر نفت و معاون نخست‌وزیر روسیه قرارداد امضا می‌کنند.
احمد اسدزاده در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت افزوده که در سطح شرکت‌های متوسط و کوچک ایران و روسیه می‌تواند ارتباط بهتری برقرار شود و تجربه نشان داده که همکاری‌ها در این سطح زودتر به نتیجه می‌رسد.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه همکاری‌های ایران و روسیه وارد مرحله‌ای حساس شده و پروژه‌های بزرگی هم تعریف شده که در حال پیگیری است، تصریح کرد: کارهای بزرگ، ظرافت‌ها و حساسیت‌های خودش را دارد و انتظار نتیجه کوتاه‌مدت درست نیست. اسدزاده، با اشاره به ضرورت شتاب‌بخشی به روند همکاری شرکت‌های کوچک ایرانی و روس، گفت: نیاز است در سطح شرکت‌های متوسط و کوچک، ارتباط بهتری برقرار شود و تجربه نشان می‌دهد همکاری‌ها در این سطح زودتر به نتیجه می‌رسد و در سرعت‌بخشی به تقویت روابط بسیار مؤثر است. وی افزود: امیدواریم این نشست یک آغاز باشد و در آینده نزدیک شاهد برگزاری نشست‌هایی مشابه باشیم زیرا ین حرکت به توسعه روابط کمک می‌کند.
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت تأکید کرد: در شرایط تحریم تجهیزات بزرگ و مؤثری از جمله تأسیسات سرچاهی ۱۵ هزار تنی در ایران ساختیم، ۹۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت را بومی‌سازی کردیم و اکنون به روسیه هم کاتالیست صادر می‌کنیم.
شل دیایف، وزیر صنعت و انرژی جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه هم از حضور ۲۰ شرکت از این منطقه در نخستین نشست B2B شرکت‌های ایرانی و روس خبر داد و تأکید کرد: نشست دیروز بسیار پر بار بود و انتظار داریم به توافق‌هایی مطلوب و سازنده و سرانجام به مرحله امضای قرارداد برسیم.
ازروسیه و ایران به عنوان دو کشور و بازیگر بزرگ و دارنده ذخایر عظیم نفت و گاز جهان یاد می‌شود؛بازیگران مهمی که درتوسعه همکاری‌های نفتی خود اراده جدی دارند و نخستین نشانه آن چیزی نبود جز امضای تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه در سال گذشته.
از توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه ۶ میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه از جمله مهم‌ترین محورهای این تفاهمنامه‌ها یاد می‌شود.

روابط ایران و روسیه در دولت سیزدهم در مسیر تازه‌ای قرار گرفت
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران پیشتر، با اشاره به فرصت تبدیل ایران به هاب گازی منطقه گفته بود که سناریوی ایران برای تجارت گاز با روسیه، خرید گاز از این کشور و سپس صادرات گاز خودمان به کشورهای همسایه است و افزوده که حدود 6.5 میلیارد دلار از تفاهمنامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است.
کارشناسان امر بر این باورند که روابط ایران و روسیه بویژه در صنایع نفت و گاز بعد از دهه‌های متمادی از رکود خود خارج شده ودر صورت گسترش این روابط دو کشور با همکاری‌های راهبردی به بازیگرانی مؤثر و تعیین‌کننده در بازار جهانی نفت و گاز تبدیل خواهند شد. واقعیت این است که در حوزه نفت و گاز ایران و روسیه اشتراکات زیادی دارند که با وجود رقابت این دو در بازارهای نفت، گاز و سرمایه، می‌توانند در یک فضای رقابتی با یکدیگر همکاری کنند.
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با تأکید بر اینکه امکان همکاری پایدار و مؤثر با شرکت‌های روس در پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد، گفت: پیشنهادهای مؤثر در زمینه ایجاد زیرساخت‌های تقویت همکاری بین بخش‌های خصوصی ایران و روسیه در حوزه آموزش و فناوری ارائه شده است. عظیم کلانتری‌اصل، ادامه داد: در برهه کنونی رشد دانش ایران در دنیا زبانزد است و این ساختار با توجه به نیازهای فناورانه کشور در زمان تحریم، برای عبور از تحریم‌ها تأسیس شد.

جستجو
آرشیو تاریخی