صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۷

رئیس سازمان سینمایی کشور:

نقش دولت در تولید فیلم 15 درصد است

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور در شصت و هفتمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی گفت: وضعیت تولید آثار در سال گذشته نشان می‌دهد که نقش دولت، در زمینه تولید فیلم‌ها در خوشبینانه‌ترین وضعیت خود به طور تقریبی ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است. از این رو، در دولت سیزدهم اهتمام دولت برای تقویت بخش خصوصی جدی‌تر پیگیری می‌شود و دغدغه ما تقویت بخش‌های خصوصی سینماست. چرخه اکران و تولید در سینما نمایشگر مشارکت بالای۸۰ درصد بخش‌های خصوصی است و دولت کمک می‌کند تا خلأهای بخش‌های خصوصی را پر کند. بخش خصوصی در بعضی حوزه‌ها بویژه تولیدات استراتژیک هنوز توان کافی را ندارد و به تنهایی نمی‌تواند نقش‌آفرین باشد. تقویت ظرفیت‌های تولید به اشتغال و معیشت سینماگران کمک خواهد کرد.
 رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه تولید هر فیلم به منزله اشتغال بالای ۲۰۰ نفر است، خاطر‌نشان کرد: سال گذشته در فضای ناآرام کشور با حمایت سازمان سینمایی بالغ بر ۳ هزار و ۸۵۰ نفر در حوزه فیلم‌های سینمایی، کوتاه، مستند و پویانمایی مشغول به کار شده‌اند و این مقدار قطعاً مطلوب ما نبوده است. امروز انتظار جدی برای ایجاد تحول و رونق بیشتر در حوزه فرهنگ از ما وجود دارد. نباید دست‌اندازها و چالش‌های سر راه‌، ما را از رسیدن به اهداف دور کند. امروز که روند تولید و اکران در سینما به حالت عادی و پررونق برگشته است همچنان عده‌ای ناراحت هستند. بعضی‌ها اساساً هم از رونق و هم از رکود سینما ناراحت می‌شوند و برای آنها فرقی نمی‌کند.
 
تیر بدخواهان سینما، به سنگ خورد
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه عده‌ای مطلقاً هم به رونق سینما و هم به رکود آن نگاه منفی دارند، افزود: در سال گذشته چالش‌های متعددی سینما را دچار مشکل و آسیب کرد که متأسفانه خیلی از این اقدامات سرمنشأ داخلی در درون سینما داشته و عملکرد ناجوانمردانه این عده مورد قضاوت تاریخ قرار خواهد گرفت. افرادی از درون سینما تلاش کردند سینما را دچار مشکل کنند و کوشیدند تولید فیلم‌ها را متوقف کنند، برنامه‌ریزی کردند تا همکاران را از ادامه همکاری منصرف کنند و تیر این عده برای تعطیلی سینما به سنگ خورد. با این حال، به رغم همه مشکلات روند نسبتاً مطلوبی را پشت سر گذاشته‌ایم و با برنامه‌‌هایی که در دست داریم، امسال هم این روند مطلوب‌تر قابل پیش‌بینی است. تلاش شده در حوزه تولید و اکران به سلایق مختلف مخاطبان سینما توجه شود.
 وی با اشاره به گزارش ارزشیابی سازمان سینمایی عنوان کرد: ۴۶ درصد فیلم‌های سینمایی در سال گذشته، اجتماعی بوده‌اند. البته با آسیب‌شناسی و نقدهایی که در حوزه تولیدات سینمای اجتماعی وجود داشته، سعی کرده‌ایم با نگاه استانداردسازی با مراقبت بیشتری رفتار کنیم. متأسفانه امروز تصویر واژگونه‌ای از ایران در اذهان جهانی شکل گرفته که در این تصویرسازی قطعاً سینماگران هم دخیل بوده‌اند. به نظر می‌رسد به دلیل بی‌دقتی در برخی آثار، سیاه‌نمایی و تحریف جامعه و تاریخ معاصر و عرضه روایتی مخدوش و نازیبا از خانواده‌های ایرانی ذهنیت اشتباهی در افکار عمومی جهان ترسیم شده است. به گفته وی، برخی به خاطر حمایت‌های دلاری و فاند کمپانی‌ها و جشنواره‌های غربی، جایزه و صندلی خالی به سرزمین، مردم، هویت و تمدن و تاریخ این کشور جفا کردند. سازمان سینمایی کوشیده است به تناسب مطالبه و سلایق قشرهای مختلف جامعه برای تولید آثار در گونه‌های مختلف برنامه‌ریزی و راهبری کند. ژانرهای اجتماعی، خانوادگی، دفاع مقدس، کمدی، پلیسی و معمایی، کودک، ورزشی، تاریخی، فلسفی، آموزشی و غیره در حوزه تولید و پخش و اکران مورد توجه سازمان سینمایی بوده است و در هر بازه اکران شاهد اکران فیلم‌های مختلف هستیم.
جستجو
آرشیو تاریخی