صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فوتبال ایران

سهم ایران در سوپرلیگ آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد از فصل 25-2024 مسابقات باشگاهی قاره را در سه سطح مختلف برگزار کند. سطح اول یا الیت یا همان سوپر لیگ یا لیگ نخبگان نام دارد، سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا و سطح سوم نیز همان AFC کاپ است. بر همین اساس، به صورت رسمی میزان سهمیه ایران در سوپر لیگ را اعلام کرد که طی آن دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم به فوتبال ایران اختصاص داده خواهد شد. نکته مهم در این خصوص، در نظر گرفته نشدن مسابقات سال 2020 است. جایی که رقابت‌های AFC کاپ به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و لیگ قهرمانان آسیا نیز به صورت متمرکز در قطر به انجام رسید. این تصمیم به ضرر فوتبال ایران است چرا که پرسپولیس در آن سال عنوان نایب قهرمانی آسیا را به دست آورد که می‌توانست امتیازات زیادی را به جمع اندوخته‌های باشگاه‌های ایرانی اضافه کند اما عدم برگزاری AFC کاپ باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور کلی امتیازات سال 2020 را در نظر نگیرد. بدین ترتیب تیم‌های باشگاهی ایرانی از سال 2014 تاکنون موفق به جمع‎‌آوری 72.018 امتیاز شدند که این مسأله سبب شد تا ایران در رتبه پنجم آسیا قرار بگیرد و سهمیه تیم‌های ایرانی دو کرسی مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم برای حضور در پلی‌آف خواهد بود. عربستان سعودی، ژاپن، کره جنوبی و قطر بالاتر از ایران ایستاده‌اند که البته تنها دو کشور نخست یعنی عربستان و ژاپن سهمیه بیشتری نسبت به ایران خواهند داشت. ضمن اینکه طبق اعلام وب‌سایت فوتی‌رنکینگز، ایران در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا فعلاً یک سهمیه خواهد داشت تا در واقع تعداد سهمیه‌های فوتبال ایران به عدد چهار برسد. ضمن اینکه ایران در سطح سوم یا AFC کاپ که برای تیم‌های تازه توسعه یافته قاره است، سهمیه‌ای ندارد.
 

جلسه با ربیعی برای سرمربیگری امید

انتخاب سرمربی جدید تیم امید در هفته‌های اخیر به یکی از مسائل اصلی فوتبال کشورمان تبدیل شده است. محمد ربیعی سرمربی مس رفسنجان یکی از گزینه‌های حبیب کاشانی مدیر تیم امید برای جانشینی مهدی مهدوی‌کیا محسوب می‌شود. بر همین اساس، سرمربی مس روز دوشنبه نشستی مشترک با محمود خسروی وفا و مهدی تاج، رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون فوتبال داشت و قرار است که امروز تکلیف ربیعی برای حضور روی نیمکت تیم امید مشخص شود. بر همین اساس، مناف هاشمی، سرپرست کاروان ورزشی اعزامی کشورمان به بازی‌های هانگژو ۲۰۲۲ گفت: «فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک تلاش می‌کنند انتخاب و معرفی سرمربی تیم امید تا پایان این هفته نهایی شود. این هفته آخرین مهلت ثبت نام اولیه کاروان ورزشی اعزامی به بازی‌های آسیایی است که با توجه به همین مهم مقرر شد فدراسیون فوتبال همه تلاش خود را برای نهایی کردن سرمربی تیم امید انجام دهد.»

 

واکنش استقلال به 2 شایعه

در روزهای گذشته شایعاتی درخصوص مذاکره استقلال با سیدمهدی رحمتی مطرح شد. رسانه باشگاه استقلال در این خصوص اعلام کرد: «این باشگاه هیچ‌گونه مذاکره مستقیم و یا غیرمستقیمی با هیچ مربی دیگری نداشته است. همان‌طور که حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال پیش از این اعلام کرده بود، این باشگاه گزینه‌ای غیر از ریکاردو ساپینتو برای سرمربیگری این تیم در فصل آینده ندارد و مذاکرات مثبت دوطرف در همین خصوص ادامه دارد.» علاوه بر این باشگاه استقلال درخصوص توافق با همراه اول اعلام کرد: «گمانه‌زنی‌های مختلفی درخصوص رقم توافق میان باشگاه استقلال و شرکت همراه اول صورت گرفته که به هیچ‌وجه صحت ندارد و کاملاً نادرست است. مذاکرات باشگاه استقلال و شرکت همراه اول در مسیر تعاملی و رو به پیشرفت ادامه دارد؛ ضمن اینکه باشگاه استقلال هرگز از منافع خود کوتاه نخواهد آمد و جهت احقاق حقوق خود تلاش و پیگیری حداکثری را در دستور کار دارد.»

 

فرمول درآمد باشگاه‌ها از جام جهانی

 

فرمول محاسبه سهم باشگاه‌ها از درآمد جام جهانی و از محل حضور بازیکنان‌شان در رقابت‌ها توسط فیفا اعلام شد. در نامه فیفا آمده: «در مجموع ۸۳۷ بازیکن در مرحله نهایی جام جهانی قطر، شرکت کردند.  ۲۰۹ میلیون دلار در نظر گرفته شده برای این منظور، بر تعداد روزها تقسیم می‌شود که معادل ۱۰هزار و ۹۵۰ دلار به ازای هر روز است. این عدد بر تعداد روزهایی که هر بازیکن در جام جهانی ۲۰۲۲ حضور داشته ضرب می‌شود. مبنای محاسبه تعداد روزهای حضور هر بازیکن از شروع تاریخ اعزام به محل برگزاری رقابت‌ها تا روز بعد آخرین بازی تیم ملی آن کشور است. همچنین مجموع عددی که به حضور هر بازیکن اختصاص می‌یابد، تقسیم بر سه می‌شود. یک سوم این رقم به باشگاهی اختصاص دارد که بازیکن از آن برای جام‌جهانی ثبت‌نام شده است. یک سوم به باشگاه یا باشگاه‌هایی تعلق دارد که بازیکن در یک سال منتهی به بازی‌های جام جهانی در آنها عضو بوده است. یک سوم هم متعلق به باشگاه یا باشگاه‌هایی است که بازیکن از یک سال قبل تا دو سال پیش از جام، تحت قرارداد آنها بوده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی