صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و شش - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

ضعیف‌ترین آقای گل لیگ ایران در راه است؟

لاک‌پشت‌های نینجا!

حامد جیرودی

روزنامه نگار

 

«فرشاد آقای گل». این شعاری است که هواداران پرسپولیس در بازی‌های مختلف برای گلزنی‌های فرشاد پیوس سر می‌دادند. ستاره‌ای زهردار که مترصد رسیدن توپ در محوطه جریمه بود تا دروازه حریفان را باز کند تا جایی که لقب «مار زنگی آسیا» را هم به او داده بودند و هنوز هم که هنوز است، او با 153 گل زده، عنوان بهترین گلزن تاریخ سرخپوشان پایتخت را یدک می‌کشد. بعد از پیوس، زوج او در خط حمله تیم ملی و پرسپولیس، یعنی علی دایی بود که به بهترین گلزن فوتبال ایران تبدیل شد. شهریار اما تا جایی پیش رفت که با 109 گل زده برای ایران، عنوان بهترین گلزن ملی فوتبال جهان را هم به خود اختصاص داد. رکوردی که از سال 2006 تا 2021 به مدت 15 سال در اختیار دایی بود و پس از آن، کریستیانو رونالدو بود که آن را شکست. عنوان آقای گلی فوتبال ایران در لیگ برتر هم، دستاوردی بود که رضا عنایتی آن را تصاحب کرد و باعث شد تا هواداران استقلال او را «رضای آقای گل» صدا بزنند. مهاجمی که با 147 گل زده، بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود. با این حال، فوتبال ایران مدت‌های زیادی است که در فقر گلزنی به سر می‌برد و میانگین گل‌های زده در مسابقات باشگاهی کمتر از میانگین بین‌المللی است و حتی گاهی به کمتر از یک گل زده می‌رسد. این شرایط، باعث کم بودن تعداد گل‌های زده مدعیان آقای گلی نیز شده است. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که در آستانه هفته پایانی لیگ بیست و دوم، بهترین گلزن لیگ برتر تنها 12 گل زده باشد اما واقعیت این است که در حال حاضر، شهریار مغانلو با 12 گل در صدر جدول گلزنان قرار دارد و رضا اسدی 11 گله را پشت سر خود می‌بیند که این آمار به طور میانگین از نیم گل زده در هر بازی هم کمتر است و اگر لیگ با همین تعداد گل زده برای آنها به پایان برسد، ضعیف‌ترین آقای گلی لیگ برتر ایران به ثبت می‌رسد. شاید این فصل با گلزنی‌های یورگن لوکادیا و زدن شش گل در 9 هفته توسط این مهاجم هلندی، بسیاری انتظار داشتند که رکورد آقای گلی شکسته شود اما جدایی او باعث شد که پرسپولیس شانس داشتن آقای گل را از دست بدهد. حالا باید دید، این لاک‌پشت‌های نینجا که البته مهره‌های ارزشمندی برای تیم‌های‌شان محسوب می‌شوند، می‌توانند این حرکت کند را سرعت ببخشند و رکورد خود را بهتر کنند یا خیر!
 
نمره بیست‌ها
در تاریخ لیگ برتر، بهترین آقای گل این رقابت‌ها، رضا نوروزی است که در دهمین دوره آن، با 24 گل، کفش طلا را تصاحب کرد. آرش برهانی، کریم انصاری‌فرد و رضا عنایتی بازیکنانی هستند که با 21 گل آقای گل شدند. ادینهو، شهباززاده و یک بار دیگر عنایتی توانستند 20 گله آقای گل شوند تا در مجموع این 7 نفر تنها نفراتی باشند که تعداد گلهای خود در یک فصل را به بیست گل می‌رسانند.
 
ضعیف‌ترین آقای گل
ضعیف‌ترین آقای گل فوتبال ایران هم، ادموند بزیک است که با پیراهن سپاهان و در لیگ دوم حرفه‌ای 13 گل به ثمر رساند؛ البته باید توجه کرد که لیگ ایران در آن زمان با 26 بازی به پایان می‌رسید و به عبارتی هر مهاجم حداقل چهار بازی کمتر نسبت به سایرین انجام می‌داد. در دوره‌های برگزاری مسابقات لیگ برتر هم که با حضور 16 تیم برگزار شده، گادوین منشأ فصل گذشته ضعیف‌ترین آمار ممکن را از خود به جای گذاشت و با ثبت 14 گل زده توانست به عنوان برترین گلزن فصل کارش را به پایان ببرد.
 
بیشترین آقای گل در پرسپولیس
در این سالها، پرسپولیس با پنج آقای گل، رکورددار داشتن بهترین گلزن لیگ بوده است. مهدی طارمی دو بار و علی دایی، محسن خلیلی و علی علیپور هم یک بار عنوان آقای گلی را به دست آوردند که در میان آنها، علیپور با 19 گل، بهترین آمار را ثبت کرد. استقلال و سپاهان هم، تیم‌هایی هستند که چهار آقای گل داشته‌اند. برای استقلال رضا عنایتی دو بار و شیخ دیاباته و آرش برهانی یک بار کفش طلا را به دست آوردند. در سپاهان نیز، بزیک، عمــــادرضا، کی‌روش استنــــلی و سجــاد شهباززاده توانستند بهتــــرین گلزن فصل لقب بگیرند.
 
معجزه برای عنایتی
اتفاق جالبی که درباره آقای گل‌های تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران وجود دارد و دیگر رخ نداده، به عنایتی مربوط می‌شود. او در هفته آخر اولین دوره لیگ برتر، با لباس ابومسلم خراسان در برابر استقلال رشت هفت گل به ثمر رساند که از لحاظ گلزنی در یک بازی لیگ، یک رکورد محسوب می‌شود. این بازی ۹–۲ به نفع ابومسلم به پایان رسید تا عنایتی که پیش از آن تنها 10 گل در لیگ زده بود، با 17 گل آقای گل شود و علی اصغر مدیر روستا با 11 گل زده در رده دوم قرار بگیرد.
 
گلزنان برتر لیگ‌های همسایه
گلزنی در لیگ‌های همسایه نیز بهتر از لیگ ایران است. در لیگ برتر عربستان، عبدالرزاق حمدالله مهاجم مراکشی الاتحاد با 20 گل در صدر جدول گلزنان است و در لیگ ستارگان قطر، مایکل اولونگا ستاره کنیایی الدحیل با  22 گل آقای گل شد. در لیگ امارات، کودجو لابا مهاجم توگویی العین با 28 گل به عنوان آقای گلی رسید و این نشان می‌دهد آقای گل‌های ما، فاصله‌ زیادی با آنها دارند.

 

بــــرش

بهترین گلزنان لیگ‌های اروپایی
نگاهی به فهرست آقای گل‌های سایر لیگ‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر، ارلینگ هالند فوق ستاره نروژی منچسترسیتی با 36 گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ برتر انگلیس است. گلزنی‌های هالند که رکوردهای لیگ برتر جزیره را جا به جا کرده، باعث شده به او لقب موجود فرا زمینی بدهند. رابرت لواندوفسکی مهاجم لهستانی بارسلونا با 21 گل زده در صدر جدول گلزنان لالیگاست. نیکلاس فولکروگ بازیکن وردربرمن در بوندسلیگا 16 گل زده و ویکتور اوسیمن برای ناپولی 23 گل در سری A زده است. کیلیان امباپه ستاره پاری سن ژرمن، 26 گل در لوشامپیونه به ثمر رسانده است. گونچالو راموس از بنفیکا، 17 گل در لیگ برتر پرتغال زده و ژوآئو ماریو هم تیمی او و همچنین مهدی طارمی با 17 گل زده برای پورتو، در تعقیب او هستند. دوویکاس مهاجم اوترخت هم 16 گل در لیگ اردیویسه هلند به ثمر رسانده است. نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که گلزنی در پنج لیگ معتبر اروپا بسیار سخت است و برای همین، یوفا برای گلزنی در این لیگ‌ها ضریب دو را در نظر گرفته و برای لیگ‌های بعدی مثل پرتغال، هلند، ترکیه و... ضریب 1.5 در نظر گرفته است و با همین ضریب، دارنده کفش طلای اروپا مشخص می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی