صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۷

بازگشت خانه موسیقی به آموزش آنلاین

نوربخش می‌گوید در بستر آنلاین دسترسی دورترین نقاط ایران به اساتید تسهیل می‌شود

ندا سیجانی
خبرنگار

نشست رسانه‌ای «آموزش و برنامه‌های پیش رو برای آموزش‌های مجازی» روز گذشته در خانه موسیقی برگزارشد.
قرار است خانه موسیقی در همکاری با یک پلتفرم آموزشی، آموزش آنلاین موسیقی را، به‌صورت جدی‌تر و ساماندهی شده گسترش دهد. آموزش آنلاین در حوزه هنر، بویژه موسیقی، از دوران شیوع کرونا شکل جدی‌تری به خود گرفت و از آن زمان تا به امروز این شیوه آموزشی، تقریباً رایج شده است. این در حالی است که در همان دوران هم بسیاری از اساتید به این نوع شیوه آموزش موسیقی به‌صورت آنلاین انتقادات بسیاری داشتند و در گفت‌و‌گوهای مختلف با «ایران» گلایه‌مند بودند که آموزش موسیقی چه در بخش آوازی و چه در بخش ‌سازی نمی‌تواند به‌صورت مجازی برگزار شود، چرا که این آموزش از ابتدا به‌صورت سینه به سینه بوده و به سبب نکات خاصی که دارد، لازم است هنرجو در محضر استاد موسیقی را درک کند. البته برخی دیگر از این اساتید هم توانستند با آموزش آنلاین، تدریس خود را گسترده‌تر کرده و حتی هنرجویانی در خارج از کشور داشته باشند.

نمی‌خواهیم رقیبی برای دیگر مجموعه‌های آموزشی باشیم
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، درباره این سامانه آموزشی گفت: «این پلتفرم در قالب سامانه آموزش آنلاین موسیقی با عنوان «درس آهنگ» فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و فکر می‌کنم، چنین مسیری می‌تواند دستاوردی نوین در راستای آموزش موسیقی در کشورمان باشد. البته در حال حاضر آموزش‌های آنلاین موسیقی همچنان تدریس می‌شود و استادان زمان‌های مشخص شده‌ای را طی هفته به این موضوع اختصاص داده‌اند؛ شرایطی که در دوران کرونا نیز اتفاق افتاد. اما آنچه در این پلتفرم مورد توجه قرار گرفته ایجاد شرایط جدیدی است که هم به لحاظ آموزشی و هم به لحاظ اقتصادی اتفاق خوبی می‌تواند باشد.»
نوربخش اظهار کرد: «از دیرباز وقتی با پیشنهادات آموزشی مواجه می‌شدیم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که داشتیم و داریم این بود که رقیب اعضای خودمان نشویم. اکنون هم که در حوزه آموزش موسیقی وارد مباحث جدی شده‌ایم، تلاش داریم تا مجموعه‌های آموزشی، وارد فرایند جدیدی در حوزه آموزش‌های آنلاین شوند که قطعاً دربرگیرنده یک دغدغه جدی است. اما به طور کلی می‌توان گفت که اصلاً دوست نداریم رقیبی برای دیگر مجموعه‌های آموزشی باشیم.» او در پاسخ به «ایران» درباره تفاوت این پلتفرم با آموزش‌های آنلاینی که قبل‌تر از سوی اساتید انجام می‌گرفته و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: «در فرهنگ آموزش سنتی ما فرهنگی به نام درک محضر استاد وجود دارد که آن سر جایش است؛ امروز بسیاری از اساتید در کشورهای دیگر هستند و دسترسی به آنها ممکن نیست، بنابراین تلاش ما این است در بستر این پلتفرم، مشکلات فنی فضای مجازی که در دیگر سامانه‌ها وجود داشت مرتفع شود. از سوی دیگر اکنون معضلی در حوزه آموزش موسیقی داریم که عمده آنها در خارج از کشور است و با توجه به راه‌اندازی این سامانه و این بستر آموزشی فراهم شده، این امکان به وجود آمده تا هنرجویان و علاقه‌مندان در هر کجای دنیا با استادان شناخته شده در ارتباط باشند و از آموزش‌های آنها بهره‌مند شوند.

ساماندهی در بخش آموزش
به گفته نوربخش، افرادی می‌توانند در این سامانه تدریس کنند که از کارت صلاحیت تدریس برخوردار باشند و البته لازم به ذکر است، اساتید موسیقی اقوام ایران هم می‌توانند در این سامانه، آموزش‌های آنلاین خود را داشته باشند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که برخی از همین اساتید در دوران کرونا هم به دلیل عدم دسترسی به امکانات فضای مجازی بویژه اینترنت، نتوانستند آموزش‌های خود را داشته باشند و در حال حاضر هم از شرایط خوبی برخوردار نیستند. نوربخش در ادامه به «ایران» گفت: «حوزه نظارت بر آموزش موسیقی، موضوع بسیار مهمی است و در این باره با هیچ‌کس تعارف نداریم و در این زمینه کوتاه هم نمی‌آییم، چرا که یک امر ریشه‌ای و اساسی است و کسی نمی‌تواند نسبت به این موضوع اعتراضی داشته باشد. اگر صلاحیت استادی را تأیید نکنیم نمی‌تواند در این کلاس‌ها تدریس کند. یک بخش نظارت خانه موسیقی کیفی است و هر کسی می‌خواهد در این پلتفرم آموزش دهد، باید کیفیت و استاندارد مورد نظر ما را داشته باشد. ما در این سال‌ها به کسانی مجوز دادیم که نباید آموزشگاه می‌داشتند و به کسانی مجوز تدریس دادیم که نباید تدریس می‌کردند. بنابراین در این بستر مجازی رعایت استانداردهای آموزشی نکته مهمی است که امیدوارم بتواند این
بی‌سر و سامانی در امر آموزش را پایان دهد و امیدوارم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارهایی که در این زمینه انجام شده شاهد ساماندهی این شرایط نابسامان باشیم.»

آموزش موسیقی
در دورترین نقاط ایران
داریوش پیرنیاکان رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی ایران هم در سخنانی گفت: «از همان ابتدا که خانه موسیقی را تأسیس کردیم یکی از مهم‌ترین نکاتی که روی آن متمرکز بودیم بحث ترویج موسیقی بود. به همین منظور در زمینه آموزش این حوزه تلاش‌هایی صورت گرفت اما به دلیل مسائلی که در جامعه وجود داشت نتوانستیم به نتایج مؤثری در این زمینه دست پیدا کنیم. حتی در دوره‌ای تصمیم داشتیم که آموزشگاهی را در این زمینه تأسیس کنیم اما چون دیدیم این فرایند به نوعی موازی‌کاری با دیگر آموزشگاه‌هاست از این تصمیم نیز منصرف شدیم.» او افزود: «با بررسی‌هایی که اخیراً صورت گرفته، تلاش کردیم پلتفرمی را در این زمینه طراحی کنیم که بتوانیم دسترسی معلم به علاقه‌مندان موسیقی را آسان‌تر کنیم. به هر حال اکنون در شرایطی هستیم که خیلی از هنرجویان نمی‌توانند به صورت مستقیم و رو در رو با استادان برجسته موسیقی ارتباط آموزشی برقرار کنند. بنابراین چنین پلتفرم‌های آموزشی می‌تواند نقش ارزنده‌ای برای ترویج آموزش موسیقی جدی به دورترین نقاط ایران داشته باشد.
فرایندی که می‌تواند پوشش‌دهنده مناسبی برای هنرجویان مستقر در شهرستان‌ها برای یادگیری موسیقی باشد. ما امیدوار هستیم با راه‌اندازی این پلتفرم آموزشی شاهد بازخوردهای خوبی در حوزه موسیقی جدی باشیم.»
کشف استعدادهای خارق‌العاده
مسعود شعاری نوازنده، مدرس و عضو هیأت مدیره خانه موسیقی نیز اظهار کرد: «اکنون در تهران بیش از سه ساعت زمان صرف می‌شود که یک شاگرد موسیقی با معلم خود کارهای آموزشی را انجام دهد. بنابراین ایجاد چنین پلتفرمی در حوزه آموزش موسیقی می‌تواند نقش مؤثری برای ارتقای سطح آموزشی حوزه موسیقی ایفا کند.»
او در ادامه افزود: آنچه در این پلتفرم برنامه‌ریزی شده شرایط مناسبی برای آموزش موسیقی است که در عصر فناوری‌های دیجیتال می‌تواند دربرگیرنده ارزش‌های زیادی باشد؛ روندی که می‌تواند مسائل مثبتی با همه آزمون و خطاها داشته باشد. قطعاً در حال حاضر هنرمندان مستعدی وجود دارند که می‌توانیم در بستر آموزش‌های آنلاین موسیقی استعدادهای خارق‌العاده آنها را کشف کنیم و به نتایج مثبتی هم در این زمینه برسیم.
پس آنچه اکنون انجام می‌پذیرد فقط آموزش آنلاین موسیقی نیست، بلکه ایجاد یک بستر برای استعدادیابی هنرمندانی است که می‌توانند در قالب فرصتی که خانه موسیقی در حوزه آموزش فراهم ساخته به آینده امیدوار باشند. شعاری درباره کلاس‌های آنلاین موسیقی توضیح داد: در کلاس‌های آنلاین باید مؤلفه‌های بسیار مهمی رعایت شود که این نیازمند فراهم آمدن تسهیلاتی است که باید صورت پذیرد؛ فرایندی که یک مدرس و یک شاگرد نمی‌توانند به تنهایی آنها را انجام دهند. بنابراین لازم است که چهارچوبی این مسیر را مدیریت کند؛ خدماتی که فکر می‌کنم در سامانه‌های جدید آموزش آنلاین موسیقی می‌تواند با دقت بیشتری صورت پذیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی