سردار هادیانفر به بررسی مطالبات مردم از پلیس راهور فراجا پرداخت
چرا آمار تصادفات افزایشی است؟
حسین خزایی فر / رئیس پلیس راهور صبح دیروز در نشست خبری با رسانهها از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست کمک کند تا روند افزایش کشتههای تصادفات کاهش یابد.
در اظهارات سردار هادیانفر عمق فاجعه تصادفات و خطرات آن برای آینده را میشود لمس کرد.
سردارسید کمال هادیانفر در این خصوص گفت: پلیس مسئول رسیدگی به تصادفات است اما مسئول تصادفات نیست و اگر با این روند جلو برویم کشتههای تصادفات در سال 1402 از 21 هزار نفر میگذرد.
وی افزود: دولت و مجلس شورای اسلامی و همه دستگاهها و سازمانها که نقش دارند باید در موضوع تصادفات ورود کنند و نقش خود را به خوبی ایفا کنند و اگر مسئولی در چهارچوب قانون پاسخگوی اقدامات مسئولیتی که قبول کرده، نباشد در محضر خداوند باید پاسخگو باشد چرا که موضوع جان مردم است.
سردار هادیانفر گفت: در نوروز و تعطیلاتی که احتمال میدهیم با حجم زیاد سفر همراه هستیم، یک جلسه برگزار میشود و بعد از آن همه وظایف و موضوعاتی که مطرح میشود تا چند ماه رها میشود و این در حالی است که روزی 60 انسان فوت میکنند. چرا موضوع تروما در بیمارستان به درستی تشخیص داده نمیشود؟ فقط 8 یا 9 نقطه در کشور بحث تروما – مرگ مغزی و خونریزی داخلی – تشخیص داده میشود، اگردر موضوع تصادفات همچون کرونا همه ارگانها بسیج شوند میتوانیم شاهد کاهش چشمگیر کشتهها در تصادفات باشیم.
سردارهادیانفر در خصوص خودروهای ناایمن که علت اصلی افزایش کشتهها در تصادف است گفت: بارها تذکر دادیم و برای ایمنسازی خودروها از ارگانها و مسئولان درخواست داشتیم ولی هیچ اقدامی برای ایمن شدن خودروها پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و صحبتهای رئیس جمهور در این زمین صورت نگرفته است اما مردم از ما ناراحت هستند. هنوز در بحث ایمنی خودروها دچار مشکل هستیم، درهای خودروها در زمان وقوع سانحه قفل میشود و در سوانح رانندگی اغلب خودروها مورد حریق قرار میگیرند.
حداکثر عمر خودرو در کشورهای توسعه یافته ۷ سال است اما امروز با دریافت یک معاینه فنی خودروی دارای عمر بیش از ۲۰ سال میتواند یک سال دیگر در شهر بچرخد. به طور مثال یک خودروی پیکان وانت بعد از اینکه از رده خارج شد میتواند با گرفتن یک برگه معاینه فنی سالها در شهر تردد کند. بعد مردم در خصوص ترافیک و آلودگی هوا از ما گلایه میکنند در صورتی که ما یک نیروی اجرایی هستیم.
وی افزود: مردم نیز باید خودشان مراقب خودشان باشند، عابران پیاده در زمان عبور از خیابان دقت بیشتری کنند و در صورت نیاز توقف بیشتری کرده و از مسیرهای خط کشی شده و پلهای عابرپیاده عبور کنند. راکبان موتورسیکلت حتماً از کلاه کاسکت استفاده کنند و در خودروها همه سرنشینان کمربند ایمنی را ببندند. باور کنید خود مردم هم رعایت کنند نقش مهمی در کاهش تصادفات مرگبار خواهند داشت. ما بارها هشدار دادیم، جریمه کردیم اما خود مردم نیز باید رعایت کنند.
١٩ هزار و ۴٩٠ کشته در حوادث رانندگی ۱۴۰۱
سردارهادیانفر در ادامه به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: سال ١۴٠١ حدود یک میلیون و 100هزار تصادف رخ داد که ما برای ۵٧٢ هزار و٣۵۴ مورد کروکی صادر کردیم اما آنچه ما را نگران و ناراحت کرد موضوع مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی بود یعنی که 2 هزار و ٧١٢ مورد بیشتر از سال ١۴٠٠ بود.
رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص نگرانی این آمار در خصوص کشتههای تصادفات گفت: اگر با همین روند جلو برویم تا پایان سال ١۴٠٢ شمار فوتیهای تصادفات ما از ٢٠ و ٢١ هزار نفر فراتر خواهد رفت. ما برای کاهش تصادفات ٢٠ تا ٣٠ راهکار ساده به دولت و مجلس ارائه دادهایم و اگر نیاز به تغییر قانون و مقررات است باید اقدام شود.
هادیانفر ادامه داد: حتماً قانون مستهلک و ناکارآمد است و باید بازنگری شود، دولت حتماً باید منابع ویژه بگذارد. ما در نوروز تمام توان خود را میگذاریم و ٩٠ هزار نفر را به حالت آمادهباش درمیآوریم اما باز هم روند افزایشی است. ۴٢ درصد کشتههای تصادفات در بیمارستان است، چرا امکانات کم است؟ به طور مثال یک مصدوم با طحال پاره به بیمارستان منتقل میشود اما ابزار تشخیص وجود ندارد و مصدوم پس از درمانهای ابتدایی از بیمارستان مرخص میشود اما بعداز یک ساعت فوت میکند که باید بیمارستانها نیز تجهیز شود.
این مقام انتظامی عنوان کرد: 6 درصد حین انتقال جان خود را از دست میدهند که لازم است برای کاهش آن اورژانس و هلال احمر تقویت شود. ۵٢ درصد هم در دم و درصحنه تصادف کشته میشوند که لازم است همه دستگاهها در این خصوص اقدام کنند.
هادیانفر با بیان اینکه هر ساعت در جادهها 2 نفر جان خود را از دست میدهند، گفت: امسال هر ساعت 3.2 نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند.
تغییرات گواهینامههای جدید
سردار هادیانفر درخصوص افزایش صدور گواهینامه در کشور اظهار داشت: 3.1 درصد صدور دارندگان گواهینامه و 4.3 درصد صدور گواهینامه موتورسیکلت افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه چیپ الکترونیکی از کارت ماشین و گواهینامه حذف شده است، گفت: اکنون روی کارتها از QR کد استفاده میکنیم و دیگر تأخیر در صدور کارتها نداریم.
هادیانفر در خصوص رنگ بندی گواهینامهها اظهار داشت: پیشنهاد دادیم و کارهای ابتدایی نیز صورت گرفته است تا گواهینامهها به 3 رنگ سفید، نقرهای و طلایی تغییر رنگ بدهند تا سطح رانندگی افراد سنجیده شود. به طور مثال اگر فردی رانندگی خوبی داشته باشد گواهینامهاش از رنگ سفید به نقرهای و بعد از آن به طلایی تغییر رنگ میدهد و همین امر نیز بالعکس صورت میگیرد.
نکته مهم در این طرح این موضوع است که راننده قانون مدار به تناسب روزهای خوبی که رانندگی میکند از میزان جرایم گذشتهاش کاسته میشود و حتی میتوان برای رانندههای قانون مدار بخشودگی جرایم را نیز در نظر گرفت.
آسانتر شدن گواهینامه موتورسواری
رئیس پلیس راهور خاطرنشان کرد: 12 میلیون دارنده موتورسیکلت در کشور داریم که بالغ بر 6 میلیون و 800 هزار نفر از این افراد صاحب موتورسیکلت هستند اما گواهینامه ندارند که به همین منظور قرار است طرح صدور گواهینامه آسان موتورسیکلت را اجراکنیم.
وی افزود: در طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت قصد داریم فرایند دریافت گواهینامه را که در گذشته خیلی سخت و گران بود تغییر دهیم که بزودی و با هماهنگیهایی که با 186 آموزشگاه موتورسیکلت انجام دادیم عملی میشود. در این طرح با کوتاهسازی فرایند دریافت گواهینامه که یک روزه میشود، هزینه آن نیز 48 درصد کاهش پیدا میکند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این طرح تنها برای افرادی اجرایی میشود که صاحب موتورسیکلت باشند.
سردار هادیانفر عنوان کرد که در این زمینه از وزیر اقتصاد و مدیران بیمهها درخواست کردیم هزینه شخص ثالث موتورسیکلت را تا حداقل ممکن کاهش دهند.
هادیانفر از انتشار کتاب آییننامه جدید با تعداد صفحات کمتر خبر داد و گفت: در این کتاب فقط قوانین و مسائل مهم چاپ میشود.
افزایش جریمهها
رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص افزایش جریمهها گفت: طبق قانون هر 3 سال با افزایش جریمهها روبهرو هستیم اما باتوجه به کرونا و محدودیتهایی که صادر شده بود هزینه جریمهها بعد از 6 سال درحال افزایش است که این موضوع نیز توسط 4 دستگاه مربوط صورت میگیرد و پس از تصویب آن درمجلس به پلیس ابلاغ خواهد شد که این امر سبب کاهش حوادث خواهد شد. وی ادامه داد: در همین راستا نیز پلیس با کمک وزارت دادگستری در حال بررسی ارقام جدید برای جرایم رانندگی است. علاوه بر افزایش رقم جرایم که قطعاً میتواند بازدارندگی ایجاد کند ما این پیشنهاد را مطرح کردیم تا مجازات جایگزین نیز برای تخلفات در نظر گرفته شود و بازنگری در قانون داشته باشیم. رئیس پلیس راهور در خصوص ایمنسازی نقاط حادثه خیز در جادهها و معابر گفت: متأسفانه هنوز شهرداریها اقدام جدی در جهت رفع نقاط حادثه خیز شناسایی شده انجام ندادهاند اما وزارت راه اقدامات خوبی انجام داده و ۳۵۰ نقطه را تا پایان سال ۱۴۰۱ با اعتبارات خودش ایمنسازی کرده و قصد دارد برخی نقاط دیگر را نیز ایمنسازی کند. هادیانفر با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ نقطه پر تصادف از میان نقاط حادثه ساز جادهای با عنوان اولویت اول ایمنسازی انتخاب شده است، گفت: آمارها نشان داده است که ۲۸.۵ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در این نقاط جان خود را از دست دادهاند. ایمنسازی این نقاط نیازمند اعتبار ۵۰۰۰ میلیارد تومانی است که این باید از سوی دولت و با حمایت مجلس تأمین شود. مگر اعتبار سازمان راهداری چقدر است که بخواهد این هزینه را تأمین کند.
شمارهگذاری اینترنتی
هادیانفر درباره شمارهگذاری اینترنتی گفت: هماکنون در 7 مرکز شمارهگذاری به شکل اینترنتی در حال انجام است اما میزان استقبال مردم از شماره گذاریهای اینترنتی کمتر است درحالیکه مردم از این طریق میتوانند ظرف مدت ۱۰ دقیقه پلاک خود را دریافت کنند.
نمره منفی رانندگی
وی درباره اینکه افراد دارای نمره منفی چگونه میتوانند از نمره منفی گواهینامه خود باخبر شوند نیز گفت: برای این افراد پیامک صادر میشود و علاوه بر آن از طریق مراجعه به سامانه راهور ۱۲۰ میتوان نسبت به اطلاع از نمره منفی اقدام کرد.
توجه داشته باشید که 3 ماه، 6 ماه، یکسال و محرومیت دائم از رانندگی از جمله مجازاتهایی است که برای نمرات منفی در نظر گرفته شده است. اگر در طول زمان محرومیت رانندگی کنید همچون فرد بدون گواهینامه مجازات خواهید شد و بعد از پایان محرومیت از رانندگی در مدت زمان ارسال شده اگر هیچ تخلفی اعم از تخلف حادثه ساز و تخلفات راهنمایی و رانندگی مرتکب نشوید سوابق شما پاک خواهد شد.
هادیانفر با بیان اینکه 2 میلیون و ۶۶۰ هزار دستگاه خودرو دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه هستند، گفت: برابر قانون خودروهای بالای یک میلیون تومان جریمه باید توقیف شوند که ما گفتیم مراعات مردم را بکنند و خودروهای بیش از 3 میلیون تومان جریمه توقیف شوند.
در حال حاضر ۱۶۶ هزار دستگاه خودرو نیز بیش از سه میلیون تومان جریمه دارند که لازم است هر چه سریعتر نسبت به پرداخت این جرایم اقدام شود.
وی از ارائه ۲۳۲ میلیون خدمت از سوی پلیس راهور به مردم در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ۱۲۱ میلیون خدمت در حوزه شهری و ۱۵۰ میلیون خدمت نیز در حوزه برون شهری به مردم ارائه شد، ۸۱ میلیون خدمت نیز از جنس شمارهگذاری وتعویض پلاک و... انجام شده است.
گواهینامه بینالمللی
هادیانفر از رایزنی با ١٠ کشور برای تبدیل گواهینامههای رانندگی خبر داد و گفت: با کشورهای اسپانیا، نیکاراگوئه، قطر، ایتالیا، چین، بلغارستان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان رایزنی کردیم و بنا شد بزودی گواهینامههای رانندگی ما در این کشورها به رسمیت شناخته شود و گواهینامه این کشورها نیز در ایران رسمیت پیدا کند. وی افزود: در واقع با این اقدام اگر مثلاً فردی گواهینامه رانندگی ایرانی داشته باشد و به پلیس ایتالیا مراجعه کند، میتواند گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی معتبر در آن کشور تبدیل کند. هادیانفر همچنین به کنوانسیون تبادل گواهینامه با ٧۶ کشور جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس این کنوانسیون میتوان در ٧۶ کشور جهان گواهینامه 6 ماهه بینالمللی دریافت کرد و این موضوع با توافق با آن ١٠ کشور متفاوت است. به گفته رئیس پلیس راهور فراجا پلیس در حال پیگیری است تا امکان درج متن انگلیسی روی گواهینامه هم فراهم شود.
دوربینهای ثبت تخلف
این مقام ارشد انتظامی در خصوص افزایش دوربینهای ثبت تخلفات رانندگی در کشور اظهار داشت: حدود 5 هزار دوربین در سراسر کشور فعال است که این تعداد نسبت به حجم تردد در کشورمان کافی نیست و لازم است که برنامهای برای افزایش تعداد دوربینها داشته باشیم. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره اعلام تخلفات و جرایم رانندگان نیز گفت: آمارهای ما نشان میدهد که حدود ۹۸ درصد تخلفات از طریق پیامک به مردم اعلام شده است اما مردم باید در نظر داشته باشند که پیامک اول به منظور بررسی جرایم شما است و قابل پرداخت نیست اما پیامک دوم که به منزله جریمه و قابل پرداخت است با شناسه پرداخت ارسال میشود. وی اظهار داشت: در ۷ محور اصلی کشور ربات سرعت پلیس راهور فعال است. سامانه هوشمند ما محاسبه طول مسیر را انجام میدهد و ابتدا یک پیام تذکر برای متخلف ارسال میکند و در صورت احراز تخلف قطعی به متخلف پیامک تخلفش ارسال میشود. سردار هادیانفر افزود: برای شناسایی و کاهش ضریب خطا در پیامکها از سامانهای استفاده کردهایم که به وسیله رباتها تمامی مشخصات خودرو تطبیق داده شده و صرفاً جریمه برای پلاک صادر نمیشود. بلکه بررسی میکنیم که آیا پلاک متعلق به همان خودرو است و با مشخصات آن سازگاری دارد یا خیر؟ وی درباره اقدامات پلیس درباره استفاده از تجهیزات هوشمند در مجموعه پلیس راهنمایی و رانندگی نیز گفت: ۲۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه جدید به ناوگان خودرویی پلیس راهور اضافه شده است. ما گشتهای نامحسوس بزرگراهی را نیز ایجاد کرده و توسعه دادیم.
صدور ۱۳۱ میلیون برگه جریمه در سال ۱۴۰۱
هادیانفر از صدور ۱۳۱ میلیون برگه جریمه برای خودروهای متخلف در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: عمده تمرکز ما پیرامون حدود ۲۰ مورد تخلف حادثه ساز است و ما بدون هیچ اغماضی با تخلفات حادثه ساز برخورد خواهیم کرد. طبق گزارشها ۹۱ درصد از جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۱ وصول و به خزانه دولت واریز شده است. ۸۰ درصد از دستگاههای دولتی هم جرایم رانندگی مربوط به ناوگان خود را پرداخت کردند.