صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و چهار - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و چهار - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اصلاح قیمت شکر در پی افزایش قیمت جهانی

افزایش تقاضا از یک سو و کاهش تولید از سوی دیگر باعث شد قیمت شکر در بازار جهانی افزایش پیدا کند

نفیسه امامی
خبرنگار

 
ستاد تنظیم بازار نرخ جدید شکر را با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و بالا رفتن نرخ‌های جهانی این محصول اساسی تغییر داد. در همین راستا و به استناد نامه انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران، نرخ مصوب برای هر کیلوگرم شکر به مبلغ ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است تا به این واسطه از کمبود شکر و افزایش قیمت نامتعارف آن در بازار جلوگیری به عمل آید. این در حالی است که پیش از این قیمت هر کیلو شکر دولتی ۱۸ هزار تومان تعیین شده بود که با تغییر نرخ فعلی افزایش 40 درصدی یافته است.  در نامه دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران به مدیریت شرکت‌های قند اعلام شده است که بر اساس مصوبه ۱۶ اردیبهشت ستاد تنظیم بازار، با توجه به نیاز بازار ترتیبی اتخاذ شود تا نسبت به تأمین نیاز مصرف کنندگان اعم از صنوف و صنایع و خانوار مساعدت شود تا در اسرع وقت مشکلات به وجود آمده مرتفع گردد.

سیاست خودکفایی در تولید شکر
خودکفایی در تولید کالاهای اساسی در کشور یکی از سیاست‌های بالادستی است. مصرف سالانه شکر در کشور حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است اما به طور متوسط  حدود ۱.۵ میلیون تن در کشور به وسیله چغندر قند و نیشکر تولید می‌شود. با احتساب این میزان حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن شکر باید به کشور وارد ‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی به منظور کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید محصول چغندر قند، برنامه‌های کشت پاییزه در استان‌های پرآب و نیز مدیریت مصرف آب از طریق اجرای طرح‌های آبیاری نوین را مورد توجه قرار داده است تا به این واسطه افزایش عملکرد در واحد سطح کشتزارهای چغندر قند و افزایش درصد شکر محقق شود. علاوه بر این یکی دیگر از مهمترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های بالادستی، اصلاح قیمت خرید چغندر قند با هدف حمایت از تولید و تحقق خوداتکایی در تولید شکر است. میانگین افزایش قیمت خرید تضمینی چغندر قند در سال‌های گذشته کمتر از ۲۰ درصد بود اما وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال افزایش هزینه‌های تولید چغندرقند در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، قیمت تضمینی آن را 37 درصد افزایش داد که بر این اساس نرخ چغندرقند بهاره با عیار 16 درصد 18700 ریال و چغندرقند پاییزه با عیار 15 درصد 18051 ریال تعیین شد که با احتساب کمک کرایه حمل و محاسبه ارزش جوایز تحویل به حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال در هر کیلوگرم افزایش یافت. نرخ خرید تضمینی چغندرقند بر اساس تصمیم شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی برای سال زراعی 1402-1401 هم در روزهای گذشته اعلام شد و بر این اساس قیمت چغندرقند بهاره با احتساب هزینه حمل با عیار 16 درصد برای هر کیلوگرم 28 هزار ریال و قیمت چغندره پاییزه با عیار 15 درصد در هر کیلوگرم 27 هزار ریال تعیین شد.

افزایش جهانی قیمت شکر
افزایش تقاضا از یک سو و کاهش تولید از سوی دیگر باعث شد قیمت شکر در بازار جهانی افزایش پیدا کند به طوری‌که طی یک سال گذشته قیمت این کالای اساسی در جهان 40 درصد بالا رفته است. کارشناسان، بدی آب و هوا از یک‌سو و کاهش تولید را از سوی دیگر اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن قیمت شکر عنوان کرده‌اند. برزیل اولین و بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده شکر در دنیاست اما طی ماه‌های گذشته بارش‌های سنگین باران باعث شد برداشت چغندرقند با کندی بیشتری همراه باشد. هند هم به عنوان دومین کشور تولیدکننده شکر در جهان، پیش‌بینی خود نسبت به تولید شکر برای فصل برداشت پیش رو را 3 درصد پایین آورده و دلیل آن را هم بارندگی شدید اعلام کرده است. این کشور فقط اجازه صادرات 6.1 میلیون تن شکر را داده است، در حالی‌که پیش از این هند 11 میلیون تن شکر صادر می‌کرد.  نرخ شکر از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی از 470 دلار به ۵۷۰ دلار در انتهای سال رسید. بنابراین با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی این کالای اساسی، نرخ آن در داخل تغییری پیدا نکرده بود و این اصلاح قیمت برای جلوگیری از افزایش بی‌ضابطه قیمت شکر در بازار داخل ضروری بود.

جستجو
آرشیو تاریخی