صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تهران پایلوت شناسایی طرح خانه‌های خالی

ساماندهی خانه‌های خالی همزمان با افزایش ساخت مسکن در حال اجرا است

بازار مسکن در آستانه فصل تابستان و آغاز جابه‌جایی مستأجران و افزایش معاملات قرار دارد. ساماندهی بازار مسکن با هدف حفظ آرامش بازار و جلوگیری از التهاب قیمتی در برنامه‌هایی مختلف از سوی دولت و متولیان بخش مسکن در دست اجرا است. در کنار این برنامه‌ها، آمارها افزایش تولید مسکن را نشان می‌دهد. افزایش تولید و عرضه مسکن متناسب با نیاز بازار، زمینه‌ساز موفقیت برنامه‌های کوتاه مدت برای ساماندهی بازار مسکن است.
بنابر اطلاعات مرکز آمار، در پاییز سال ١٤٠١، تعداد ١٠١ هزار و ٨٧٨ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته 4.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال 1400،  ٢٣٫٢ درصد افزایش داشته است.‏ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ٣.٣ واحد بوده است‌. تعداد ٣٠ هزار و 626 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در پاییز 1401 صادر شده است که نسبت به فصل گذشته 0.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال 1400، 16 درصد افزایش داشته است. در شهر تهران نیز تعداد پروانه‌های ساختمانی در پاییز امسال نسبت به سال 1400 رشد داشته است. تعداد 1561 پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری تهران در پاییز 1401 صادرشده است که نسبت به فصل گذشته 1.7 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال 1400، ٣٠٫٣ درصد افزایش داشته است. افزایش صدور پروانه ساختمانی، تولید و عرضه بیشتر مسکن را در آینده (حداکثر دو سال) نشان می‌دهد. در کنار افزایش ساخت و ساز، شناسایی واحدهای خالی و همچنین نظارت بر فعالیت بنگاه‌های مسکن اجرا می‌شود. شناسایی واحدهای خالی در استان تهران به عنوان استان پایلوت در اجرای این برنامه آغاز شده است.
در نشست شورای مسکن استان تهران، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسه شورای مسکن، برای ساماندهی خانه‌های خالی و عرضه آنها به بازار مسکن در استان تهران خبر داد. روح‌اله اکبری گفت: موضوع جلسه بر ساماندهی بازار مسکن و تعیین تکلیف خانه‌های خالی متمرکز بود.

500 هزار مسکن نهضت ملی در استان تهران
اکبری با بیان اینکه حدود ۱۲ و نیم درصد اجرای طرح نهضت ملی مسکن یعنی معادل ۵۰۰ هزار واحد در استان تهران اجرا خواهد شد، تصریح کرد: به همین منظور ضرورت دارد در این استان مهم کشور اجرای طرح سرعت لازم را بگیرد که در این باره تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان گزارشی از وضعیت موجود ارائه کردند. وی از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه را ساماندهی بازار اجاره عنوان و تأکید کرد: ساماندهی بنگاه‌های معاملات مسکن فاقد مجوز و ضرورت اخذ مجوز از این بنگاه‌ها بار دیگر مورد تأکید قرار گرفت. اکبری تصریح کرد: افرادی که واحدهای مسکونی خود را اجاره می‌دهند باید حتماً اطلاعات را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. وی گفت: مواد و تکالیف قانونی و مجازات‌های مرتبط با حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان، ادارات کل وزارتخانه‌های مرتبط، امور مالیاتی، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و اتاق اصناف و اتحادیه صنف مرور شد و هماهنگی لازم بین این دستگاه‌ها برای نظارت میدانی در جلسه شورای مسکن استان انجام شد.

شناسایی ۱۸ هزار خانه خالی در پرند
علیرضا فخاری، استاندار استان تهران نیز از عزم استانداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور برای شناسایی واحدهای خالی خبر داد و گفت: در یک ماه کاری آینده مجدداً شهرداری‌های استان و شهرهای جدید میزان خانه‌های خالی را رصد کرده و آمار را به معاونت عمرانی استانداری تهران اعلام کنند. تا کنون ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه مشاور املاک در پردیس شناسایی شده که میزان زیادی از آنها نیز غیرمجاز بوده و در شهر جدید پرند هم ۱۸ هزار واحد مسکن مهر خالی موجود است.

جستجو
آرشیو تاریخی