صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد و سه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

نا‌آرامی‌ها در پاکستان ادامه دارد اما...

دیوانعالی حکم داد، عمران‌خان آزاد شد

وصال روحانی
مترجم

دیوانعالی پاکستان با تأکید بر اینکه بازداشت اخیر عمران‌خان نخست‌وزیر سابق این کشور غیر‌قانونی بوده، حکم آزادی وی را صادر کرد. به گزارش روزنامه گاردین انگلیس، در نا‌آرامی‌های برخاسته از بازداشت عمران‌خان که روز سه‌شنبه گذشته در اسلام‌آباد شکل گرفت، حداقل 10 نفر کشته و صدها نفر مصدوم شدند و پلیس حدود 2 هزار نفر را هم بازداشت کرد که البته شماری قابل توجه از آنها با صدور حکم عدم تعقیب آزاد شدند و احتمالاً بقیه هم ظرف 48 ساعت آینده آزاد خواهند شد. با این حال شکی نیست که بازداشت ولو بی‌نتیجه و زودگذر عمران‌خان بر میزان خصومت بین وی و سران ارتش پاکستان خواهد افزود.

«او» همچنان در صحنه حاضر است
عمران خان، ماه آوریل (فروردین) سال پیش بعد از صدور رأی عدم اعتماد به وی در مجلس پاکستان از نخست‌وزیری خلع شد اما هرگز در صحنه سیاسی این کشور یک مهره غیر‌ملموس نبوده و در 13 ماهی که از واقعه مذکور می‌گذرد، هواداران وی به انواع طرق و با غیر‌قانونی خواندن برکناری، عمران خان را به آلترناتیو جدید شهباز شریف که جای وی را در دفتر نخست‌وزیر گرفت، تبدیل کرده و مقدمات بازگشت احتمالی او را به اریکه قدرت فراهم آورده‌اند. عمران خان در دوران زمامداری‌اش یکبار هم هدف تیراندازی مخالفان خود قرار گرفت اما جان سالم به‌در برد و به قولی محبوب‌تر هم شد. به گزارش «بی بی‌سی» عمرعطا بندیال، رئیس قوه قضائیه پاکستان با هدف آرام‌سازی همه تنش‌های فوق گفت: پروسه‌ای که دستگیری عمران خان را سبب شد، وجاهت قانونی ندارد و با دیوانعالی کشور است که تا اطلاع ثانوی مصونیت جانی و اعتبار حقوقی عمران خان را حفظ کند. عمران خان هم که یک قهرمان بسیار محبوب در رشته ورزشی کریکت در ایام جوانی‌اش بوده است، اظهار داشت:‌ مرا به واقع از درون عمارت دادگاه عالی پاکستان ربودند و حتی با ضربات چوب زدند که عین بی‌قانونی بود و در‌مورد این حرکت ظالمانه باید پیگرد قضایی صورت گیرد.

احتمال حذف «عمران خان» از انتخابات بعدی
نیروی انتظامی پاکستان به اتهام مصدوم کردن عمران خان پاسخی نداده اما حداقل 7 نفر دیگر از اعضای حزب عمران خان هم که «طریق انصاف» (PTI) نام دارد، همانند وی بازداشت موقت شدند ولی به نظر می‌رسد آنها توسط دیوانعالی پاکستان و با هدف رفع تشنج‌های سیاسی کشور آزاد خواهند شد. یکی از ارشدترین مردان بازداشت شده «طریق انصاف» شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در دوران زمامداری عمران خان است که تصریح کرده است شروع‌کننده تنش‌های شدید پنج - شش روز گذشته پاکستان نیروهای انتظامی کشور بوده‌اند که دست به بازداشت‌هایی غیر‌قانونی زده‌اند. به گزارش روزنامه «طلوع» پاکستان، قریشی از مردم خواسته است دست از مبارزه برندارند اما روالی آرام‌تر را برای تظاهرات خود برگزینند. قرار است دور جدید انتخابات نخست‌وزیری پاکستان اواسط تابستان امسال برگزار شود اما اگر دادگاه عالی این کشور در ادامه روند طولانی شده پیگرد قضایی عمران خان، وی را که به فساد مالی متهم شده، محکوم بشناسد، او حق شرکت در انتخابات را از دست خواهد داد و حتی احتمال دارد که تا پایان عمرش از احراز هرگونه پست سیاسی محروم بماند.
برنده اصلی کیست؟
برخی تحلیلگران سیاسی می‌گویند پیروزی سال 2018 عمران خان در انتخابات پاکستان با کمک ارتش به‌دست آمد ولی وی در سال‌های بعدی با سران نظامی کشور درافتاد و همین سران قاعدتاً در پایان دادن به حکومت چهار ساله وی در سال 2022 بدون نقش نبوده‌اند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه از تمام طرف‌های درگیری در اسلام‌آباد خواست شکیبایی پیشه کنند و آرامش را به صحنه سیاست کشور بازگردانند اما شاید برنده اصلی این رویدادها شهباز شریف، نخست‌وزیر فعلی پاکستان باشد که به سبب شدت گرفتن ناملایمات امکان حضور عمران خان رقیب اصلی‌اش در انتخابات پیش‌رو را کمتر از گذشته می‌یابد و می‌تواند تثبیت خود را در پست نخست‌وزیری محتمل‌تر ببیند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی