گزارش و خبر

گفت‌وگوی خبرنگار «ایران»‌ با بهروز عطایی:
از برد پرسپولیس خوشحال شدم!
سعید زاهدیان / حدود 8-7 دقیقه مانده به سوت پایان، یک چهره آشنا مشغول خروج از ورزشگاه آزادی بود؛ بهروز عطایی سرمربی تیم‌ ملی والیبال ایران از میهمانان ویژه بازی پرسپولیس و گل‌گهر بود. عطایی درگفت‌وگوی اختصاصی با «ایران ورزشی» درخصوص حضورش در این مسابقه گفت: «درمجموعه آزادی بودم وقت آزاد داشتم. با خودم گفتم بد نیست این بازی حساس را از نزدیک ببینم.» عطایی درمورد کیفیت و جذابیت بازی گفت:« به نظرم جزو مسابقات خوب و زیبایی بود که در آزادی تماشا کردم. بازی پرهیجانی شد چون گل‌های زیادی داشت و جدول لیگ هم باعث حساسیت بیشتر این مسابقه شده بود.» سرمربی تیم‌ ملی والیبال ایران درخصوص گرایش رنگی‌اش به پرسپولیس و استقلال اینگونه با خنده پاسخ داد:« طبیعتاً من هم مثل هر انسانی علاقه مند به یک تیم باشگاهی هستم. از آنجا که قبلاً با لباس پرسپولیس بازی کردم، به این تیم علاقه مندم و از برد یحیی و پرسپولیس خوشحال شدم. امیدوارم پرسپولیس با ادامه این روند در هفته پایانی به جام برسد و همه علاقه مندانش را خوشحال کند.»

 

آشنایی با حریفان ایران در جام ملت‌ها

تیم ملی طبق قرعه‌ای که در جام ملت‌ها در آن قرار گرفته، 14 ژانویه (24 دی) به مصاف فلسطین می‌رود و در روزهای 20 و 26 ژانویه (30 دی و 6 بهمن) مقابل هنگ‌کنگ و امارات قرار می‌گیرد. به این ترتیب، شاگردان قلعه‌نویی باید در گروه C، با دو تیم عربی و یک حریف از شرق آسیا در هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که قرار است از ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه (۲۲ دی تا ۲۱ بهمن) در قطر برگزار شود، رودررو شوند.
 
امارات، حریف سخت ایران
سخت‌ترین حریف ایران در مرحله گروهی، امارات است. پسران زاید (لقب امارات) که اکنون در رتبه ۷۲ جهان و هشتم آسیا قرار دارند، با احتساب دوره آتی، تاکنون ۱۱ دوره در جام ملت‌ها شرکت کرده و عنوان نایب قهرمانی سال ۱۹۹۶، سومی ۲۰۱۵ و چهارمی ۱۹۹۲ و ۲۰۱۹ را در کارنامه دارند‌. رودلفو آروآبارنا سرمربی آرژانتینی ۴۷ ساله که سابقه سرمربیگری تیم‌های تیگره، ناسیونال اروگوئه، بوکا جونیورز، الوصل امارات، الریان قطر، شباب الاهلی امارات و پیرامیدس مصر را در کارنامه دارد از ۱۳ فوریه ۲۰۲۲ به عنوان سرمربی امارات مشغول فعالیت است و تاکنون در ۱۴ بازی آمار چهار برد، سه مساوی و هفت باخت را با هدایت این تیم ثبت کرده است. ایران و امارات، در جام ملت‌ها، پنج بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم کشورمان چهار برد و یک تساوی بوده، اما آمار کلی نبردهای دو تیم در ۱۸ بازی، ۱۴ برد برای ایران، یک برد برای امارات، سه تساوی، ۲۶ گل برای ایران و ۴ گل برای حریف است. چهار پیروزی 3 بر صفر بهترین نتایج ایران مقابل امارات است و تنها برتری امارات هم با نتیجه 3 بر یک رقم خورده است.
 
سومین حضور فلسطین
فلسطین دیگر حریف کشورمان، تیمی است که با صدرنشینی در گروه B مرحله سوم مقدماتی جام ملت‌ها، بالاتر از تیم‌های فیلیپین، مغولستان و یمن جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد. شیرهای کنعان (لقب فلسطین) که در جایگاه ۹۳ رنکینگ فیفا و پانزدهم آسیا حضور دارند، پس از حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ که در هیچ یک از آنها، موفق به صعود از مرحله گروهی نشدند، برای سومین بار در این مسابقات شرکت می‌کنند. مکرم دابوب سرمربی ۵۰ ساله تونسی با سابقه کار در باشگاه زاریس کشورش از مه ‌۲۰۲۱ هدایت فلسطین را برعهده گرفت و در ۱۱ دیدار تاکنون آمار هفت برد، یک مساوی و سه باخت را به جا گذاشته است. ایران و فلسطین، تاکنون پنج دیدار داشته‌اند که سه برد ایران و دو تساوی، ۱۴ گل زده و ۲ گل خورده حاصل آن بوده است. بهترین نتیجه تیم کشورمان در بازی دوستانه سال ۲۰۱۱ با پیروزی 7 بر صفر رقم خورد.
 
حضور هنگ‌کنگ بعد از 55 سال
هنگ‌کنگ که رتبه ۱۴۷ جهان و بیست و هفتم آسیا را در اختیار دارد، با قرار گرفتن در رتبه دوم گروه D مرحله سوم مقدماتی بالاتر از افغانستان و کامبوج توانست خودش را به قطر برساند. اژدها (لقب هنگ‌کنگ)، با سابقه سه دوره حضور در جام ملت‌ها، سومی سال ۱۹۵۶ و چهارمی ۱۹۶۴، پس از ۵۵ سال بار دیگر در بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی قاره کهن شرکت خواهد کرد. یورن اندرسن سرمربی ۶۰ ساله نروژی، سر‌مربی سابق تیم‌های زیر ۲۱ سال لوکرن سوئیس، روت وایس اوبرهاوزن، دستیاری مونشن گلادباخ، اسکودا ژانتی یونان، کیکرز اوفنباخ آلمان، ماینتس آلمان، اتلتیکی لاریسا یونان، کارلسروهه آلمان، آستریا سالزبورگ اتریش، تیم ملی کره شمالی و اینچئون یونایتد کره‌جنوبی، از ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱ هدایت هنگ‌کنگ را برعهده گرفت و تاکنون آمار ۹ بازی، چهار برد، دو تساوی و سه باخت را ثبت کرده است. ایران در هر شش بازی قبلی‌اش مقابل هنگ‌کنگ در شرایطی که ۱۴ گل زده و فقط یک گل خورده پیروز شده که فقط یک دیدار دو تیم در جام ملت‌های آسیا بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی