اختلاف کمیته ملی المپیک با فدراسیون فوتبال علنی شد

بازگشت «امپراطور» به شرط موافقت قلعه‌نویی

محمدمحمدی سدهی
روزنامه نگار

به نظر می‌رسد انتخاب سرمربی تیم امید به یکی از مشکلات لاینحل فوتبال ایران تبدیل شده است. تیمی که کمتر از 50 سال است رنگ المپیک را به خود ندیده و حالا در شرایطی که المپیک دیگری در پیش است؛ مسئولان فدراسیون تا به اینجا در انتخاب سرمربی این تیم عاجز بوده‌اند. در حالی که از روزهای گذشته تنها برخی اسامی از جمله مجتبی حسینی و مهدی تارتار برای حضور روی نیمکت تیم امید مطرح می‌شود که تاکنون حضور یکی از این 2 مربی روی نیمکت تیم ملی در حد احتمال است.
پس از انتخاب مجدد حبیب کاشانی به عنوان مدیر تیم امید عصر روز دوشنبه نشستی بین او، مهدی تاج و مهدی محمدنبی برگزار شد و در این جلسه در خصوص انتخاب سرمربی و نحوه آماده‌سازی تیم بحث‌هایی شد. پس از پایان این جلسه حبیب کاشانی پاسخ روشنی به انتخاب سرمربی تیم امید نداد اما نایب رئیس فدراسیون فوتبال در این خصوص بیان کرد: «شاخصه‌ای که برای تیم ملی امید مدنظر است را دسته‌بندی کردیم. روی همین محور کار را جلو خواهیم برد. با توجه به نقطه نظراتی که در جلسه بود و همچنین ملاحظاتی که فدراسیون و کمیته ملی المپیک دارد، سرمربی تیم امید بزودی معرفی خواهد شد.» مهدی محمدنبی در پاسخ به این سؤال که آیا سرمربی تیم ملی امید لیگ برتری است یا خیر، گفت: «تعداد مربیانی که در آن چهارچوب قرار گرفته‌اند هم از لیگ هست و هم خارج از لیگ که ما تلاش می‌کنیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. قلعه‌نویی در جلسه روز دوشنبه نظراتش را اعلام کرد و اعضای جلسه هم همین کار را کردند. ما لیگ پویایی داریم و با توجه به این موضوع سعی می‌کنیم مربی وطنی انتخاب کنیم که در لیگ حضور دارد. گزینه دیگری هم از قبل بوده که خارجی هم بوده اما فعلاً فقط به مربی وطنی رسیده‌ایم که بزودی معرفی خواهیم کرد.»

مدیر تیم امید قطبی را گزینه کرد؟
با وجود صحبت‌های نبی در خصوص سرمربی آینده تیم ملی امید که مربی وطنی خواهد بود، شنیده می‌شود که حبیب کاشانی در جلسه عصر دوشنبه افشین قطبی را به تاج، نبی و قلعه‌نویی پیشنهاد داده است. مربی‌ای که رابطه خوبی با کاشانی دارد و علاوه بر این سابقه حضور در فوتبال ملی و لیگ فوتبال کشورمان را دارد. قطبی سابقه سرمربیگری تیم ملی در دور برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ را دارد اما در آن زمان تیم ایران بین پنج تیم مرحله گروهی فقط بالاتر از امارات ایستاد و کره‌جنوبی و کره‌شمالی بالاتر از تیم ملی به جام جهانی آفریقای جنوبی صعود کردند و عربستان نیز راهی پلی‌آف شد. او در جام ملت‌های ۲۰۱۱ نیز ناکام بود و با شکست در دیدار یک چهارم نهایی برابر کره جنوبی باز هم توفیقی به دست نیاورد. البته قطبی در لیگ برتر سابقه درخشانی دارد و او در هفتمین دوره لیگ برتر توانست پرسپولیس را به قهرمانی برساند. در آن زمان کاشانی مدیریت پرسپولیس را برعهده داشت و سرخپوشان پس از 6 سال به دومین قهرمانی خود در لیگ برتر دست یافتند. البته افشین قطبی در سال 1398 هدایت فولاد را برعهده گرفت که در پایان لیگ هجدهم این تیم در رده هشتم ایستاد و او از این تیم جدا شد. حالا بعد از 4 سال صحبت‌هایی در خصوص بازگشت این مربی مطرح می‌شود که باید دید این اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

حاج باقر، مدیر برنامه قطبی: فکر می‌کنم قطبی پیشنهاد فدراسیون را قبول کند
مطرح شدن نام افشین قطبی باعث شد تا به سراغ مهدی حاج باقر، مدیر برنامه افشین قطبی برویم و از او در خصوص حضور قطبی روی نیمکت تیم امید سؤال کنیم که حاج باقر چنین واکنشی به این موضوع دارد: «تا این لحظه هیچ صحبتی در این خصوص مطرح نشده است. قرار گرفتن نام قطبی در بین گزینه‌های مربی تیم امید احتمالاً یک پیشنهاد است و در صورتی می‌توان در این خصوص صحبت کرد که فدراسیون مذاکراتی با او داشته باشد. همیشه ارتباط خوب و نزدیکی بین قطبی و کاشانی بوده و افشین همیشه به کاشانی ارادت ویژه‌ای داشت.» او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «او در حال حاضر سرمربی تیم فوتبال باشگاه اف‌سی ونکوور کانادا است و با توجه به قراردادی که با این تیم کانادایی دارد، باید دید که آیا می‌تواند به ایران بیاید یا خیر. البته او همیشه دوست داشت که به فوتبال ایران کمک کند و در صورتی که پیشنهاد سرمربیگری تیم امید به او برسد فکر می‌کنم افشین سریعاً این پیشنهاد را قبول خواهد کرد.» مدیر برنامه‌های قطبی در خصوص اینکه تیم ملی امید با توجه به ناکامی‌های گذشته کار سختی برای حضور روی نیمکت تیم امید دارد، می‌افزاید: «افشین همیشه دنبال کارهای سخت می‌رود و کارهای سخت را دوست دارد. به هر حال امیدوارم که اتفاقات خوبی برای تیم امید بیفتد و این تیم با وجود ناکامی‌های سال‌های گذشته به المپیک صعود کند.» البته در خصوص این موضوع شنیده می‌شود که قلعه نویی تمایل چندانی به گزینه کاشانی ندارد با وجود این باید دید آیا در روزهای آتی مدیران فدراسیون و قلعه‌نویی چراغ سبزی به گزینه جدید کاشانی نشان خواهند داد یا از یک سرمربی لیگ‌ برتری برای هدایت تیم امید استفاده می‌شود.

۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت برای انتخاب سرمربی
تیم فوتبال امید کشورمان قرار است حدود 4 ماه دیگر در بازی‌های آسیایی هوانگژو 2023 حاضر شود در این شرایط قرار بر این است که بزودی سرمربی تیم امید انتخاب شود. در این شرایط نشست هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک برگزار شد و مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در مورد طولانی شدن انتخاب سرمربی تیم فوتبال امید گفت: «در مورد سرمربی قرار شد کاشانی و تاج و قلعه‌نویی به توافق برسند و این مسأله فنی است و فدراسیون خودش باید تصمیم بگیرد اما خب تاکنون تصمیم نگرفتند. آقای وزیر هم در جلسه ستاد عالی بازی‌ها تکلیف تیم امید را از ما مطالبه کرد. تا بیست و هفتم اردیبهشت باید ثبت نام نهایی را انجام دهیم و ما هنوز ثبت‌نام فوتبال را به خاطر مسائلی که وجود داشت انجام نداده‌ایم و اراده‌ای هم از سوی فوتبال ندیدیم. آقای وزیر و دوستان گفتند تا ۲۵ اردیبهشت مهلت دهیم و خود وزیر ورود می‌کند تا در مورد تیم امید به جمع‌بندی برسیم.»

 

بــــرش

واکنش نبی به اختلاف فدراسیون فوتبال با کمیته ملی المپیک
در ماه‌های اخیر صحبت‌هایی در خصوص اختلاف کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال مطرح می‌شد که مسئولان مربوطه این اختلاف را رد می‌کردند اما صحبت‌های دبیرکل کمیته ملی المپیک نشان می‌دهد که اختلافاتی بین فدراسیون فوتبال و این کمیته وجود دارد و در واقع هاشمی این اختلاف را علنی کرد. پس از اظهارات دبیرکل کمیته ملی المپیک، نوبت به مهدی محمدنبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال رسید تا در خصوص اظهارات مناف هاشمی درباره تأخیر در انتخاب سرمربی تیم امید، چنین واکنشی نشان دهد: «پیرو مباحث مطروحه، ما هم باید علت این تأخیر را از خود کمیته المپیک جویا شویم. مباحث مرتبط با فدراسیون فوتبال طبق برنامه انجام شده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی