صفحات
شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هشتاد - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

روایت‌های بی‌پرده صاحبان کسب‌و‌کارهای موفق از زندگی خود

هر کسی یک قهرمان است

منبع : نیویورک‌تایمز
ترجمه: ماندانا ملا‌علی


مردی با پیراهن آستین‌بلند و کلاه بیسبال مشکی لبخند‌زنان دست‌هایش را به سینه می‌زند. پشت‌سر او دیواری از عکس‌های سلفی او با چهره‌های مشهور است. روی دیوار تابلویی نئونی قرار گرفته که روی آن نوشته شده است:«مانند یک قهرمان بخور، مثل قهرمان راه برو و مثل یک قهرمان حرف بزن.»
هاکی آکدنیز، بنیانگذار پیتزای زنجیره‌ای «قهرمان» در شهر نیویورک، قبلاً بی‌خانمان بود. شرکت او اکنون به دلیل اهدای برش‌های پیتزا به بی‌خانمان‌ها مشهور است. هاکی آکدنیز به راحتی درباره گذشته خود صحبت می‌کند. هنگامی که او برای اولین‌بار در سال 2001 از کانادا به ایالات‌متحده نقل مکان کرد بی‌خانمان بود، در واگن‌های مترو و در ترمینال گرند سنترال می‌خوابید و سه ماه در یک پناهگاه‌ماند.
تجربه آقای آکدنیز به طور برجسته در وب‌سایت پیتزا «قهرمان» منتشر شده و این تجربه به‌عنوان مهم‌ترین دلیل تعهد این شرکت به حمایت از افرادی که بی‌خانمان هستند معرفی شده است. به گفته کارشناسان و ناظران تجاری، آقای آکدنیز 43 ساله بخشی از یک گروه رو به رشد از صاحبان مشاغل کوچک است که عاطفی‌ترین و دشوار‌ترین جنبه‌های زندگی خصوصی خود را در برندهای شرکت خود گنجانده‌اند.
مواجهه با بنیانگذاران شرکت‌های موفقی که جنبه‌های عاطفی و رنج‌های زندگی شخصی خود را صمیمانه تعریف می‌کنند، پدیده جدیدی نیست. این داستان‌های اغلب شفاف، روایت‌های رنگارنگ از زندگی افرادی مصمم و با اراده است که برای حل چالش زندگی خود تلاش کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند نسل جدیدی از بنیانگذاران کسب‌وکارهای جدید، در بیان چگونگی شکل‌گیری کسب‌وکارشان شخصیت خود را با روایت‌هایی متمایز می‌کنند که بیان عمومی آنها چندان ساده نیست. روایت‌های آنها شامل داستان‌های بی‌خانمانی، اعتیاد، حبس، بیماری روانی و جسمانی‌هستند.
بسیاری از صاحبان مشاغل کوچک می‌گویند آنها تصمیم می‌گیرند در مورد یک دوره بحرانی زندگی خود شفاف و صمیمی باشند و به نوبه خود روابط عمیق‌تری با مشتریان خود بر قرار می‌کنند، اما وقتی صاحب و بنیانگذار یک کسب‌و‌کار برخی از تاریک‌ترین لحظات زندگی خود را فاش می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا مشتریان با این فرد و کسب‌و‌کارش ارتباط برقرار می‌کنند یا دیگر سراغ این برند نمی‌روند؟
تولین اردم، استاد بازاریابی دانشکده بازرگانی استرن دانشگاه نیویورک و رئیس بخش بازاریابی دانشگاه می‌گوید:در سال‌های اخیر تعداد فزاینده‌ای از صاحبان مشاغل کوچک جزئیات حساس زندگی گذشته خود را در شبکه‌های اجتماعی فاش کرده‌اند و این یک «روند مثبت» است که می‌تواند الهام‌بخش ارتباط با مشتریان باشد، البته تا زمانی که واقعی و مرتبط با محصول یا خدمات یک شرکت باشد، البته برخی از مردم آن را دوست نخواهند داشت.
آنجلا لی، استاد دانشکده بازرگانی کلمبیا که در مورد سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تدریس می‌کند، می‌گوید:او نیز متوجه شده است که بنیانگذاران کسب‌وکارها بیشتر در مورد چالش‌های گذشته زندگی خصوصی خود به طور عمومی صحبت می‌کنند، اما او معتقد است صاحبان مشاغل باید در مورد اشتراک‌گذاری بیش از حد -بویژه در مورد موضوعات پیچیده- با احتیاط عمل کنند و در این مورد می‌گوید: خطوط بین زندگی حرفه‌ای و شخصی افراد به طور فزاینده‌ای در حال محو شدن است و بنیانگذاران کسب‌وکارها باید در معرفی سرمایه‌گذاران پیشقدم باشند زیرا ممکن است گذشته آنها در بررسی‌های پس‌زمینه مشتریان و کاربران آشکار شود.
دیوید گز که وب‌سایت‌هایی برای مشاغل کوچک راه‌اندازی کرده است، می‌گوید: بخش «درباره ما» در یک وب‌سایت تجاری برای متمایز کردن یک شرکت با توضیح اینکه چه کاری بهتر از رقبا انجام می‌دهد، استفاده می‌شود. آقای گز گفت آژانس متوجه شد که صفحه «درباره ما» دومین بخش پربازدید در سایت یک کسب‌وکار بعد از صفحه اصلی است.
بیوگرافی آقای آکدنیز در وب‌سایت پیتزا قهرمان منتشر شده است، اما او تأکید می‌کند قصدش این نبوده که خود را در مرکز برند قرار دهد. آقای آکدنیز که یک مهاجر از خاورمیانه است، می‌گوید:می‌خواهم برای بسیاری از مردم نمونه باشم، اما نه خودخواه.
او اغلب به بی‌خانمان‌هایی که هفته‌ای یک‌ بار به پیتزافروشی‌هایش مراجعه می‌کنند کیک‌هایی اهدا می‌کند که خودش سرو می‌کند.
بر اساس گزارش اداره کسب‌وکارهای کوچک دولت امریکا، 33.2 میلیون کسب‌وکار کوچک در ایالات‌متحده وجود دارد و تعداد زیادی از صاحبان آنها به احتمال زیاد دوره‌های چالش‌برانگیزی را تجربه کرده‌اند. مؤسسه ملی سلامت روان تخمین می‌زند بیش از یک نفر از هر پنج بزرگسال امریکایی با یک بیماری روانی زندگی می‌کند. اکثر صاحبان کسب‌وکار این سختی‌ها را به طور عمومی از طریق پلتفرم‌های تجاری خود در شبکه‌های اجتماعی آشکار نکرده‌اند، اما برخی از کسانی که این کار را انجام می‌دهند متوجه می‌شوند که روایت‌های شخصی آنها باعث می‌شود ارتباط عمیق‌تری با مشتریان برقرار کنند. این روایت‌ها این پیام را به مخاطبان می‌دهد که هر کسی در مواجهه با مشکلات و چالش‌های زندگی خود می‌تواند یک قهرمان باشد.

 

بــــرش

قهرمان
هاکی آکدنیز، بنیانگذار پیتزای زنجیره‌ای «قهرمان» در شهر نیویورک، قبلاً بی‌خانمان بود. شرکت او اکنون به دلیل اهدای برش‌های پیتزا به بی‌خانمان‌ها مشهور است. هاکی آکدنیز به راحتی درباره گذشته خود صحبت می‌کند

 

جستجو
آرشیو تاریخی