صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد مصرف بنزین، سوخت سی‌ان‌جی را جا گذاشت

پیش‌بینی می‌شدکه رشد مصرف بنزین در سال‌جاری ۷ تا ۱۰ درصد باشد، هر چند که این عدد به 12.7 درصد رسید

افزایش 12.7 درصدی متوسط مصرف بنزین در 45 روز ابتدایی سال‌جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل در کشور، با متوسط مصرف 110 میلیون لیتر بنزین در روز نشان از روند صعودی شتابانی دارد. افزایشی چشمگیر و فراتر از حد انتظار در میزان مصرف بنزین در مدت زمان مورد اشاره در کشور. به طور معمول و باتوجه به مؤلفه‌های اثرگذار بر میزان مصرف سوخت، پیش‌بینی می‌شدکه رشد میزان مصرف بنزین در کشور در سال‌جاری در محدوده‌ ۷ تا ۱۰ درصد باشد، هر چند که رشد 12.7 درصدی در میزان مصرف بنزین به امری غافلگیرکننده بدل شد.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده که میانگین مصرف بنزین کل کشور در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۲۰.۶ درصد افزایش یافته است.
مصرف بنزین کل کشور در طول سال گذشته به‌طور میانگین روزانه ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن (۱۴۰۰) دست‌کم ۲۰.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. از تأخیر جدی در خروج خودروهای فرسوده از شبکه حمل و نقل، تعلل خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز، افزایش سالانه تولید خودرو در کشور، نزولی بودن کیفیت شبکه حمل و نقل عمومی و پایین بودن راندمان ناوگان پالایشی در کشور به عنوان عوامل اثر‌گذار بر میزان مصرف سوخت کشور یاد می‌شود. علی زیار، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است خودروهای موجود، دو و نیم برابر استاندارد جهانی مصرف دارند که تأمین بنزین این دست از خودروها هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند. در حال حاضر ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در چرخه حمل‌ونقل کشور وجود دارد که گفته می‌شود سالانه یک میلیون خودرو نیز به همین تعداد افزوده می‌شود. ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل‌ونقل کشور معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین است.
این به‌معنای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه‌ خواهد بود که احداث آن حداقل چهار تا پنج سال زمان می‌برد. در حال حاضر با وجود ۱۰ پالایشگاه نفت و میعانات گازی، روزانه بیش از ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات را پالایش کرده و به فرآورده‌های با ارزش‌تری تبدیل می‌کند. این ۱۰ پالایشگاه روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌کنند. گفته می‌شود که در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. با توجه به رشد جدی مصرف بنزین در کشور بیم آن می‌رود که میزان تولید و مصرف نه تنها از نقطه سربه‌سر عبور کرده، بلکه به ناترازی آن نیز منجر شود. ناصر عاشوری قلعه‌رودخانی، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفته است که ظرفیت پالایشگاه‌ها کامل بوده، بنابراین وقتی ظرفیت کامل است نمی‌توان ۱۱۵ میلیون لیتر را به ۱۵۰ میلیون لیتر برسانیم، ما چنین ظرفیتی نداریم یا باید همین میزان بنزین مدیریت شود یا اینکه باید واردات داشته باشیم! از نگاه کارشناسان امر، بهترین روش برای مدیریت مصرف سوخت، در کنار بهینه‌سازی کیفیت خودروهای تولیدی و شبکه حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده، تمرکز بر استفاده از سوخت سی‌ان‌جی است. مصرف سی‌ان‌جی در سال گذشته 23.5 میلیون مترمکعب در روز بوده که این رقم در سال‌جاری به 24 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. ناگفته نماند که امکان افزایش مصرف به 35 میلیون مترمکعب در روز نیز وجود دارد. در این صورت دست‌کم 11 میلیون لیتر بنزین در روز صرفه‌جویی خواهد شد. اما چرا میزان مصرف سی‌ان‌جی در کشور چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ محمدحسین باقری مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرده در حال حاضر توزیع 35 میلیون مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد اما به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین استقبال از این نوع سوخت ضعیف است. به گفته وی، راه‌حل جلوگیری از ایجاد ناترازی در سوخت بنزین، تولید خودروی دوگانه سوز و استفاده از سوخت سی‌ان‌جی توسط مردم بوده که نه تنها خودروسازان نسبت به این امر جدیت لازم را ندارند، بلکه به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین، توجه کافی به استفاده از سی‌ان‌جی وجود ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی