صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد 1200 درصدی مهارت‌آموزان در دولت سیزدهم

تعداد شاغلان در مراکز مهارت‌آموزی از21 هزارو 153 نفر در سال 1400 به 275 هزار نفر در سال گذشته رسید

با وقوع انقلاب چهارم، فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری و هوش مصنوعی، بازار کار جهان را تغییر دادند، طوری که شغل‌های سنتی و حتی جدید را با ریزش مواجه کردند. حالا آموزش‌های مداوم شاغلان در سطح جهان به عنوان اولویت‌های اصلی دولت‌ها قرار گرفته است. تحلیل‌ها و داده‌های آماری از بازار کار کشور نیز حکایت از این موضع دارد که ایران هم مثل دیگر کشورها با از بین رفتن مشاغل با افزایش به کارگیری فناوری‌های نوین روبه‌رو است. مصوبه قانونی هیأت وزیران در تاریخ 27 دی ماه سال 1371 هست. مصوبه‌ای که هیچگاه به معنای حقیقی، دولت‌ها به آن اعتنایی نکردند و این شد که حالا بازار کار کشور با بیش از 28.2 درصد کارگر شاغل ساده روبه‌رو است.
در حالی زنگ بیکاری از مدت‌ها پیش در خانه بازار کشور را زده بود، اما دولت‌ها غرق در افکار خود بودند، بدون آنکه کاری را که می‌بایست انجام دهند، آغاز کنند.
هیأت وزیران در جلسه مورخ 27 دی ماه سال 1371 بنا به پیشنهاد شماره 68295 مورخ 22 دی ماه سال 1371 وزارت کار و امور اجتماعی و به استناد تبصره 2 ماده 110 قانون کار جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاه و بین کارگاهی را به تصویب رساند.
در ماده یک این آیین‌نامه آمده که در اجرای ماده 110 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تأمین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز، کلیه کار‌فرمایان واحدهای صنعتی، تولید و خدماتی مکلفند در ایجاد مراکز آموزش جوار کارگاه و بین کارگاهی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت کار و امور‌اجتماعی همکاری لازم را به عمل آورند. بند ج ماده سه آیین‌نامه ایجاد مراکز کارآموزی جوار کارگاه و بین کارگاهی نیز بیان کرده که برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی جدید جهت ارتقای مهارت کارگران شاغل متناسب با رشد صنعت و تکنولوژی باید صورت گیرد؛هر چند که دولت‌ها آمدند و رفتند اما در دو سال اخیر، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دولت سیزدهم به این موضوع از دریچه اهتمام ورزی به آن نگاه کرده است. اما براساس داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سال گذشته نسبت به سال 1400، در راستای ارتقای مهارت شاغلان و همچنین مهارت‌آموزی کارگران ساده شاغل، مراکز کارآموزی جوار کارگاه و بین‌کارگاهی از 166 کارگاه به 2335 کارگاه افزایش یافتند و تعداد شاغلانی که در این مراکز مهارت‌های به روز شده را آموزش دیدند، 1200 درصد افزایش یافتند و تعداد آنها از21 هزارو 153 نفر به 275 هزار نفر رسید. برپایه برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای پیش‌بینی می‌شود که این تعداد در سال‌جاری به 400 هزار نفر برسد.  یکی از اقداماتی که باعث شد تا این تعداد مراکز افزایش یابند، کاهش صدور زمان مجوز بود که از سه ماه به‌صورت آنی تبدیل شد. حالا خبر می‌رسد که قرار است امسال 1000 مرکز جدید نیز به این مراکز اضافه شوند.اقدام دیگر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای گسترش آموزش‌های مهارتی برای کارگران ساده و ارتقای مهارت کارگران شاغل، مولدسازی کارگاه‌های نیمه تعطیل و راکد با واگذاری به بخش خصوصی و شرکای سه‌جانبه اجتماعی است که براساس توافقنامه اجرایی-آموزشی سال ١۴٠٢ قرار است که در این مراکز مهارت‌های لازم آموزش داده شود و شاغلان در این کارگاه‌ها در کارشان به تثبیت برسند.

جستجو
آرشیو تاریخی