صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

دلار آزاد به کانال 52 هزارتومان و سکه تمام به 28 میلیون تومان بازگشت

عقب‌نشینی ارز و طلا در بازار

از ابتدای هفته جاری، قیمت‌ها در بازار ارز و طلا با تغییرات قابل توجهی همراه شده است. طی همین روزها، در بازار طلا و سکه شاهد افت محسوس سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید و همچنین طلای 18 عیار هستیم به طوری که دیروز و تا زمان تنظیم این گزارش، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم وارد کانال 28 میلیون تومان شد و سکه تمام طرح جدید نیز با یک کانال افت به 32 میلیون تومان بازگشت. این در شرایطی است که در بازار ارز نیز روند نزولی قیمت‌ها مشاهده می‌شد. در حالی که قیمت دلار مبادله‌ای در روزهای گذشته بدون تغییر روی 42 هزار و 306 تومان ثابت مانده است، در بازار آزاد دلار یک کانال عقب‌نشینی کرده و به 52 هزار تومان بازگشته است.
 
بازگشت دلار آزاد به کانال 52 هزار تومان
براساس این گزارش و تا زمان تنظیم آن، نرخ دلار در بازار غیررسمی در روز یکشنبه نسبت به روز شنبه کاهش داشت. در روز شنبه هفته جاری با افت حدود 940 تومانی دلار آزاد به کانال 52 هزار تومان سقوط کرده بود. روز گذشته نیز روند نزولی دلار آزاد ادامه پیدا کرد به طوری که بیش از 500 تومان کاهش یافت و تا میانه روز گذشته به حدود 52 هزار و 750 تومان رسید. صرافی‌ها نیز اسکناس دلار را با قیمت حدود 42 هزار و 300 تومان به فروش رساندند. همچنین یورو نیز همانند دلار در بازار آزاد ریزشی بود. در این روز یورو در بازار آزاد با کاهش حدود 380 تومانی با قیمت ۵۸ هزار و 560 تومان معامله ‌شد. دیروز درهم امارات هم در کنار دلار و یورو روز کاهشی را تجربه کرد، به طوری که با افت 250 تومانی به حدود 14 هزار و 650 تومان رسید.
اما همان‌طور که اشاره شد، دلار مبادله‌ای همانند روزهای گذشته بدون هیچ تغییری تعیین شد. از ۱۳ اردیبهشت‌ماه تا روز گذشته قیمت دلار در مرکز مبادله دلار و طلا تغییری نداشته است. این اسکناس با رقم ۴۲ هزار و ۳۰۶ تومان و دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۴۶۰ تومان اعلام شده است. درهم مبادله‌ای نیز از جمله ارزهای بدون تغییر در روز گذشته بود. در این روز درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۵۱۹ تومان و حواله آن با قیمت ۱۰ هزار و ۴۷۲ تومان مبادله ‌شد. با این حال قیمت یورو در مرکز مبادله افزایش داشت و به کانال ۴۷ هزار تومان رسید. نرخ حواله یورو نیز با افزایش ۶۷۵ تومانی به ۴۳ هزار و ۷۵ تومان رسید.

 سکه بهار آزادی به کانال 28 میلیون بازگشت
به دنبال ریزش قیمت ارزهای عمده بازار، نرخ‌ها در بازار طلا و سکه نیز طی روزهای اخیر دستخوش تغییر شده است. علاوه بر کاهش قیمت ارز به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در ریزشی شدن قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، افت قیمت اونس جهانی طلا و صدور اطلاعیه جدید بانک مرکزی مبنی بر نحوه تسویه اوراق سلف سکه مرکزی مبنی بر این که کلیه تعهدات این بانک در خصوص ‌اوراق سلف سکه به صورت فیزیکی و از طریق شعب منتخب بانک ملی ایران تسویه می‌شود؛ روند نزولی قیمت‌ها را تقویت کردند. از سوی دیگر، تأکید بر ثبت تمام معاملات طلا در سامانه جامع تجارت موجب شد تا معامله‌گران از ترس مالیات با احتیاط عمل کنند. از روز شنبه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به کانال 32 میلیون تومان عقب‌نشینی کرده بود؛ روندی که دیروز هم ادامه داشت، به طوری که در زمان تنظیم این گزارش، هر قطعه سکه تمام طرح جدید حدود 600 هزار تومان کاهش قیمت داشت و به محدوده 32 میلیون و 300 هزار تومان رسید. همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ادامه روند نزولی خود روز گذشته با افت حدود 500 هزارتومان به کانال 28 میلیون تومان بازگشت. در زمان تنظیم این گزارش، قیمت این نوع سکه 28 میلیون و 800 هزار تومان بود. علاوه بر این، روز گذشته سایر قطعات سکه تغییر محسوسی نداشتند. در این روز نیم سکه ۱۹ میلیون تومان، ربع سکه ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی 7 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت. در بازار طلا نیز قیمت‌ها ریزشی بود. در حالی که در اواخر هفته گذشته هر گرم طلای 18 عیار بیش از 2 میلیون و 700 هزارتومان قیمت داشت، دیروز هر گرم از این نوع طلا به 2 میلیون و ۶۳۵ هزار تومان رسید. بدین ترتیب طی دو روز طلای 18 عیار بیش از 4 درصد افت داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی