صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

آغاز ساخت راه‌آهن شلمچه – بصره

هزینه احداث این خط آهن 230 میلیون دلار برآورد شده است که عراق آن را تأمین می‌کند

اتصال ایران به عراق از طریق خط ریلی راه‌آهن شلمچه - بصره علاوه بر افزایش ترانزیت تردد زائران از ایران تا کربلا با قطار را امکان‌پذیر می‌کند

تفاهمنامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه- بصره با حضور مدیران عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق به امضا رسید.
راه‌آهن شلمچه - بصره به طول حدود 32 کیلومتر بعد از بیش از یک دهه تعیین تکلیف شد و قرار است بزودی ساخته شود. ایران و عراق، توافق کرده بودند که بعد از ماه رمضان، مراحل اجرایی احداث خط ریلی بین دو کشور را شروع کنند. فروردین امسال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق گفته بود: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین‌گذاری شده بود، در توافق با وزیر حمل‌ونقل عراق مقرر شد در کوتاه‌ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.
برای اجرای این توافق، در جریان سفر و بازدید سید میعاد صالحی، مدیرعامل و تیم فنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، تفاهمنامه اقدامات عملیاتی پروژه ریلی شلمچه - بصره در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل و مسئولین ارشد راه‌آهن‌های ایران و عراق و همچنین مقامات سیاسی در کنسولگری ایران در بصره تشکیل شد، به امضای طرفین رسید. مدیران عامل راه‌آهن ایران و عراق ضمن بازدید از راه‌آهن شلمچه - بصره از نزدیک در جریان میزان پیشرفت این پروژه ریلی قرار گرفتند.
در جریان این سفر که در راستای تفاهم ماه گذشته بین وزرای راه و شهرسازی و حمل‌و‌نقل دو کشور انجام شد، پس از برگزاری جلسه مشترک با تیم‌های فنی و سیاسی طرفین در مرز شلمچه، مدیران عامل به همراه تیم فنی راه‌آهن بازدید از مسیر را آغاز کردند.
مسئولین راه‌آهن دو کشور با توجه به نقشه‌های مصوب و ارائه شده، از مرز شلمچه، سکوی مسافری جدید احداث شده در مرز شلمچه، مسیر مطالعه شده از مرز تا اروندرود، زمین‌های دو طرف رود و بخش میانی آن (جزیره سندباد) در محل احداث پل و همچنین محل احداث ایستگاه جدید راه‌آهن بصره بازدید کردند.
به گزارش شرکت راه‌آهن، در ادامه پس از مذاکراتی که در کنسولگری ایران در بصره برگزار شد و حدود ۶ ساعت به طول انجامید، طرفین درخصوص مسیر دقیق عبور خط ریلی از شلمچه تا رودخانه اروند و از رودخانه تا ایستگاه قطار مربوطه، زمان‌بندی گام به گام اقدامات اجرایی احداث مسیر ریلی شلمچه - بصره از جمله زمانبندی انجام عملیات مین‌روبی، زمان‌بندی انجام زیرسازی و روسازی خط ریلی از شلمچه تا اروندرود (شط‌العرب)، تحویل زمین جهت مطالعات پایه‌ها و سپس اجرای پل و..‌. تفاهم کردند. نقشه احداث مسیر نیز به عنوان پیوست این تفاهمنامه به امضای معاونین فنی طرفین رسید. با تکمیل راه‌آهن شلمچه، سفر به عتبات از ایران تا کربلا به‌صورت یکسره با قطار خواهد بود.
بعد از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و عراق در اسفندماه تفاهماتی میان دو کشور در حوزه ریلی بویژه تسریع در احداث راه‌آهن شلمچه - بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شده بود و دو کشور درخصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران - کربلا هم تفاهم کردند.
علاوه بر اتصال ریلی ایران به عراق از طریق راه‌آهن شلمچه - بصره، در مسیر دیگری از مرز خسروی نیز راه‌آهن ایران به عراق متصل می‌شود. احداث راه‌آهن غرب کشور از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ است؛ در این طرح قرار است خط‌آهن از سمنگان در استان مرکزی به ملایر و سپس اسلام‌آباد غرب و نهایتاً مرز خسروی کشیده شود. گفتنی است هزینه برآوردی ساخت بخش عراقی این راه آهن حدود 230 میلیون دلار است که توسط دولت عراق تأمین می شود.
اتصال راه‌آهن ایران به عراق مسیری بین‌المللی برای انتقال کالا و ترانزیت است. این مسیرها اتصال ایران به مدیترانه از طریق بنادر لاذقیه سوریه و همچنین اتصال به بنادر حاشیه خلیج فارس و ترانزیت بار از این بنادر به مقصد ترکیه، روسیه و اروپا از راه‌آهن ایران - عراق را میسر می‌کند. دسترسی به دریای مدیترانه ترانزیت کالا میان جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا با روسیه و آسیای میانه از طریق ایران را افزایش می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی