صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

گزارش و خبر

بررسی آماری شانس‌های قهرمانی

در فاصله ۲ هفته به پایان لیگ، همچنان صدر جدول لیگ پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و تکلیف قهرمان باید در دو هفته آخر مشخص شود. پرسپولیس، سپاهان و استقلال، سه تیمی هستند که شانس قهرمانی دارند و شش بازی سرنوشت قهرمان لیگ را تعیین خواهد کرد. به گزارش فوتبال ۳۶۰، از نظر احتمالات ریاضی ۷۲۹ حالت در این شش بازی اتفاق خواهد افتاد و تعداد حالتی که هر کدام از این ۳ تیم صرف نظر از قدرت حریفان به قهرمانی می‌رسند بررسی شده است. پرسپولیس با پیروزی در هر دو بازی، فارغ از نتیجه رقبا به قهرمانی دست می‌یابد اما با توجه به نتایج رودرو، در صورتی که پرسپولیس با سپاهان هم امتیاز شود، اصفهانی‌ها به قهرمانی می‌رسند ولی در صورتی که پرسپولیس و استقلال هم امتیاز شوند، قهرمان پرسپولیس خواهد بود. پرسپولیس در صورتی با از دست دادن امتیاز قهرمان می‌شود که سپاهان حداقل به اندازه این تیم امتیاز هدر دهد. پرسپولیس به قدر کافی برای استقلال دست نیافتنی است و با کسب دو امتیاز قطعاً بالاتر از استقلال قرار خواهد گرفت. از ۷۲۹ حالت ممکن، پرسپولیس در ۴۲۵ حالت قهرمان خواهد شد و حالا احتمال قهرمانی این تیم بالای ۵۰ درصد است. اما سرنوشت سپاهان دست خودش نیست و تنها منوط به آن است که پرسپولیس امتیاز از دست دهد. برگ برنده سپاهان مقابل پرسپولیس، تقابل‌های رودررو است و این تیم چه با پرسپولیس و چه با استقلال هم امتیاز شود، بالاتر از آنها قرار خواهد گرفت. سپاهان در صورت یک برد در ۲ بازی آینده قطعاً بالاتر از استقلال قرار خواهد گرفت. این تیم در ۲۹۲ حالت از ۷۲۹ حالت قهرمان می‌شود که به معنای شانس ۴۰ درصدی این تیم است. شرایط قهرمانی برای استقلال بسیار پیچیده‌تر از دو تیم دیگر است. تنها کورسوی استقلال برای قهرمانی فقط با پیروزی در دو بازی آینده باقی می‌ماند. استقلال اگر در هر ۲ بازی برنده شود و پرسپولیس در این دو هفته حداکثر یک و سپاهان حداکثر دو امتیاز کسب کند به قهرمانی دست خواهد یافت. این شرایط تنها در ۱۲ حالت از ۷۹۲ حالت ممکن محقق می‌شود و استقلال فقط دو درصد شانس قهرمانی دارد.

 

رقابت شانه به شانه پورحمیدی و بیرانوند
ما گل نمی‌خوریم!

یکی از اتفاق‌های جالب این فصل لیگ برتر رقابت شانه به شانه‌ حسین پورحمیدی و علیرضا بیرانوند، در صدر جدول دروازه‌بان‌های دارای بیشترین کلین شیت است. دروازه‌بان آلومینیوم این هفته و در تقابل با گل گهر، یک تنه سه امتیاز برای سیدمهدی رحمتی گرفت. پورحمیدی، نه تنها پنالتی امین قاسمی‌نژاد را به زیبایی هر چه تمام‌تر مهار کرد، بلکه در جریان بازی هم دست کم پنج موقعیت صددرصد گل را از سیرجانی‌ها گرفت. حالا ستاره تیم رحمتی که خودش یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ لیگ برتر ایران بوده، یک گلر است که با هدایت رحمتی، روز به روز بهتر شده و مدعی پیراهن تیم ملی نیز هست. این در شرایطی است که علیرضا بیرانوند هم در بازی با پیکان، یک بار دیگر دروازه‌اش را بسته نگه داشت تا در کنار پورحمیدی موفق به 16 بازی کلین شیت شده باشد و حالا باید دید در پایان لیگ، کدام دروازه بان از بین این دو نفر که مدعی‌اند «ما گل نمی‌خوریم» می‌تواند صاحب دستکش طلایی شود.

 

روایت کاپیتان ایران از زندگی بدون شکر
جهانبخش: ما یوگا کار می‌کنیم

تیم فوتبال فاینورد همراه علیرضا جهانبخش هافبک ملی پوش کشورمان در این فصل از لیگ هلند با پایان هفته سی ام با کسب 73 امتیاز صدرنشین است و در یک قدمی قهرمانی قرار
دارد.
جهانبخش در مصاحبه با نشریه «Algemeen Dagblad» هلند درباره موفقیت تیمش این طور گفت: «ما در باشگاه فاینورد زندگی متفاوتی داریم. آنها به زندگی فردی بازیکنان توجه می‌کنند و مکمل های غذایی با کیفیت استفاده می کنیم و برنامه تغذیه خوبی داریم. هر ماه درباره تغذیه برنامه مشخصی داریم. برای مثال ما برای مدت یک ماه شکر استفاده نمی‌کردیم. ما در یک ماه گذشته برنامه بدن سازی مشخصی داشتیم و بازیکنان قبل از صبحانه وارد حمام یخ می‌شوند. ما یوگا کار می‌کنیم  و مربی مخصوص تنفس داریم به همین خاطر وقتی از خواب بیدار می‌شویم احساس شادابی داریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی