صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

افزایش آمار پوسیدگی دندان و بیماری‌های دندان و لثه

دکتر همایون فراست دندانپزشک و عضو هیأت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران درباره گرانی خدمات دندانپزشکی به «ایران» می‌گوید: در طول چند سال گذشته تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی از حدود 10 به بیش از 60 دانشکده افزایش یافته است وطبعاً بایستی این ذهنیت ایجاد شود که با افزایش تربیت دانشجو وضعیت بهداشت دهان و دندان مردم هم روبه بهبود باشد در حالی که خلاف این روند را شاهد هستیم و آمار پوسیدگی دندان و بیماری‌های دندان و لثه روبه افزایش است.
این عضو هیأت مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در ادامه می‌افزاید: افزایش بیماری‌های دندان و لثه نشان‌دهنده این است که مردم مراقبت‌های بهداشتی را جدی نگرفته‌اند یا آنطور که باید مراقبت از سلامت دهان و دندان انجام نشده است از سوی دیگر سیاست دولت‌ها در جهت افزایش دانشکده‌های دندانپزشکی و افزایش تربیت دندانپزشک به جهت کاهش بیماری‌های دهان و دندان ناموفق بوده است. دولت‌ها به جای آنکه روی افزایش دانشکده‌های دندانپزشکی و تربیت دانشجو تمرکز کنند باید این هزینه را صرف آموزش بهداشت مردم کنند.
دکتر فراست ضمن انتقاد از نادیده گرفتن سیاست آموزش مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان در ادامه به پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی اشاره کرده و می‌افزاید: بیمه‌ها نقش مهمی در درمان بموقع بیماری‌های دهان و دندان دارند این در حالی است که به دلیل شرایط اقتصادی میزان مراجعات مردم برای دریافت خدمات دندان کاهش یافته است.او در ادامه تأکید می‌کند: در حالی که با مراجعه هر 6 ماه یکبار می‌توان با هزینه و آسیب کمتر، دندان را درمان کرد اما به دلیل افزایش هزینه‌ها مردم زمانی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که دندان به درد می‌رسد و باید با ایمپلنت یا پلاک محرک آن را جایگزین کرد برای همین نیز هزینه‌های درمان تکمیلی و ریشه به مراتب بیشتر از مراحل اولیه درمان است.دکتر فراست می‌گوید: مردم با مشاهده کوچک‌ترین علائم جسمی به پزشک مراجعه می‌کنند و وضعیت سلامتشان را با انجام آزمایش‌های تکمیلی کنترل می‌کنند اما در مورد بیماری‌های دهان و دندان توجه چندانی نمی‌شود و تا زمانی که دندان درد نگرفته باشند به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. اینها باعث می‌شود بیمار از لحاظ هزینه و زمان متحمل ضرر بیشتری شود.
او با بیان اینکه حفره دهان دروازه بدن است، عنوان می‌کند: بسیاری از بیماری‌های سیستمیک تحت تأثیر بیماری‌های دهان است وقتی فرد عفونت شدید لثه می‌گیرد این عفونت روی قلب و دستگاه‌های داخلی بدن تأثیر می‌گذارد. بنابراین مراجعه دیرهنگام به دندانپزشک و بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان مشکلات سیستمیک برای بیمار ایجاد می‌کند و هزینه‌های درمان بیماری‌های دهان و دندان را بالا می‌برد.
جستجو
آرشیو تاریخی