صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و نه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

رشد 52 درصدی درآمد آروماتیکی‌های بورسی در سال 1401

درآمد سه شرکت آروماتیکی بورسی به 160 هزار میلیارد تومان رسید

از بین شرکت‌های پتروشیمی فعال در بازار سرمایه، سه پتروشیمی نوری، بوعلی سینا و اصفهان، با تولید محصولاتی چون بنزن، رافینیت، ارتوزایلین و پارازایلین در دسته شرکت‌های تولیدکننده محصولات آروماتیکی قرار می‌گیرند.
محصولاتی که به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع مانند تولیدکنندگان مواد دارویی، شوینده‌ها، مواد پایه محصولات پلاستیکی و غیره استفاده می‌شود و از این رو تقاضا برای آنها در یک روند پایدار قرار دارد.
این سه شرکت به عنوان سه نماینده از 5 پتروشیمی ایرانی فعال در تولید این دسته از محصولات شیمیایی شناخته می‌شوند و به دلیل بازار تقاضای مناسب در داخل و خارج کشور، همواره جزو شرکت‌های با درآمد و سودسازی بالای بازار سهام، مورد توجه سهامداران قرار گرفته‌اند.
ارزش بازار این سه شرکت به حدود 221 هزار میلیارد تومان می‌رسد و سهام آنها نیز طی 6 ماه گذشته به طور میانگین 76 درصد رشد داشته است.
روندی که تا حدودی از طرف شاخص‌های بنیادی نیز پشتیبانی می‌شود و با توجه به رشد تولید و فروش، افزایش قیمت ریالی محصولات و همچنین برنامه‌ریزی‌های انجام شده درخصوص نحوه ارزش‌گذاری بهای ارزهای حاصل از صادرات، به نظر می‌رسد این شرکت‌ها بتوانند بازدهی مناسبی را برای سهامداران خود برجا بگذارند.
بررسی عملکرد این سه آروماتیک‌ساز نشان می‌دهد، این شرکت‌ها در 12 ماهه 1401، با وجود کاهش 10 درصدی حجم صادرات، توانسته‌اند درآمدهای صادراتی خود را در حدود 19 درصد افزایش دهند.
همچنین عملکرد این گروه از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی حاکی از آن است که در سال 1401، حجم کل فروش شرکت‌ها (داخلی و صادراتی) نسبت به سال قبل در حدود 9 درصد افزایش یافته و به حدود 7 میلیون و 63 هزار تن رسیده است.
به گزارش چابک آنلاین، ارزش درآمد این سه شرکت در سال 1401 حدود 159 هزار و 917 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1400، به میزان 52 درصد رشد داشته است.
هرچند که بررسی عملکرد دقیق این شرکت‌ها به دلیل عدم افشای اطلاعات شرکت پتروشیمی اصفهان (نماد: شصفها) امکان پذیر نیست اما آمار منتشر شده برای شرکت پتروشیمی نوری (نماد: نوری) و شرکت پتروشیمی بوعلی (نماد: بوعلی) نشان می‌دهد این شرکت‌ها صادرات خود را در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته کاهش داده‌اند و به طور خاص، پتروشیمی بوعلی که در سال گذشته محصول ریفورمیت خود را صادرکرده است، امسال هیچ گونه صادراتی را گزارش نکرده و مقدار و ارزش صادرات خود را به صفر رسانده است.
مقدار و ارزش صادرات شرکت پتروشیمی نوری نیز در همین بازه به ترتیب 16.5 و 15 درصد کاهش یافته است.
با این حال این دو شرکت فروش محصولات خود در بازارهای داخلی را افزایش داده‌اند که این موضوع باعث شده حجم کل فروش آنها 20 درصد و ارزش کل فروش آنها 28 درصد افزایش یابد.
براین اساس به نظر می‌رسد، شرکت‌های تولید کننده محصولات آروماتیکی طی سال گذشته و یک‌ماهه ابتدایی سال‌جاری نگاه خود را به سمت بازارهای داخلی چرخانده‌اند و عرضه محصولات در داخل کشور را افزایش داده‌اند.
لازم به ذکر است، با وجود افزایش آمار تولید و فروش دو شرکت علی سینا و نوری در مجموع سال 1401، فروش صادراتی و داخلی خود را کاهش داده و با وجود این درآمدهای شناسایی شده آن 29 درصد رشد داشته است.
شرکت‌های آروماتیکی در سال گذشته با مشکلات متعددی چون تشدید تحریم‌ها، افزایش هزینه خدمات جانبی، افزایش تعرفه‌های انرژی، تأمین خوراک و کاهش کیفیت خوراک روبه رو شده‌اند و این موارد حاشیه سود عملیاتی آنها را کاهش داده است.
در سال گذشته، درآمد و سودسازی آروماتیکی‌ها از کاهش تقاضا و قیمت‌های جهانی نیز ضربه خورد که با توجه به تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز، بخش زیادی از زیان این شرکت‌ها جبران شد.
البته تعیین قیمت خوراک این شرکت‌ها براساس نرخ دلار 28500 تومانی و مجوز فروش ارز با قیمت مرکز مبادله، می‌تواند یک جریان درآمدی خوب برای این شرکت‌ها ایجادکند که این جریان درآمدی نه از محل فعالیت‌های عملیاتی بلکه از محل اختلاف نرخ ارز خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی