صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هشت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

نرخ خرید حمایتی گوشت قرمز از دامداران؛ 350 هزار تومان

با توجه به وفور عرضه دام در بازار قیمت گوشت قرمز کاهشی بوده است

امین محمودی
خبرنگار

با توجه به آغاز روزهای گرم در کشورمان و افزایش عرضه دام در بازار (چه عرضه دام مازاد داخل و چه از طریق واردات) شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم، هر چند که به طور معمول می‌توان گفت که این رویه در شش ماهه نخست سال بر بازار گوشت قرمز حکمفرماست.

آخرین قیمت‌های گوشت گرم و منجمد گوسفندی در بازار
هم‌اکنون گوشت گرم گوسفندی در بازار به صورت شقه 310 تا 360 هزار تومان، هر کیلوگرم ران گوسفندی نیز 395 تا 440 هزار تومان و هر کیلوگرم سردست گوسفندی 310 تا 340 هزار تومان در میادین میوه و تره بار و خرده فروشی‌ها به فروش می‌رسد.
همچنین عرضه گوشت منجمد گوسفندی از منابع داخلی(سردخانه‌های شرکت بازرگانی دولتی) و خارجی (واردات از آسیای میانه) نیز در میادین میوه و تره بار صورت می‌گیرد به طوری که براساس آخرین بررسی‌ها قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی ۱۷۳ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۵۸ هزار تومان، هر کیلوگرم سردست گوسفندی ۱۶۳ هزار تومان، گردن گوسفندی ۱۵۳ هزار تومان و قلوه گاه گوسفندی ۱۴۸ هزار تومان است.
وفور عرضه دام در سراسر کشور
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت عرضه دام در کشور گفت: هم‌اکنون دام‌های پرواری واحدهای صنعتی و مناطق عشایری و روستایی به وفور در بازار عرضه شده و از طرف دیگر نیز واردات گوشت قرمز از کشورهای آسیای میانه صورت گرفته تا بازار گوشت قرمز به ثبات برسد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت گوشت بره نر 5 ماهه کیلویی حدود 150 هزار تومان، بره نر 7 ماهه حدود 140 هزار تومان و سایر اقلام دامی نیز پایین‌تر از 130 هزار تومان عرضه می‌شود به همین دلیل می‌توان گفت قیمت گوشت قرمز کیلویی 310 تا 315 هزار تومان به صورت لاشه یا شقه معقول و منطقی به نظر برسد و به دست مصرف کنندگان برسد، با این حال قیمت دام در برخی استان‌ها همانند خوزستان، لرستان، فارس و کرمانشاه پایین‌تر از دیگر استان‌هاست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به مشکلات دامداران زد و عنوان کرد: هم‌اکنون قیمت نهاده‌های دامی واحدهای پرواری افزایش یافته و در برخی مناطق نیز میزان علوفه مراتع به دلیل خشکسالی کاسته شده است، از این رو دامداران شدیداً با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام افزود: هم‌اکنون شرکت پشتیبانی امور دام خرید حمایتی از دامداران را انجام می‌دهد و هر کیلوگرم گوشت قرمز را با قیمت 350 هزار تومان از دامداران خریداری می‌کند ولی در نهایت انتظار می‌رود این گوشت به صورت تنظیم بازاری با قیمت 300 تا 320 هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد. پوریان در پایان با اشاره به جمعیت دام سبک کشورمان گفت: هم‌اکنون طبق گزارش‌های مرکز آمار 67 میلیون دام سبک در کشور وجود دارد که اگر طی دو ماه اخیر جمعیت کشتار شده را کم کنیم به عدد 55 تا 60 میلیون رأس در کشور می‌رسیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی