صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

آغاز دوره جدید روابط تهران و دمشق

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با تجار و بازرگانان ایرانی فعال در سوریه از توافق برای افزایش پروازها در روزهای آتی خبر داد

رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه با اشاره به امضای 14 سند همکاری میان تهران و دمشق، تأسیس بانک و بیمه مشترک، افزایش پروازها و راه‌اندازی خطوط کشتیرانی را از جمله این اسناد اعلام کرد.
رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشتر ک اقتصادی در صدر هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از این کشور دیدار کردند. در این سفر دو روزه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و 14 سند همکاری دیگر به امضای سید ابراهیم رئیسی و بشار اسد رؤسای جمهور و مقامات عالی دو کشور رسید.

توسعه روابط تجاری و حمل و نقلی
وزیر راه و شهرسازی همچنین در دیدار با تجار و بازرگانان ایرانی فعال در سوریه از توافق انجام شده بین ایران و سوریه برای افزایش پروازها در روزهای آتی خبر داد. این دیدار وگفت‌وگو در محل ستاد توسعه روابط تجاری ایران و سوریه برگزارشد و از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های آنان مورد بررسی قرار گرفت.برقرار نبودن خط هوایی منظم بین ایران و سوریه و نبود امکان برنامه‌ریزی برای تجار در جهت واردات، صادرات و تردد بین دو کشور و همچنین درخواست برقراری پروازهای عادی هفتگی برای تجار و بازرگانان از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه توسط بازرگانان مطرح شد و وزیر راه و شهرسازی نیز در پاسخ از توافق انجام شده بین ایران و سوریه برای افزایش پروازها در روزهای آتی خبر داد.
بذرپاش همچنین درباره ایجاد خطوط کشتیرانی برای حمل محموله‌های بزرگ‌تر و تردد منظم کشتی از بنادر ایران به سوی بنادر سوریه که از دیگر درخواست‌های تجار بود، اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر افزایش روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسو و همچنین توسعه اقتصاد دریامحور هرگونه همکاری با بازرگانان در این راستا را دریغ نخواهد کرد.
وی افزود: در زمینه رفع برخی قوانین دست و پاگیر تجاری برای فعالان بخش خصوصی در بخش‌های ارزی و بانکی در کشور سوریه نیز با استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور پیگیری‌هایی در دست اقدام است که به‌زودی این مشکلات نیز با اهتمام طرفین برطرف خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه مشترک
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه در ادامه برنامه‌های خود طی سفر دو روزه به سوریه، از نمایشگاه آفاق المستقبل در دمشق بازدید و با اعضای هیأت‌مدیره این نمایشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
بذرپاش اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک در تهران همه هماهنگی‌های لازم با حوزه نمایشگاهی و صنایع کوچک انجام می‌شود تا از این فرصت که برای بخش خصوصی ایجاد شده است، بتوان به نحو مطلوبی استفاده کرد.
وی تصریح کرد: باید بستر این حوزه برای بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، نفت و گاز و... فراهم باشد تا بتوانند محصولات و خدمات خود را معرفی و عرضه کنند و این موضوع به دریچه‌ای به‌سوی پیشرفت وضعیت حوزه بازرگانی و انتقال تجربه و تکنولوژی به کشور سوریه تبدیل شود.

 

بــــرش

شروع دوره جدید روابط اقتصادی ایران و سوریه
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با مقامات اقتصادی سوریه برای رفع موانع مالی، بیمه‌ای و گمرکی صادرکنندگان ایرانی توافق کردیم تا راه برای شرکت‌های ایرانی بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان باز شود. به گزارش شادا، سیداحسان خاندوزی که به‌ همراه رئیس جمهور به سوریه سفر کرده بود در گزارشی به مردم از رویدادهای اقتصادی این سفر یادآور شد: سفر آقای رئیس‌جمهور به سوریه اولین سفر یک مقام رسمی بعد از شروع جنگ تجزیه طلبان بود که با همت مردم سوریه، جریان مقاومت و حاج قاسم به پیروزی رسید و چند اتفاق اقتصادی خوب شروع شد که دوره جدید روابط اقتصادی را بین ایران و سوریه رقم خواهد زد. وی ادامه داد: غیر از تفاهمنامه‌ای که در حضور دو رئیس جمهور امضا شد، دیدارهای خوبی با وزیر اقتصاد، وزیر مالیه و رئیس بانک مرکزی سوریه داشتم و توافقاتی انجام شد تا بخشی از موانعی که صادرکننده‌های ایرانی با آن مواجه بودند برداشته شود.  وی افزود: با مقامات اقتصادی سوریه برای رفع موانع مالی، بیمه‌ای و گمرکی صادرکنندگان ایرانی توافق کردیم تا راه برای شرکت‌های ایرانی بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان باز شود.وزیر اقتصاد تأکید کرد: بلافاصله بعد از سفر رئیس‌جمهور این موارد اجرایی خواهد شد.خاندوزی تأکید کرد: از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای رشد صادرات و رشد اقتصادی ایران استفاده خواهیم کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی