صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و هفت - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

پیکان به بازی در آزادی رضایت داد اما استقلالی ها راضی نیستند

پرسپولیس، میهمانی که میزبان شد!

آش فوتبال ایران، دیگر آنقدر شور شده که دیگر، مشتریانش را با رغبت پای سفره‌اش نمی‌نشاند! گاهی اتفاق‌های عجیب و غریبی در فوتبال ایران رخ می‌دهد که کمتر فوتبالدوستی پیش‌بینی آن را می‌کند که باعث شده از زیبایی‌های بازی‌های مختلف کاسته شود و به جای متن، تنها حاشیه است که خودنمایی می‌کند. مثل درگیری‌هایی که از هفته پیش بر سر محل بازی پیکان و پرسپولیس آغاز شد؛ دیداری که خودروسازان می‌خواستند آن را در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار کنند اما گفته می‌شد که پرسپولیسی‌ها خواهان برگزاری آن در ورزشگاه آزادی هستند که البته خبری غیر رسمی بود. با این حال، شورای تأمین استان البرز با انجام این دیدار در ورزشگاه مخالفت کرد تا در ادامه ورزشگاه شهید دستگردی تهران برای انجام آن انتخاب شود اما مشکل بزرگ این استادیوم واقع در شهرک اکباتان این است که نمی‌تواند پذیرای تماشاگران پر تعداد باشد و برای همین اعلام شد این بازی احتمالاً بدون تماشاگر خواهد بود؛ موضوعی که با اعتراض پرسپولیسی‌ها مواجه شد و رضا درویش مدیرعامل این باشگاه، هشدار داد که پرسپولیس در صورت نبود تماشاگر، به میدان نخواهد رفت. در این شرایط، حمید عباسی بنهنگی، مدیرعامل باشگاه پیکان روز ۱۲ اردیبهشت و پیش از جنجال و بیانیه‌ها، خطاب به کشوری فرد، سرپرست سازمان لیگ  اعلام کرده بود: «پیکان با برگزاری بازی با پرسپولیس در هر ورزشگاهی که از سوی سازمان لیگ معرفی شود، با حضور تماشاگران مشکلی ندارد. تنها به این شرط که عواید بلیت‌فروشی این مسابقه و بهره‌برداری از تبلیغات محیطی به صورت کامل و قانونی را به عنوان میزبان دریافت کند.» پس از این اتفاق‌ها، سازمان لیگ فوتبال ایران ظهر پنجشنبه اعلام کرد: «شورای تأمین با برگزاری مسابقه در ورزشگاه دستگردی مخالفت کرده و بازی در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد.» در این شرایط که به نظر می‌رسید اولتیماتوم مدیرعامل پرسپولیس جواب داده، اعتراض استقلالی‌ها از این تصمیم شدیدتر شد و آنها که درخواستشان به همراه سپاهان برای همزمانی بازی‌های هفته بیست و هشتم هم مورد قبول قرار نگرفته بود، سازمان لیگ را به باد انتقاد گرفتند و بیژن طاهری، مدیر تیم فوتبال استقلال گفت: «این لکه ننگ تا ابد روی پیشانی سازمان لیگ می‌ماند.» بهزاد غلامپور مربی دروازه‌بان‌های استقلال هم با کنایه به تصمیم سازمان لیگ به نفع پرسپولیس، عنوان کرد: «ابتدای فصل جام را به یک تیم بدهید. کجای دنیا یک تیم هم در بازی رفت میهمان است، هم بازی برگشت؟» خسرو حیدری، مربی استقلال هم یادآور شد: «چه فرقی بین ما و یک تیم دیگر هست که ما باید به دستگردی برویم و بدون تماشاگر بازی کنیم و آنها می‌توانند هر دو بازی را با تماشاگر و در آزادی برگزار کنند؟! این یک ظلم و تبعیض آشکار است و دلیلش هم معلوم نیست. باید مسئولان سازمان لیگ جواب ما و هوادارانمان را بدهند.» در ادامه این اعتراض‌ها، محمدحسین زرندی مدیر رسانه‌ای استقلال نیز در نشست خبری پیش از دیدار با صنعت نفت گفت: «کارد به استخوانمان رسیده است. با این برنامه‌ریزی‌ و داوری‌ها، دود از سر ما بلند شده است».
 
هوادار تهدید به کناره‌گیری کرد
اتفاقی که در این میان افتاد، تهدیدی بود که باشگاه هوادار انجام داد. این تیم که باید روز چهارم خرداد به عنوان میزبان در مرحله نیمه نهایی جام حذفی برابر پرسپولیس قرار بگیرد، در نامه‌ای خطاب به سازمان لیگ هشدار داد: باشگاه هوادار، 20 روز مانده تا برگزاری دیدار نیمه نهایی، بدین وسیله به اطلاع مسئولان سازمان لیگ و شورای تأمین استانداری تهران می‌رساند که بجز ورزشگاه پاس قوامین به عنوان ورزشگاه خانگی خود، در هیچ ورزشگاه دیگری برابر پرسپولیس به میدان نمی‌رود و در صورت اخذ چنین تصمیمی، نه تنها از ادامه رقابت‌های جام حذفی انصراف خواهد داد که شکایت رسمی خود را به فیفا ارسال و پیگیری خواهد کرد.
 
سازمان لیگ: کریمی با میزبانی آزادی موافق بود
پس از اعتراض استقلالی‌ها، سازمان لیگ فوتبال ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: انتخاب ورزشگاه آزادی، جهت برگزاری مسابقه پیکان و پرسپولیس، با تقاضای باشگاه پیکان و موافقت مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت پذیرفت که دلیل اصلی اتخاذ چنین تصمیمی، اعلام آمادگی باشگاه پیکان برای حضور تماشاگر در این مسابقه بود و با توجه به نبود زیر ساخت مناسب ورزشگاه دستگردی، باشگاه پیکان از سازمان لیگ تقاضای برگزاری دیدار را در ورزشگاهی دیگر با ظرفیت پذیرش تماشاگر کرد و طی جلسه امروز صبح پنجشنبه مورخ ۱۴ اردیبهشت این تقاضا مورد قبول مدیران عامل باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و کمیته مسابقات قرار گرفت ولی متأسفانه با وجود موافقت مدیرعامل باشگاه استقلال با این تصمیم، بعضی از اعضای کادر فنی و سرپرستی تیم فوتبال باشگاه، در مصاحبه‌هایی با ادبیاتی زننده و به کارگیری الفاظی خارج از عرف و اخلاق به مقامات رسمی مسابقات بی‌احترامی کرده و حاشیه‌هایی را به وجود آوردند. قطعاً سازمان لیگ در چهارچوب قوانین و مقررات، این مصاحبه‌ها را که در آن مطالبی غیر واقع به جهت تحریک و تحریف افکار عمومی جامعه فوتبال و ایجاد حاشیه بیان شده پیگیری خواهد کرد و به طور مستند و مستدل این مسائل را به کمیته اخلاق گزارش و پیگیری می‌کند. سازمان لیگ منطبق با ضوابط و مقررات با رعایت عدالت برای کلیه باشگاه‌ها عمل مینماید و تحت تأثیر مسائل حاشیه‌ای قرار نخواهد گرفت.
 
بیانیه شبانه پیکان و استقلال
اما این پایان ماجرا نبود و باشگاه پیکان در در بیانه‌ای شبانه اعلام کرد: «بدون هیچ تعارف و هراس، با صدای بلند با اهالی فوتبال صحبت می‌کنیم و برای چندمین بار می‌گوییم اولویت ما برای میزبانی از تیم پرسپولیس، ورزشگاه انقلاب کرج بود و پیکان دخالتی در انتخاب ورزشگاه آزادی به عنوان میزبان دیدار با پرسپولیس نداشته است.» در ادامه هم استقلال بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: بیانیه سازمان لیگ، کذب محض و فرار رو به جلو است. مسئولان سازمان لیگ که به دلیل تصمیمات عجیب و یک طرفه خود تحت فشار قرار گرفته‌اند، قصد فرافکنی دارند. لطفاً مسئولیت کارهایی که کرده‌اید را گردن بگیرید.
 
کریمی:سهیل مهدی کارمند افشین پیروانی است!
در ادامه حجت کریمی سرپرست باشگاه استقلال که روی خط برنامه «ورزشگاه» آمده بود، بیانیه سازمان لیگ درباره موافقتش با برگزاری بازی در آزادی را تکذیب کرد و گفت: به هیچ عنوان چنین صورت جلسه‌ای نبوده، دوستان سازمان لیگ متأسفانه فرار رو به جلو می‌کنند. در جلسه شورای تأمین گفتند می‌خواهیم مسابقه را در آزادی برگزار کنیم و من مخالفت کردم. شورای تأمین هم در جلسه اعلام کرد این بازی باید خارج از تهران و بدون تماشاگر برگزار شود. حتی پیشنهاد دادند در اراک برگزار شود اما منصور قنبرزاده قبول نکرد و گفت زمان نیست. قنبرزاده و تیمش مرام و مردانگی ندارند. عزیزان شورای تأمین می‌توانند بگویند من به چه صورت از استقلال دفاع کردم.» کریمی در ادامه مدعی شد: «در برگه‌ای که امضا کردم، به هیچ عنوان برگزاری بازی در آزادی نبود. قنبرزاده باید با وجدان خودش راحت باشد و ان‌شاالله این اتفاق بیفتد. رنگی بودن بر همه ثابت شده است. هفته قبل مشخص شد که سهیل مهدی در اصل کارمند پیروانی است و مسائل دیگر که ان‌شاالله بازگو می‌کنم!»

قنبرزاده: کریمی سابقه‌ای در مدیریت فوتبال ندارد
در ادامه هم منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در واکنش به اظهارات کریمی به این برنامه گفت: «کریمی دوست بزرگوار ماست اما سابقه‌ای در مدیریت فوتبال کشور ندارد و شاید اولین بار بود که در یک جلسه هماهنگی شرکت می‌کرد. متأسفانه به دلیل نداشتن تسلط و اطلاعات کافی، اظهارات غیرواقعی را مطرح کرد. می‌دانید سازمان لیگ مجری برگزاری مسابقات است. در برگزاری یک دیدار عوامل متعددی دخیل هستند. بخشی از این موضوع فوتبال است و بخش دیگر نظم عمومی، امنیت و تردد مردمی است که به ورزشگاه‌ها می‌آیند و مؤلفه‌های متعدد دیگر که کلیدی است. تعیین تکلیف برگزار شدن یا نشدن بازی در ورزشگاه دستگردی، خارج از اختیارات فوتبال است. در این راستا زمانی که بازی استقلال و پیکان در ورزشگاه آزادی برگزار شد، ۳ تا ۴ هزار نفر می‌توانستند به این ورزشگاه بیایند. حدود ۱۵ نفر آن صورت جلسه را امضا کردند و کریمی هم امضا کرد‌. می‌توانید از دبیر شورای تأمین استعلام بگیرید. نامه معتبر آنجا وجود دارد. کدام ورزشگاه در تهران بجز آزادی، ظرفیت حضور تماشاگر را دارد؟ ما فقط دوست داریم عدالت برقرار شود. حق نبود به این شکل سازمان لیگ و همکاران من مثل سهیل مهدی، محمدرضا کشوری‌فر و.... با این همه زحمت زیر سؤال بروند.»

جستجو
آرشیو تاریخی