صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

خودروهای پیشرفته‌ای که مرگ‌آفرین شده‌اند

بحران در جاده‌های امریکا

منبع : CNBC
ترجمه: ماندانا ملا‌علی

 

 

طبق آمار رسمی دولت امریکا، در سال 2021، 43 هزار امریکایی در تصادفات وسایل نقلیه موتوری جان خود را از دست داده‌اند که افزایش 10.5 درصدی نسبت به سال 2020 را نشان می‌دهد و بالاترین میزان مرگ و میر در سوانح رانندگی از سال 2005 است.
کارشناسان می‌گویند که دلایل این افزایش مرگ و میر ترکیبی از بی‌احتیاطی در رانندگی، حواس پرتی و بی‌توجهی به جلو و مسائل فنی مرتبط با خودروهاست.
در مقایسه با سال 2019، نرخ مرگ و میر حوادث رانندگی در سال 2021، 18 درصد افزایش یافته است.
 خودروهای جدیدی که امروزه در ایالات متحده به فروش می‌رسند، ایمن‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروهایی هستند که تا به حال ساخته شده‌اند، اما تلفات جاده‌ای در سال 2021 به بالاترین سطح خود در ۱۶ سال گذشته رسید.
 مسأله پیچیده‌ای است. ترکیبی از رانندگی بی‌پروا و حواس‌پرتی که عمدتاً به دلیل استفاده از تلفن همراه است. افزایش فروش کامیون و خودروهای SUV؛ افزایش وزن، قدرت و سرعت وسایل نقلیه که بر میزان کشندگی آنها با وجود تمهیدات ایمنی افزوده است و... از عوامل افزایش قربانیان سوانح رانندگی در امریکاست.
 مایکل بروکس، مدیر اجرایی مرکز ایمنی خودرو، که یک سازمان غیرانتفاعی حمایت از مصرف‌کننده است، می‌گوید: «ما در امریکا فرهنگ متضادی در مورد خودروها داریم. مردم کالای پر زرق و برق می‌خواهند. آنها هر آنچه را که می‌خواهند به‌عنوان آپشن در اتومبیل‌هایشان قرا می‌دهند ، اما در عین حال، با سرعت بیشتر از قبل همه این امکانات را با خود در جاده می‌کشند. این فناوری‌های لوکس دقت و تمرکز را در رانندگی کم می‌کنند.»
بر اساس داده‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت حمل‌ونقل امریکا است، در مقایسه با سال 2019، نرخ تلفات رانندگی 18 درصد افزایش یافته که بالاترین افزایش دوساله از سال 1946، است.
وزیر حمل و نقل امریکا این وضعیت را «بحرانی در جاده‌های امریکا» خواند که باید با جدیت به آن پرداخت.
اما کاهش نرخ مرگ و میر در جاده‌های ایالات متحده هدفی نیست که به آسانی محقق شود.
وسایل نقلیه‌ای که مصرف‌کنندگان امریکایی در حال حاضر می‌خرند - از جمله خودروهای برقی که به طور فزاینده‌ای محبوب هستند - سریع‌تر و سنگین‌تر از نسل قبلی خودروها هستند و به طور بالقوه خطر بیشتری برای عابران پیاده و سرنشینانی که در وسایل نقلیه قدیمی و کوچک‌تر قرار دارند به همراه دارند.
بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست، وزن و قدرت اسب بخار وسایل نقلیه امروزی در امریکا هر دو در بالاترین حد خود قرار دارند.
 این اعداد بویژه برای طرفداران ایمنی نگران کننده است. بروکس می‌گوید: «هرچه وسیله نقلیه سنگین‌تر و ارتفاع وسیله نقلیه بیشتر باشد، احتمال اینکه عابر پیاده را بکشد بیشتر می‌شود.
میانگین اسب بخار وسایل نقلیه به طور پیوسته برای بیش از یک دهه و در مقایسه با سال 1975 نزدیک به 80 درصد افزایش یافته است. قدرت خودروهای مدل سال 2021 به طور میانگین به 246 اسب بخار رسیده است و برخی مدل‌های جدیدتر با قدرت 700 اسب بخار روانه جاده می‌شوند.
میانگین وزن نیز افزایش یافته است، زیرا فروش کامیون‌ها در سال‌های اخیر رشد کرده و به رکورد بیش از 4100 پوند (2 تن) در مدل سال 2021 رسیده است.
در حالی که کامیون‌های بزرگ و شاسی‌بلندها می‌توانند برچسب‌های قیمتی لوکس و ویژگی‌های ایمنی با تکنولوژی بالا داشته باشند، وزن اضافه آنها برای عابران پیاده خطرناک است. طبق مطالعات مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها، چنین وسایل نقلیه‌ای برای عابران پیاده کشنده‌تر از خودروهای نسل قبلی هستند و به طور قابل توجهی هنگام پیچیدن به عابران پیاده برخورد می‌کنند.
وقتی ارتفاع سواری بالاتر باشد به طور کلی به شما دید طولانی‌تری از جاده می‌دهد، اما یکی از چالش‌ها، بخصوص در یک وسیله نقلیه بزرگ، این واقعیت است که بخشی از جاده بلافاصله در نقطه کور قرار می‌گیرد.
در سال 2021 بیش از 7300 عابر پیاده توسط وسایل نقلیه موتوری کشته شده‌اند که در مقایسه با سال قبل 13 درصد افزایش داشته‌است.
 کتی چیس، کارشناس ارشد ایمنی، می‌گوید: «هرچه وسیله نقلیه بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، هنگام تصادف کشنده‌تر می‌شود، بویژه برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران خطر مرگ افزایش می‌یابد.»
وسایل نقلیه الکتریکی نیز خطرات خاص خود را در جاده‌های امریکا بوجود آورده‌اند. به دلیل سنگینی باتری، وزن خودروهای الکتریکی اغلب بیشتر از موتورهای احتراق داخلی است. با این حال، بسیاری از خودروهای الکتریکی مجهز به جدیدترین فناوری‌های ایمنی‌هستند.
عملکرد موتور در بسیاری از خودروهای الکتریکی نیز بالاتر رفته است. به عنوان مثال، هامر EV با وزن بیش از 9000 پوند (4 هزار و 400 کیلوگرم)، که بیش از دو برابر وزن یک وسیله نقلیه معمولی است، در 3 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. این زمان شتاب قبلاً منحصر به خودروهای اسپورت بود.
کارشناسان ایمنی هنوز در حال بررسی هستند که آیا خودروهای الکتریکی بیشتر یا کمتر از وسایل نقلیه سنتی آتش می‌گیرند یا خیر.
به گفته اداره بزرگراه فدرال، امریکایی‌ها در مجموع کمترین مسافت تجمعی در 18 سال گذشته را در سال 2020 به‌خاطر محدودیت‌های قرنطینه کرونا رانندگی کردند. بسیاری تصور می‌کردند که مسافت کمتر رانده شده به معنای تصادفات کمتر است، اما در واقع رانندگان بی‌احتیاط‌تر بودند و تلفات بیشتر‌شد.
کارشناسان می‌گویند برای کاهش روند مرگ و میر باید ترکیبی از افزایش اقدامات نظارتی و تغییر رفتار رانندگی وجود داشته باشد.
مرگ و میر سرنشینان بی‌احتیاط از سال 2019 تقریباً 21 درصد افزایش یافته است.
طرفداران ایمنی خودرو همچنین می‌گویند استانداردسازی فناوری‌های جدید مانند ترمز اضطراری خودکار و حذف نقاط کور در رانندگی می‌تواند به کاهش تصادفات و تلفات کمک کند. همچنین اکثر مرگ و میرهای سرنشینان مربوط به وسایل نقلیه 10 سال یا بیشتر است که به جدیدترین فناوری‌های ایمنی مجهز نیستند.

 

 

بــــرش

مردم کالای پر زرق و برق می‌خواهند
 مدیر اجرایی مرکز ایمنی خودروی  امریکا : ما در امریکا فرهنگ متضادی در مورد خودروها داریم. مردم کالای پر زرق و برق می‌خواهند . آنها  هر  آنچه را که می‌خواهند به‌عنوان آپشن در اتومبیل‌هایشان  قرا می‌دهند ، اما در عین حال، با سرعت بیشتر از قبل همه این امکانات را با خود در جاده می‌کشند . این فناوری‌های لوکس دقت و تمرکز را در رانندگی کم می‌کنند

جستجو
آرشیو تاریخی