صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و چهار - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

هواپیمای ساخت داخل آماده پرواز

ساخت هواپیما برای توسعه صنعت و مقابله با اثر تحریم‌ها در دستور کار قرار گرفت

ساخت هواپیما بر اساس قوانین بالادستی به صنعت هوایی تکلیف شده است. این قانون سال‌ها راکد مانده تا اینکه رئیس جمهور دستور اجرای قانون را صادر کرد. اکنون به گفته محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمای داخلی آماده پرواز است. محمدی‌بخش روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به «ایران» گفت: تمام امکانات و زیرساخت‌های تولید هواپیما را داریم بنابراین ساخت هواپیما در دستور کار قرار گرفت.
 
کاهش سن ناوگان
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برنامه نوسازی ناوگان در سال ۱۴۰۲ گفت: ۵۰ فروند هواپیما و بالگرد وارد کشور شده و تا الان ۲۰ فروند وارد چرخه پروازی شده است و ۳۰ فروند دیگر هم به تدریج به پرواز در خواهد آمد. به گفته محمدی‌بخش ۱۲۳ هواپیما از ۳۳۰ ناوگان زمینگیر بود که امروز تعدادی از این هواپیماها تعمیر شده و وارد چرخه پروازی شده است. محمدی‌بخش گفت: در حال حاضر ۱۸۰ هواپیمای عملیاتی داریم که البته برای پاسخ به تقاضا ۵۵۰ هواپیما نیاز داریم که امسال نیز توسط بخش خصوصی واردات انجام می‌شود.
 
ناچاریم به سمت ساخت هواپیما برویم
رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به «ایران» در خصوص وضعیت هواپیمای ساخت داخل گفت: هواپیمای ساخت داخل آماده پرواز است و بزودی پرواز می‌کند. وی افزود: تمام اشکالات هواپیمای قبلی ایران ۱۴۰ برطرف شده و هواپیمای جدید استاندارد و تأییدیه سازمان هواپیمایی کشوری را دارد. موضوع ما استاندارد بودن و امنیت پرواز است و سازمان در خصوص امنیت به هیچ وجه مصالحه نمی‌کند. بخاطر تحریم ناچاریم به سمت ساخت هواپیما برویم. هواپیمای برجامی دادند پولش را گرفتند تعهد دادند قطعات بدهند ندادند.
از ۱۳ تا هواپیما ۱۰ تا زمینگیر است. بنابراین راهبرد ما برای کاهش اثر تحریم در حوزه هوایی ساخت هواپیما است زیرساخت آن را هم داریم. هواپیما آماده پرواز است. اشکالات قبلی برطرف شده و مراحل بهره‌برداری بعد از تأیید سازمان هواپیمایی است.
 
اعلام قیمت جدید بلیت هواپیما تا ۱۰ روز آینده
رئیس سازمان درباره قیمت‌گذاری بلیت هواپیما گفت: قانونگذار تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص کرده است. تا سال ۹۵ قیمت‌گذاری انجام می‌شد و از سال ۹۵ قیمت‌ها شناور شد و میزان عرضه و تقاضا نرخ را مشخص می‌کرد اما با شیوع کرونا و شرایط اقتصادی که بوجود آمد دولت برخی قیمت‌گذاری‌ها را به ستاد تنظیم بازار سپرد که بلیت هواپیما نیز از آن جمله است. محمدی‌بخش افزود: قیمت بلیت هواپیما دی‌ماه ۱۴۰۰ با کاهش حدود ۱۵ درصدی از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شد و از آن موقع افزایش نیافته است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از بررسی پیشنهاد شرکت‌های هواپیمایی و با توجه به افزایش هزینه‌ها افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت در شورای‌عالی هواپیمایی تصویب و به ستاد تنظیم بازار ارسال شد اما ستاد با آن موافقت نکرد. به گفته محمدی‌بخش امسال شرکت‌های هوایی تقاضای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت را دارند که این پیشنهاد در شورای‌عالی هواپیمایی بررسی می‌شود و قیمت نهایی مد نظر تا ۱۰ روز آینده به ستاد تنظیم بازار ارسال می‌شود. این ستاد مسئول تأیید و تعیین قیمت نهایی است‌.
 
تعمیر ۵۰ درصد هواپیماهای ای تی ار و ایرباس
شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز در نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ها برای انجام پروازهای حج انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم مشکلی در انجام پروازها نباشد، گفت: در پروازهای حج ۹۰ هزار نفر در ۸۰۰ پرواز جابه‌جا می‌شوند. وی افزود: برای انجام این پروازها متوسط ۱۰ تا ۸ هواپیما نیاز داریم. به گفته مدیرعامل هما، این هواپیمایی فعلاً اقدامی برای خرید هواپیما نکرده است و اولویت تعمیر هواپیماهای شرکت است.
هواپیماهایی برای پرواز حج استفاده می‌شود که نیاز به سوختگیری در عربستان ندارد البته اگر به سوختگیری مجدد نیاز داشتیم با عربستان هماهنگی انجام شده است. فرزادی‌پور افزود: امسال ۵۰ درصد هواپیماهای زمینگیر ای تی آر و ایرباس به چرخه پروازی برمی‌گردند.

جستجو
آرشیو تاریخی