صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

خرید 700 هزار تن گندم از کشاورزان

تا پایان شهریور خرید تضمینی گندم به بیش از 8 میلیون تن می‌رسد

امین محمودی
روزنامه نگار

 

وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده که تا پایان سال زراعی جاری 12 میلیون و 500 هزار تن گندم تولید شود، این در حالی است که میزان تولید این کالای اساسی در سال گذشته 11 میلیون و 150 هزار تن بوده است.
همچنین این وزارتخانه پیش بینی کرده که از این میزان تولید گندم بتواند 8 میلیون و 500 هزار تن خرید تضمینی داشته است، امری که همچنان به دلیل عدم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در هاله ای از ابهام مانده است.
شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در مهرماه سال گذشته(ابتدای سال زراعی 1402-1401) قیمت خرید تضمینی گندم را حدود 13هزار تومان در نظر گرفت که 11 هزار و 500 تومان آن قیمت پایه و مابقی جایزه تحویل محصول به دولت و اجرای الگوی کشت در نظر گرفته شد.
آخرین خبرها حاکی از آن است که قیمت خرید تضمینی گندم تا پایان هفته جاری مشخص خواهد شد و با توجه به توافقات صورت گرفته انتظار می رود قیمت 16 یا 17 هزار تومان به عنوان نرخ اصلاح گندم تعیین و به کشاورزان اطلاع رسانی شود.
اما هم اکنون خرید گندم از مزارع سراسر کشور در حال انجام است به طوری که در همین خصوص سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی می گوید: تاکنون پرداخت مبلغ علی‌‌‌‌‌‌‌الحساب(250 میلیارد تومان) با وجود عدم‌تخصیص مبلغ خرید تضمینی گندم در سال‌جاری انجام‌شده‌است و در صورت تعیین‌تکلیف، مابه‌‌‌‌‌‌‌التفاوت مبلغ به‌حساب کشاورزان واریز می‌شود.
همچنین برای حمایت از تولید داخلی و اشتغال‌زایی در کشور، گندم با قیمت بالاتر از واردات، خریداری می‌شود تا تولید داخلی ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار باشد.

وضعیت خرید گندم در سال جاری
سید سعید راد، مدیرکل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: خرید تضمینی گندم از 15 فروردین سال جاری آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.
وی افزود: به طوری که حدود 700 هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده و انتظار می رود این میزان تا پایان سال زراعی جاری به بیش از 8 میلیون تن برسد. راد افزود: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان خوزستان بوده و خرید گندم در دیگر استان‌های دیگر نیز وضعیت مناسبی داشت.
وی بیان داشت: همزمان با خرید تضمینی گندم مطالبات کشاورزان پرداخت می شود به طوری که علی‌الحساب هر کیلو گندم با قیمت 11هزار و 500 تومان از کشاورزان خریداری می شود و مابقی مطالبات نیز پس از اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی توسط شورای قیمت گذاری به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

کشاورزان در انتظار قیمت
عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه قیمت گندم در شورای قیمت‌گذاری هفته گذشته مصوب شد، اظهار کرد: وزیر جهادکشاورزی بنا بر قانون یک هفته فرصت دارد که قیمت نهایی گندم را اعلام کند. همچنین تا شنبه هفته جاری میزان زیادی گندم خریداری شد که پول گندم علی‌الحساب بر مبنای سال گذشته به حساب کشاورزان واریز شد. رئیس بنیاد ملی گندمکاران تصریح کرد: در حال حاضر گندم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود که بعد از اعلام قیمت جدید گندم، مابه التفاوت نیز پرداخت می‌شود. وی افزود: در حال حاضر گندم‌ استان‌های سیستان‌و بلوچستان، بوشهر و خوزستان برداشت و خریداری شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی