مردم ۱۱۶۸ هزار میلیارد تومان کارت کشیدند
اسفند ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ تعداد و ارزش تراکنشها به ترتیب ۱۷،۶ و ۵۷،۱ درصد رشد کرد
بررسی آمار و جزئیات تراکنشهای کارتی در سالهای اخیر علاوه بر اینکه نشاندهنده تداوم استقبال مردم از پرداختهای کارتی است، بلکه تغییرات ملموسی را نیز در میزان استفاده از ابزارهای تراکنش دارد، به طوری که در این سالها، بهرهگیری از ابزارهای اینترنتی برای پرداخت با افزایش همراه شده است. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا همان «شاپرک»، ایرانیها در آخرین ماه سال گذشته، بیش از 1168 هزار میلیارد تومان کارت کشیدهاند. در اسفند ماه 1401، بیش از 4 میلیارد و 239 میلیون تراکنش کارتی در کشور ثبت شده است که ارزش این تعداد تراکنش به 1168 هزارمیلیارد تومان میرسد. این درحالی است که در بهمن ماه سال گذشته 3 میلیارد و 741 میلیون تراکنش با ارزش 923 هزارمیلیارد تومان در شاپرک ثبت شده است. بدین ترتیب در ماه پایانی سال گذشته، تعداد تراکنشها با رشد 13،3 درصدی و ارزش تراکنشها با رشد 26،6 درصدی نسبت به بهمن ماه سال گذشته مواجه شده است. نگاهی به عملکرد اسفند ماه سال 1400 نیز نشاندهنده رشد بالایی در این شاخصهاست. در این ماه در مجموع 3 میلیارد و 605 میلیون تراکنش به ارزش 743 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. بر این اساس عملکرد اسفند پارسال درمقایسه با اسفند 1400 از نظر تعداد تراکنشها 17،6 درصد و از لحاظ ارزش تراکنشها 57،1 درصد افزایش یافته است.
ارزش اسمی تراکنشهای اسفند 1401 نسبت به ماه گذشته با رشد 26،62 درصدی همراه بوده و این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنشها رشد 18،77 درصدی را تجربه کرده است.
افزایش استقبال از ابزارهای اینترنتی
درمجموع سوئیچ شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) سه نوع «ابزار پذیرش اینترنتی»، «ابزار پذیرش موبایلی» و «ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی» را پشتیبانی میکند. هرچند همواره کارتخوانهای فروشگاهی به دلیل سادگی در استفاده و تعداد بالای آنها در اغلب فروشگاههای کشورسهم غالب را در تعداد و ارزش تراکنشهای کارتی به خود اختصاص داده است، اما بررسی عملکرد سالهای اخیر حاکی از افزایش استقبال از ابزار پذیرش اینترنتی است.
برهمین اساس استفاده از ابزار پذیرش اینترنتی نسبت به فروشگاهی و موبایلی با رشد بالاتری همراه شده است. به طوری که رشد ابزارهای اینترنتی با 2،63 درصد در اسفند ماه بیش از دو ابزار پذیرش دیگر بوده است. طبق آمار در سال 1400 نیز رشد ابزار اینترنتی با 17،51 درصد اندکی کمتر از رشد 17،88 درصدی ابزار فروشگاهی بوده است.
در حالی که تعداد ابزارهای اینترنتی پرداخت در بهمن ماه پارسال 771 هزار و 145 مورد بوده این رقم در اسفند ماه به 791 هزار و 433 مورد رسیده است. این افزایش تعداد موجب شده تا سهم ابزار اینترنتی از کل بازار نیز از 7،34 درصد در بهمن ماه به 7،38 درصد در اسفند افزایش یافته است. این در شرایطی است که سهم بازار هر دو ابزار فروشگاهی و موبایلی در اسفند ماه کاهش یافته است. در ابزار فروشگاهی با وجود افزایش تعداد، سهم بازار از 91،48 درصد در بهمن ماه به 91،46 درصد در اسفند ماه افت کرده است. برهمین اساس درمجموع تعداد ابزارهای فروشگاهی در اسفند ماه نسبت به بهمن 1،98 درصد بوده و از بیش از 9،6 میلیون در بهمن به 9،8 میلیون مورد رسیده است. همچنین سهم ابزار موبایلی با 123 هزار و 528 مورد در بهمن ماه پارسال، 1،18 درصد بوده که این سهم در اسفند به 1،15 درصد رسیده است.
متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش
متوسط تراکنش هر ابزار پذیرش شاپرکی در اسفند 1401، 396 تراکنش است که این تعداد نسبت به مقدار مشابه در ماه گذشته افزایش 39،49 واحدی (11.09 درصدی) را تجربه کرده است. بیشترین تغییر با افزایش متوسط تعداد تراکنش مربوط به کارتخوان فروشگاهی است. در اسفند ماه متوسط تعداد تراکنشهای اینترنتی با افزایش 0،59 درصدی از 260 تراکنش در بهمن 1401 به 262 تراکنش رسیده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار پذیرش موبایلی 803 تراکنش است که این مقدار نسبت به ماه گذشته با کاهش 45/42 واحدی همراه بوده است. متوسط تعداد تراکنش هر ابزار کارتخوان فروشگاهی نیز با 43،75 واحد افزایش نسبت به بهمن 1401 به 401 عدد در اسفند ماه رسیده است.