صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و سه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

سبقت اشتغال زنان دربخش خدمات از مردان

در زمستان 1401 شاغلان زن با سهم 62.7 درصدی به 2.2 میلیون نفر رسید

در حالی که در زمستان سال گذشته، شاغلان بخش خدمات از مرز 12 میلیون و 500 هزار نفر گذشتند، سهم این بخش در اشتغال زنان به بیش از 62 درصد رسید. بدین ترتیب شاغلان زن در بخش خدمات بیش از 2 درصد افزایش یافتند.
اگر چه براساس تعاریف معمول اقتصادی، بخش‌های صنعت و کشاورزی به‌عنوان پیشانی تولید محسوب می‌شوند، اما وجود بخشی که پشتیبان تولید باشد، بسیار با اهمیت است، موضوعی که در سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد اغلب کارشناسان اقتصادی بوده، چرا که بخش خدمات در این سال‌ها نتوانسته پشتیبان تولید باشد و در رشد تولید ناخالص داخلی سهمی نداشته است. بنا بر گفته‌های کارشناسان اقتصادی، در سال‌های گذشته سهم عمده بخش خدمات متشکل از بازاریابی‌ها و سفته‌بازی و منحصر به خدمات بود که در دو سه سال اخیر جهت‌گیری بخش خدمات تغییر کرده است، بدین معنا که در یک سال اخیر و بخصوص پس از کرونا بخش خدمات تبدیل به بخش پشتیبان تولید شده است. در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده در بخش خدمات، فقدان اطلاعات جامع و دقیق در خصوص بازیگران، تنوع و حجم خدمات ارائه شده به حوزه‌های کسب‌وکاری مختلف و نقش آنها در اقتصاد بود که این امر باعث شده بود، دسترسی و ملاک‌های مناسبی برای ارزیابی اطلاعات ارائه‌کنندگان خدمات بازرگانی برای مقایسه و انتخاب کسب‌وکارهای متقاضی این گونه خدمات وجود نداشته باشد، در نتیجه کسب‌وکارها برای انتخاب خدمات مورد نیاز، در وهله اول بر اساس تجربه و شبکه ارتباطی خود و در وهله بعدی به تبلیغات یا منابع اینترنتی اتکا می‌کردند که خود مستلزم پذیرش ریسک بود؛ اما در یک سال اخیر دولت با ایجاد سامانه درگاهی ملی مجوزهای کسب و کار و پنجره ملی دولت هوشمند توانسته اشتغال بخش خدمات را در خدمت تولید قرار دهد که این امر منجر به اثربخشی برای بازیگران خدمات بازرگانی (اعم از دریافت‌کنندگان و ارائه‌کنندگان خدمات) و نیز برای تولیدکنندگان و سیاستگذاران شده است. بنابراین در پایان سال گذشته افزایش اشتغال 12 میلیون و 589 هزار و 526 نفر در بخش خدمات می‌تواند به توسعه اقتصادی بینجامد و از همه مهم‌تر اینکه ماندگاری این تعداد شغل در نوع خود قابل توجه است. نکته قابل تأمل در داده‌های مرکز آمار این است که در زمستان سال گذشته نرخ اشتغال زنان در بخش خدمات از مردان سبقت گرفته و سهم اشتغال زنان در این بخش به 62.7 درصد رسید. در زمستان سال گذشته، تعداد شاغلان زن در این بخش به 2 میلیون و 249 هزار و 639 نفر افزایش یافت. رشد شاغلان زن در بخش خدمات 2.4 درصد بوده در حالی که این رشد در مردان 1.8 درصد بود. البته شاغلان زن در بخش صنعت نیز با افزایش مواجه شدند و تعداد آنها به 963 هزار و 265 نفر افزایش یافت. در این بخش تعداد 61 هزار و 680 زن به زنان شاغل بخش صنعت اضافه شد.

 

 

بــــرش

ماندگاری اشتغال
 جابه جایی شاغلان نیز در بخش‌های اقتصادی قابل توجه است و براساس همین فرایند جریان نیروی کار است که می‌توان ثابت کرد چه بخش‌هایی بیشترین ماندگاری و تثبیت شغل را داشته‌اند و چه بخش‌هایی نیز دارای بیشترین بی‌ثباتی بوده‌اند.  بر پایه داده‌های آماری می‌توان جابه جایی نیروی کار بین‌بخشی را از طریق فرایند جریان نیروی کار بررسی کرد که در این میان داده‌ها نشان می‌دهند در تابستان امسال، بیش از ۹۱ درصد شاغلان بخش خدمات در سه ماهه دوم سال گذشته همچنان در تابستان امسال نیز شغل خود را حفظ کرده‌اند که در پاییز و زمستان سال گذشته نیز این روند ادامه داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی