صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

360 درصد افزایش ترانزیت کریدور شمال-جنوب

میزان ترانزیت کالا میان ایران و روسیه از 10 میلیون به 30 میلیون تن خواهد رسید

پس از فعال شدن بخش دریایی کریدور شمال- جنوب در دریای خزر، این مسیر شاهد رشد ۳۶۰ درصدی جابه‌جایی کالا توسط کشتیرانی دریای خزر بوده است.
کریدور شمال-جنوب مهمترین خط ترانزیتی بین‌المللی کشور است که بخش‌های مختلف حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی را در برمی‌گیرد. بیشترین کالاهای ترانزیتی در حال حاضر از این کریدور حمل می‌شود. با راه‌اندازی خطوط کشتیرانی جدید در دریای خزر و افزایش ناوگان، رقم ترانزیت از کریدور شمال - جنوب افزایش داشته است. کامبیز جهانبانی، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در این خصوص گفت: کشتیرانی دریای خزر و سایر شرکت‌های کشتیرانی به دنبال بازاریابی به‌منظور جذب کالاهای صادراتی و ترانزیتی برای تکمیل ظرفیت ناوگان خود هستند و اکنون عرضه ناوگان برای حمل کالاهای صادراتی، بیشتر از تقاضای موجود برای حمل بار صادراتی است.
وی تصریح‌کرد: هم‌اکنون کالاهای صادراتی کاملاً روان و با سهولت بارگیری می‌شوند، به گونه‌ای که با ظرفیت خالی کشتی‌ها در حمل محموله‌های صادراتی و ترانزیتی و همچنین عدم وجود رسوب کالاهای صادراتی در بنادر شمال ایران مواجه هستیم.
این مسئول با بیان اینکه کشتیرانی در بحث حمل کانتینرهای صادراتی رشد ۷۵ درصدی را به ثبت رسانده است، تصریح کرد: همچنین در حوزه لجستیک کانتینری به ارزش ۱۰ میلیون دلار کانتینر از طریق اتصال کشتیرانی خزر به شبکه کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وارد چرخه حمل کشتیرانی دریای خزر شده است.
وی گفت: با برنامه‌ریزی و اقدامات کشتیرانی، بخش دریایی کریدور شمال- جنوب در دریای خزر راه‌اندازی و فعال شده که مسیر کریدور شمال- جنوب شاهد رشد ۳۶۰ درصدی جابه‌جایی کالا توسط کشتیرانی دریای خزر بوده است. جهانبانی ادامه داد: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، رسوب و انباشت کالای صادراتی و ترانزیتی در بنادر شمال کشور به حداقل رسیده و به صورت روان و به‌روز در حال بارگیری و حمل است.
وی با تأکید بر اینکه ایران آمادگی لازم برای حمل بارهای کریدوری از کشورهای آسیایی و سایر کشورهای منطقه به صورت حمل‌و نقل ترکیبی به مقاصد روسیه و کشورهای CIS را دارد، خاطرنشان‌کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قالب کریدور شمال- جنوب آمادگی دارد تا همه مُدهای حمل‌ونقلی را از مبدأ تا مقصد نهایی به مشتری ارائه دهد.
کمبود ناوگان در دریای خزر، حمل کالا از بنادر شمالی را با مشکلاتی مواجه کرده بود. سال گذشته براساس برنامه‌ریزی‌های ناوگان ملی کشتیرانی هشت فروند شناور را برای افزایش ظرفیت صادراتی کشور به مقاصد بنادر شمالی حاشیه خزر و توسعه شبکه ترانزیتی در این مسیر تأمین کرد. با این اقدام، بخشی از محدودیت‌های ناوگان کشتیرانی ایران به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر برطرف شده است.
مهمترین بار جابه‌جا شده از کریدور شمال-جنوب متعلق به روسیه است که بر اساس توافق میان ایران و روسیه، سالانه 10 میلیون تن کالای این کشور از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد اما میزان ترانزیت تا سال‌های آینده به 30 میلیون تن خواهد رسید. به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل، با راه‌اندازی راه‌آهن رشت-آستارا، که قطعه نهایی کریدور ریلی شمال-جنوب است، رشد ترانزیت از این کریدور بین‌المللی تا دو برابر می‌رسد.
راه‌آهن رشت-آستارا با 164 کیلومتر طول، قرار است به‌صورت مشارکتی توسط ایران و روسیه ساخته شود.

 رشد ۱۸۶ درصدی ترانزیت کالا از بندر انزلی
بندر انزلی در میان بنادر شمالی، بیشترین سهم را در انتقال کالا دارد. ظرفیت بنادر شمالی حدود 30 میلیون تن برآورد شده اما در حال حاضر از کمتر از یک سوم این ظرفیت استفاده می‌شود. توسعه زیرساخت‌های بندر برای افزایش ظرفیت در دستور کار قرار دارد. در این خصوص، مجتبی نظری، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان از رشد ۵۲ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل در مجتمع بندری انزلی خبر داد و افزود: در فروردین ماه امسال ۱۵۸ هزار و ۱۸۳ تن کالای نفتی و غیرنفتی در این مجتمع بندری تخلیه و بارگیری شده‌ است.
 معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان با اعلام این خبر، توضیح داد: در فروردین ماه امسال با ورود ۵۲ فروند کشتی به مجتمع بندری انزلی، شاهد رشد ۵۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در این شاخص بودیم.
وی افزود: صادرات کالا نیز با رشد ۵ درصدی روبه‌رو بود و طی یک‌ ماه قبل ۲۴ هزار و ۳۵۵ تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی از بندرانزلی به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شد.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به رشد ترانزیت کالا در مجتمع بندری انزلی، خاطرنشان کرد: در یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدی ۱۸۶ درصدی را داشتیم و ۶ هزار و ۱۵۶ تن کالا به کشورهای همسایه ترانزیت شد.
نظری با اشاره به رشد ۱۳۴ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کانتینر در فروردین امسال، تصریح کرد: طی ماه گذشته ۷۸۳ TEU در مجتمع بندری انزلی تخلیه و بارگیری شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی