صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

توضیحات هادی حجازی‌فر درباره آخرین وضعیت سریال شهید باکری

سریال «عاشورا» هنوز‌ آماده نیست

دیگر با پول دولتی فیلم دفاع مقدسی نمی‌سازم

فرهنگی/ حدود یک سال از اکران «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر می‌گذرد اما تکلیف زمان پخش نسخه سریالی آن نامعلوم است. در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر پخش نسخه سریالی آن با عنوان «عاشورا» در باکس نوروز یا ماه رمضان شبکه یک سیما شنیده می‌شد اما آن طور که کارگردان آن می‌گوید مراحل فنی این سریال همچنان ادامه دارد. هادی حجازی‌فر در این باره گفته است: «ما سریال را تحویل ندادیم، در مراحل فنی است و همزمان تدوین می‌شود و جلوه‌های ویژه، صداگذاری و اصلاح رنگ هم پیش می‌رود. ما چند بار رفت و برگشت داشتیم اما باید با کیفیت مدنظر من پیش برود.»
پیش از این و در ایام درخشش «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر، رئیس رسانه ملی وعده داده بود «عاشورا» در جدول پخش مناسبی قرار گیرد تا به درستی دیده شود، حالا حجازی‌فر نیز در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود در پاسخ به زمان پخش این سریال بر اهمیت کیفیت و پخش سریالی در خور نام مهدی باکری به جای تعجیل در پخش تأکید داشته است:«زمان مهم نیست، مهم این است که با بهترین کیفیت ارائه شود که در حد و نام  لشکر عاشورا، آقا مهدی باکری و دیگر شهدایی که در این لشکر بودند، باشد.»

در دسترس بودن به معنای بی‌کیفیت بودن نیست
 ‌هادی حجازی‌فر که نه در قامت کارگردان بلکه این روزها به‌عنوان بازیگر، بازی‌اش با سریال «پوست شیر» در کانون توجه قرار گرفته، همچنین درباره بازگشت به تلویزیون یا همکاری با پلتفرم‌ها با توجه به فضای باز و بودجه بیشتر آن به مهر گفته است:«واقعاً تلویزیون را دوست دارم. به نظرم باید ویژگی‌هایی برای کار در تلویزیون باشد. اعتمادی وجود داشته باشد. باید نوعی آزادی عمل داده شود. نه اینکه در حال حاضر این آزادی عمل نیست، اما برخوردهای سلیقه‌ای دیگر از توان ما خارج است. وقتی جاهایی است که به قول معروف ناز ما را می‌کشند، چرا باید به جایی برویم که هنوز باید خود را ثابت کنیم که ما می‌خواهیم کار خوب بسازیم.» او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تأکید بر گستره مخاطبان تلویزیون در عین حال تأکید کرده است: «حق مخاطب است که وقتی از تلویزیون رایگان کاری می‌بیند، بهترین‌ها را هم ببیند و این در دسترس بودن به معنای بی‌کیفیت بودن کارها نیست. فکر می‌کنم مدیران تلویزیون کار سختی در پیش دارند و باید بپذیرند که لزوماً در دسترس بودن تلویزیون به معنای این نیست که آنتن را با هر چیزی پر کنیم.»

قهرمان‌هایی که اسامی‌شان روی بن‌بست‌ها است
اما مهم‌ترین گزاره از صحبت‌های حجازی‌فر شاید تصمیم او برای فعالیت در حوزه دفاع مقدس است. او که پیش از این گفته بود دیگر سریال دفاع مقدسی نمی‌سازد در واکنش به این سؤال که آیا همچنان بر نظر خود پابرجا است، پاسخ داده است: «زمانی این کار را انجام می‌دهم که با هزینه شخصی یا خصوصی کاری بسازم. با پول دولتی چنین کاری نمی‌کنم.»
این بازیگر و کارگردان درباره اینکه به دنبال چه قهرمان یا چهره‌ای است که فکر می‌کند خلأ ساخت اثر درباره او وجود دارد، گفته است: «بحث قهرمان و الگو نیست. قهرمان‌های واقعی کسانی هستند که اسامی‌شان روی بن‌بست‌ها است و ما آنها را نمی‌شناسیم. جنگ مخصوصاً جنگ ما، بی‌شمار قصه‌های عجیب و غریب دارد که بار تبلیغاتی و این چیزها منظور نیست. موقعیت‌های دراماتیکی که در جنگ ساخته می‌شود در هیچ موقعیت دیگری وجود ندارد، جایی که مرگ و زندگی به یک لحظه وابسته است.»

جستجو
آرشیو تاریخی