صفحات
شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و هفتاد و دو - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی:

کودکان باید با گلستان و بوستان، زبان فارسی را فرابگیرند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تجلیل از مفاخر، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی در حوزه فرهنگ است، گفت: همه اهالی فرهنگ و هنر را برای تحقق جامعه الگو به یاری می‌طلبیم و برای ساخت ایرانی آباد و سرافراز به همراهی تمام اصحاب فرهنگ و هنر نیاز داریم.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر استانی یک‌روزه خود به استان فارس، در آیین اختتامیه هفته فرهنگی و هنری سعدی با بیان اینکه سعدی جزو افتخارات تمام‌نشدنی تاریخ و فرهنگ ایران زمین است، گفت: همواره نام سعدی و حافظ بر تارک فرهنگ و هنر ایران زمین می‌درخشد و همه ایران‌شناسان و ایران‌دوستان فضیلت فرهنگ و هنر ایران را به وجود بزرگانی چون سعدی و حافظ شناخته‌اند که این مسأله بزرگ‌ترین نعمت برای اهالی شهر شیراز به عنوان شهر فرهنگ و هنر، شهر علم و ادب است که چنین بزرگانی را در خودش جای داده است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تجلیل از مفاخر، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت مردمی در حوزه فرهنگ است، گفت: سعدی از نمادهای هویتی ایران عزیز است و آنچه در مورد سعدی برای ما اهمیت دارد تنها مربوط به هنرنمایی سعدی در شعر و استفاده از ارائه‌های ادبی نیست بلکه سعدی معلم اخلاق برای حرکت جامعه به سوی رستگاری است که پیشینیان با مرور هشت باب گلستان و 10 باب بوستان سعدی، جوهره اخلاق و ادب و فضیلت در وجودشان نهادینه می‌شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر این آموزه‌ها را از کودکان‌مان دریغ کردیم؛ این در حالی است که کودکان باید با گلستان و بوستان، زبان فارسی را فرابگیرند زیرا با این کتاب‌ها تنها زبان فارسی را یاد نمی‌گیرند بلکه با اخلاق آشنا می‌شوند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه اهالی فرهنگ و هنر را برای تحقق جامعه الگو به یاری می‌طلبیم و برای ساخت ایرانی آباد و سرافراز به همراهی تمامی اصحاب فرهنگ و هنر نیاز داریم زیرا همه مردم ایران با همه تفاوت‌ها، نگاه‌ها و سلایق مختلف باید در کنار هم قرار بگیرند. ایران متعلق به همه ایرانیان عزیز است ‌و همه در کنار هم باید ایرانی بزرگ، آباد و سرافراز بسازیم.او با اشاره به اینکه شاعرانی چون سعدی، حافظ و فردوسی منادیان آبادی، عزت و پیشرفت هستند، گفت: در شهر شیراز همه عناصر لازم برای پیشرفت فرهنگی فراهم است. مهم‌ترین این عناصر تاریخ پرعظمت و مفاخر ارزشمند آن است و امسال را نیز به سال شکوفایی فرهنگ و هنر در همه نقاط کشورمان بویژه استان فارس و شهر شیراز تبدیل خواهیم کرد.
 اسماعیلی خاطرنشان کرد: ایرانیان به شهر شیراز، هنرمندانش و تاریخ پرافتخارش افتخار می‌کنند چرا که در اغلب برنامه‌های بین‌المللی مشترک با سایر کشورها، هنرمندان شیرازی از ارکان ثابت برنامه‌ها هستند.
 ‏اسماعیلی در پایان به قدرت عظیم ایران فرهنگی در سطح بین‌المللی اشاره کرد و افزود: جغرافیای بزرگ فرهنگی‌ ایران از پهناوری بسیاری برخوردار است که حوزه شعر همواره مهم‌ترین و اصلی‌ترین بستر گسترش فرهنگ ایران بزرگ در نقاط مختلف دنیا محسوب می‌شود‌.

جستجو
آرشیو تاریخی