تجارت 10 میلیارد دلاری ایران و اوراسیا تا کمتر از دو سال دیگر

هم اکنون تجارت ایران با کشورهای اوراسیا کمتر از 4 میلیارد دلار است

113 میلیارد دلار ارزش مبادلات تجاری ایران با شرکای خود در سال 1401

 با آغاز به کار دولت سیزدهم و اولویت‌دهی به همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای، تجارت غیرنفتی ایران متحول شد، به طوری که ارزش مبادلات تجاری ایران با شرکای خود در سال گذشته از 113 میلیارد دلار گذشت. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه نیز با رشد قابل توجهی به ۵۸ میلیارد دلار بالغ شد که از این‌ میزان ۳۰ میلیارد دلار آن به صادرات و ۲۸ میلیارد دلار آن به واردات اختصاص یافت.
حال در میان کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای که مراودات تجاری با آنها در حدود دو سال اخیر، در دستور کار جدی دولت قرار گرفته، اتحادیه اوراسیاست. این اتحادیه یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پر رونق‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید. این بلوک اقتصادی در ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد.
خرداد ماه سال ۹۸ برقراری تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مصوبه مجلس وارد فاز اجرایی شد؛ آبان ماه همان سال نیز موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و این اتحادیه به امضا رسید و در ادامه مذاکرات برای تبدیل این موافقتنامه به موافقتنامه تجارت آزاد که مسیری برای به صفر رساندن تعرفه تجارت حدود ۸۰ درصد کالاها است، آغاز شد. پس از دو سال و نیم مذاکره در سال ۹۷ یک موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا امضا کردیم که طبق این موافقتنامه، ایران از طرف اوراسیا در ۵۰۰ قلم کالا امتیاز کاهش تعرفه دریافت کرد و به این کشورها در ۳۹۰ قلم کالا با کاهش بخشی از تعرفه‌ها امتیاز داد.  
بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، گردش تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران از ۲.۳ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار افزایش یافت.
در همین راستا روز گذشته، ایلدار علیشروف وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هیأت همراه در دیدار با محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران، درخصوص رفع موانع گمرکی و تسهیل آن گفت‌و‌گو کرد. دیداری که طی آن برای افزایش بیش از دو برابری تجارت دو طرف و دستیابی به تجارت 10 میلیارد دلاری تا دو سال آینده توافق شد. بدین ترتیب پس از امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی ماه سال گذشته، گام دیگر برای تسهیل مبادلات تجاری دو طرف برداشته شد.
  تجارت ۳/۳ میلیارد دلاری ایران و اوراسیا در سال ۱۴۰۱
همکاری‌های گمرک ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خصوص رفع موانع گمرکی برای توسعه و تسهیل مبادلات تجاری افزایش می‌یابد. موضوعات مرتبط با رفع موانع گمرکی و راهکارها برای تسهیل و توسعه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا صبح دیروز در دیدار رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران با ایلدار علیشروف وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هیأت همراه مطرح شد. در این دیدار رضوانی‌فر رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه هر چند موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا موقت بوده و تشریفات دائمی شدن را طی می‌کند، افزود: اراده و برنامه‌ریزی دولت مبنی بر توسعه بلندمدت تبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو اوراسیا است. وی با اعلام میزان تبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو در سال ۱۴۰۱ افزود: تبادلات تجاری در این مدت به میزان ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که از این میزان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات ایران به اوراسیا و بیش ‌از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از کشورهای اوراسیا به ایران بوده است. رضوانی‌فر بیان داشت: بعد از امضای موافقتنامه تجارت آزاد با این اتحادیه و تسهیلگری تجارت، مبادلات تجاری ایران و اوراسیا ۳۲ درصد رشد داشته است، این در حالی است که میزان ترانزیت مابین ایران و اوراسیا نیز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

 

افزایش چشمگیر مبادلات تجاری
ایلدار علیشروف وزیر مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز با استقبال از توسعه و تسهیل تجارت با ایران گفت: با اجرای موافقتنامه تجارت آزاد با ایران، حجم مبادلات تجاری میان دو طرف افزایش چشمگیری داشته است و پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای مفاد این توافقنامه حجم مبادلات همچنان رو به افزایش باشد. وی همچنین در راستای استفاده بهتر از مفاد این موافقتنامه با هدف افزایش مبادلات تجاری پیشنهاداتی را ارائه داد.

جستجو
آرشیو تاریخی