رشد شاخص‌های بورسی به پشتوانه پول حقیقی‌ها تداوم یافت

شاخص کل بورس 2 438 553

آمار معاملات در اولین روز از دومین هفته اردیبهشت ماه نشان داد بازار سهام همچنان از نفس نیفتاده و اشتهای سرمایه‌گذاران برای خرید سهام کم نشده است.


 
 آمار معاملات در اولین روز از دومین هفته اردیبهشت ماه نشان داد، بازار سهام همچنان از نفس نیفتاده و اشتهای سرمایه‌گذاران برای خرید سهام کم نشده است. در جریان معاملات روز شنبه، سهامداران بی‌اعتنا به سطوح مقاومت تکنیکال، تقاضای خود را افزایش دادند و این موضوع باعث شد تا شاخص کل با یک گام بلند و پرقدرت به سمت بالا حرکت کند و در گذشتن از مقاومت 2 میلیون و 400 هزار واحد از خود تردیدی نشان ندهد. در معاملات روز شنبه هرچند تعداد عرضه‌کنندگان نیز زیاد بود، اما حرف‌های آنها در بازار خریداری نداشت و هرچه که عرضه کردند، خریداری شد. این موضوع باعث شد تا میزان معاملات در بازار بشدت افزایش یابد و ارزش معاملات خرد با ثبت عدد تاریخی 22 هزار و 100 میلیارد تومان، تمام رکورد‌های قبلی خود را بشکند. معاملاتی که بشدت از طرف کدهای حقیقی حمایت شد بطوری که شاخص ورود پول حقیقی در یک روند صعودی ممتد با ثبت عدد 2 هزار و 270 میلیارد تومان رکورد خود را بار دیگر بهبود داد و در عددی بالاتر از هر زمان دیگری در تاریخ معاملات بورس قرار گرفت.

چرا بازار مورد استقبال قرار گرفت؟
براساس نظر کارشناسان، بازار سهام طی سال‌های گذشته فاصله زیادی از سطح ارزندگی خود پیدا کرده بود و این موضوع مهم‌ترین عامل استقبال سرمایه‌گذاران از معاملات این روزهای بازار سهام است. بر این اساس، طی یک سال گذشته، تقویت شاخص‌های بنیادی بسیاری از شرکت‌های موجود در بازار باعث شده بود تا نسبت سود‌های انتظاری به قیمت‌های جاری سهام به سطوح بسیار ارزنده‌ای برسد و این موضوع شرایط را برای انتقال تدریجی پول به بازار فراهم ساخت. این موضوع در ماه‌های انتهایی سال گذشته از طریق اصلاح نرخ تسعیر ارز صادراتی و همچنین انتظارات در خصوص افزایش ارقام ریالی سودهای محقق شده شرکت‌ها تقویت شد و بار دیگر سرمایه‌گذاران را برای بازگشت به بازار سهام متقاعد کرد. در کنار این موضوع، پیشبرد طرح‌های دولت و بانک مرکزی برای خروج پول‌های مسموم از معاملات طلا، ارز، خودرو و مسکن باعث شد تا سرمایه‌گذاران برای در امان ماندن از جریمه‌های مالیاتی، دارایی‌های خود را به بازار سهام بازگردانند. استقبالی که با توجه به بسترسازی‌های چند سال گذشته از طرف مدیران اقتصادی دولت سیزدهم، به شرایط بازار سامان بخشید و رونق معاملات را در پی داشت. با این حال باید توجه داشت، اگر پول‌های وارد شده به بازار تنها صرف معاملات در بازارهای ثانویه شود، نمی‌توان امیدوار بود اثر مثبتی بر روند رشد سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد داشته باشد. از این‌رو لازم است مسئولان سازمان بورس هرچه سریع‌تر راه را برای انتقال پول به بازارهای اولیه بازکنند و درجهت تعمیق بیشتر بازار سهام گام بردارند. باید توجه داشت که لازم است انتقال سرمایه‌های وارد شده به بازار سهام در زمانی رخ دهد که سایر سهام موجود در بازار نیز ارزندگی خود را حفظ کرده‌اند و شروع عرضه‌های اولیه، پذیره‌نویسی‌ها و غیره، انگیزه فروش دیگر سهام را برای سهامداران ایجاد نمی‌کند. همچنین لازم است تا مسئولان بازار سرمایه در خصوص برنامه‌های خود که در این راستا تنظیم نموده‌اند، هرچه سریع‌تر اطلاع‌رسانی کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خود برنامه‌ریزی کنند. ذکر این نکته لازم است که اعلام شبانه عرضه اولیه یا پذیره‌نویسی سهام که در سال 1399 اتفاق می‌افتاد، باعث رفتار هیجانی سهامداران و به‌هم‌ریختگی در بازار می‌شد و نیاز است تا سازمان بورس در راستای اصلاح این رویه اقدام کند.

بستر‌سازی برای امکان توثیق سهام در جهت توسعه بازار
راه‌اندازی سامانه ستاره در نیمه اول سال 1401، یکی از طرح‌های بسیار مثبت و پایه‌ای برای توسعه بازار سهام بود. این سامانه زمینه توثیق سهام در شبکه بانکی و قوه قضائیه را به‌وجود آورد و شرایطی را ایجاد کرد تا افراد برای اخذ وام یا سایر مواردی که نیازمند وثیقه‌گذاری است، به خرید ملک، خودرو و یا سایر دارایی‌ها نیاز نداشته باشند و بتوانند از سهام نیز برای این امور استفاده کنند. هرچند آشنایی افراد با این سامانه و فرهنگ‌سازی در خصوص آن به زمان نیاز دارد، اما می‌توان امیدوار بود در آینده این طرح منجر به ارتقای فرهنگ سهامداری در جامعه شود. براساس اعلام وزیر امور اقتصاد و دارایی در حال حاضر 13 بانک و بیمه به این سامانه متصل شده‌اند و استقبال از این سامانه در حال افزایش است.

جستجو
آرشیو تاریخی