روز گذشته آیت‌الله عباسعلی سلیمانی از سوی یک فرد مسلح مورد اصابت گلوله قرار گرفت

چهارمین شهید در «سلفی شهادت»

آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شهرهای بابلسر، کاشان و زاهدان در یکی از بانک‌های شهرستان بابلسر مورد سوءقصد مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسید. فرد ضارب نیز بلافاصله دستگیر و تحت بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفت. تا لحظه تنظیم این گزارش جزئیات بیشتری از انگیزه قاتل منتشر نشده است.
پیام رئیس جمهور و دستور دادستان
در پی این حادثه، آیت‌الله  رئیسی در پیامی با تسلیت شهادت آیت‌الله عباسعلی سلیمانی، نماینده خبرگان رهبری در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: لازم است نیروهای امنیتی و انتظامی هر چه سریع‌تر نسبت به علل وقوع حادثه و همچنین شناسایی انگیزه احتمالی عامل یا عاملان این اتفاق اقدام کنند.  حجت الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نیز با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب استان مازندران دستور پیگیری حادثه سوء قصد به آیت الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری را صادر کرد. متعاقب این دستور، محمد کریمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران اعلام کرد: کارگروه ویژه پیگیری سوءقصد به آیت الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری با همراهی نهادی امنیتی و قضایی در مازندران تشکیل شده است.  همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار مازندران ضمن دریافت آخرین اطلاعات این حادثه، بر بررسی سریع و همه‌جانبه این موضوع تأکید کرد. همچنین روح‌الله سلگی، معاون سیاسی-امنیتی استاندار مازندران اظهار کرد که در پی شهادت آیت‌الله سلیمانی، مطابق تصمیم مقامات استان، سه روز عزای عمومی در مازندران اعلام می‌شود.

حادثه تروریستی نبوده است
سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران درباره جزئیات حادثه سوءقصد به آیت‌الله سلیمانی اظهار کرد: فرد ضارب از افراد بومی و محلی منطقه بوده و این اقدام وی ماهیت تروریستی نداشته است و بررسی اولیه برای انگیزه ضارب در حال انجام است. حسینی پور با بیان اینکه ضارب شناخت دقیقی از آیت الله سلیمانی نداشته است، گفت: آیت الله سلیمانی برای انجام امورات بانکی خود به بانک مراجعه کرده بود و فعلاً اطلاعات و اسنادی که نشان دهد این اقدام امنیتی و تروریستی بوده در دست نداریم. وی افزود: ضارب نیز با هویت مشخص از عوامل شرکت‌های انتظام و پرسنل خدمات انتظامی بانک بوده است.
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه و استاندار سیستان و بلوچستان
پس از وقوع این حادثه، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و استاندار این استان با صدور پیامی مشترک اعلام کردند: مردمداری، عطوفت و روحیه تقریبی آیت‌الله سلیمانی در دوران حضور ایشان در استان در اذهان اقشار مختلف مردم اعم از تشیع و تسنن به یادگار مانده و از ایشان الگویی مجسم در امر وحدت اسلامی ساخته است.
در پیام مشترک آیت الله مصطفی محامی و محمد کرمی آمده است:  آیت‌الله عباسعلی سلیمانی سال‌های عمر پربرکت خویش را در مسیر اشاعه معارف اسلام ناب محمدی(ص)، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم نقاط مختلف میهن اسلامی سپری کرد. در ادامه این پیام آمده است: کلام نافذ و خطابه‌های ارزشمند ایشان در سنگر نمازجمعه شهرستان‌های بابلسر، زاهدان و کاشان، مایه تعالی جامعه و انگیزه معنوی نمازگزاران بود و یاد و خاطر ایشان در اذهان و قلوب مردم، دوستداران و شاگردان ایشان باقی خواهد ماند.

سلفی شهادت
با انتشار خبر شهادت آیت‌الله سلیمانی، کاربران فضای مجازی تصویر مشترک این شهید در کنار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید سیدعلی هاشمی (معاون اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان) و شهید سجاد شهرکی(امام جماعت مسجد مولای متقیان زاهدان) را منتشر کرده و آن را «سلفی شهادت» نامیدند. در این تصویر که به صورت سلفی توسط شهید شهرکی گرفته شده است، حاج قاسم سلیمانی در مراسم تشییع شهید محبعلی فارسی از فرماندهان دفاع مقدس در ۱۴ اردیبهشت ۹۶ حضور داشته و از سوی شهیدان سلیمانی و هاشمی همراهی می‌شده است. شهید هاشمی و شهید شهرکی در حوادث پاییز سال گذشته از سوی عناصر تروریستی به شهادت رسیدند. گفتنی است آیت‌الله سلیمانی متولد سال 1326 در شهرستان سوادکوه استان مازندران بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی