صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و نه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و نه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

تحقق ۶۰ درصد رشد اقتصادی از بهره‌وری

شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید در سال‌های ۱۴۰۰ و برآورد 9 ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۷/۲ و ۴/۴ درصد بوده است.
میرسامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان این مطلب و اشاره به  اینکه رشد اقتصادی در این دو بازه زمانی به ترتیب ۴/۴ و ۳/۵ درصد بوده، از رشد قابل توجه بهره‌وری حوزه‌های صنعت و معدن در ۲ سال اخیر خبر داد و گفت: عملاً بیش از ۶۰ درصد رشد اقتصادی دو سال اخیر از محل بهره‌وری حاصل شده است.
وی افزود: از طرف دیگر سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم منجر به کاهش رشد تولید و شرایط رکود می‌شود. لذا به نظر می‌رسد رشد اقتصادی مبتنی بر ارتقای بهره‌وری یگانه راهکاری است که قابلیت همزمان مهار تورم و رشد تولید را دارد.
پیشوایی درخصوص وضعیت شاخص‌های اقتصادی دهه 90 بیان داشت: شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید بسیار ناگوار بوده است. به طوری که در این بازه زمانی متوسط رشد اقتصادی حدود ۱/۱ درصد و رشد شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید ۴/۰- بوده است.
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران تصریح کرد: این عملکرد نامناسب موجب شد که اهداف برنامه ششم توسعه کشور محقق نشده و عملکرد اقتصادی کشور انحراف قابل توجهی از وضعیت مطلوب ترسیم شده در این برنامه داشته باشد.
پیشوایی گفت: در طول برنامه ششم توسعه، حوزه معدن در کنار حوزه صنعت اطلاعات و ارتباطات، با عملکرد مناسب در شاخص بهره‌وری تا حدی جبران‌کننده‌ رشد منفی قابل توجه در حوزه نفت بوده‌اند.
جستجو
آرشیو تاریخی