صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هشت - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

غافلگیری ژاپن با سیل پیری

سالمندان مراقبت‌جو

منبع : Japan Geriatrics Society
ترجمه: ماندانا ملا‌علی

ساختار جمعیتی یک کشور با افزایش روند عمومی سالمندی و کاهش نرخ زاد و ولد به طور چشمگیری تغییر می‌کند. امریکای شمالی و اروپا با افزایش جمعیت سالمندانی که به مراقبت‌های پزشکی و شخصی نیاز دارند، دست و پنجه نرم می‌کنند. ژاپن اکنون با جمعیت گسترده‌ای از افراد مسن بیمار و معلول رو‌به‌رواست. افزایش جمعیت سالخورده در ژاپن دو برابر سایر کشورهای صنعتی بوده است. ناگهانی بودن ظهور چنین جمعیتی و تغییرات به همان اندازه ناگهانی در ساختار خانواده فشارهای زیادی را بر نظام پزشکی و رفاه اجتماعی ژاپن وارد کرده است. در ژاپن، مانند سایر کشورهای صنعتی، نگرانی‌های زیادی در خصوص کمبود پرسنل آموزش‌دیده برای پرستاری و مراقبت و افزایش روزبه‌روز هزینه‌های مراقبت سالمندان وجود دارد. علاوه بر این، وابستگی سیستم پزشکی ژاپن به بیمارستان، برخی از بیمارستان‌ها را به انباری برای سالمندان بیمار یا ناتوان تبدیل کرده است، در حالی که حمایت کافی برای فعال ماندن سالمندان در خانه ارائه نمی‌شود.
انتظار می‌رود درصد جمعیت سالمند (بالای 65 سال) ژاپن در سال 2025 از 30 درصد فراتر رود و در سال 2060 به 9/39 درصد برسد. این در حالی است که جمعیت کل کشور از زمان رسیدن به اوج خود در سال 2008 به طور پیوسته در حال کاهش است و انتظار می‌رود در سال 2060 به 80 میلیون نفر کاهش یابد. در سال 2013، افراد بالای 75 سال 12.3 درصد جمعیت را به خود اختصاص می‌دادند و انتظار می‌رود این میزان در سال 2060 به 26.9 درصد برسد. با تغییر ساختار جمعیتی، ساختار بیماری تغییر می‌کند و بنابراین تقاضای مراقبت‌های پزشکی تغییر می‌کند. برای سازگاری با تغییرات تقاضای مراقبت‌های پزشکی، ایمن‌سازی سیستمی برای ارائه مراقبت‌های پزشکی ضروری است. ژاپن تاکنون به دستاوردهای قابل توجهی در مراقبت‌های پزشکی دست یافته است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود تقاضای مراقبت‌های پزشکی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی تغییر کند. از آنجا که بیماری‌ها در سالمندان، بویژه در جمعیت بسیار مسن، اغلب غیرقابل درمان هستند، مراقبت‌های پزشکی متعارف باید به‌صورت تخصصی برای جامعه سالمند ارتقا یابد. آنچه برای این منظور مورد نیاز است، تغییر از «مراقبت‌های پزشکی در جست‌و‌جوی درمان» با تمرکز بر درمان بیماری بر اساس یک عضو خاص به «مراقبت پزشکی درمانی و حمایتی» برای به حداکثر رساندن کیفیت زندگی اولویت‌بندی می‌شوند. به همین دلیل در ژاپن «مراقبت پزشکی بیمارستان‌محور» به «مراقبت پزشکی جامعه‌محور» با اولویت پرستاری و مراقبت تغییر پیدا کرده است.
 سالمندان اغلب از اختلال در سبک زندگی به دلیل ناتوانی و کاهش یا توقف عملکرد اندام‌ها و تغییر هورمون‌ها رنج می‌برند. نیاز آنها به مراقبت‌های پزشکی یکپارچه و جامع رفته‌رفته بیشتر می‌شود.
بنابراین وجود متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که دانش کاملی در مورد مراقبت‌های پزشکی برای سالمندان دارند، بسیار ضروری است. با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد کار متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مورد رضایت سالمندان نیست و متخصصان پزشکی نیز رغبتی به کار گروهی برای درمان و مراقبت از سالمندان ندارند. نکته این است که تمرکز متخصصان پزشکی بر درمان سالمندان است در حالی که تمرکز درمان بر یک اندام یا اختلال خاص، مشکل زیادی از سالمندان حل نمی‌کند. نظرسنجی از سالمندان ژاپنی نشان می‌دهد که آنها به جای دستیابی به «درمان» می‌خواهند توانایی فعالیت روزانه مستقل خود را بازگردانند. نکته دیگر اینکه جمعیت ژاپن در حالی در سراشیبی سالمندی قرار گرفته که آمادگی ساختار مراقبتی و درمانی برای مواجهه با این واقعیت به کندی انجام می‌شود.
با توجه به اینکه «سالمندان صرفاً افراد بیمار نیستند و قبل از آن انسان‌های زنده هستند»، باید تغییر پارادایم از «مراقبت‌های پزشکی درمان‌جو» معمولی به «مراقبت‌های پزشکی درمان‌گر و حمایت‌جو» سرعت گیرد. یکی از این راه‌ها افزایش مشارکت سالمندان توسط خودشان برای حمایت و مراقبت از یکدیگر و افزایش مراقبت‌های خانگی است.

 

بــــرش

اختلال در سبک زندگی
 سالمندان اغلب از اختلال در سبک زندگی به دلیل ناتوانی و کاهش یا توقف عملکرد اندام‌ها و تغییر هورمون‌ها رنج می‌برند. نیاز آنها به مراقبت‌های پزشکی یکپارچه و جامع رفته‌رفته بیشتر می‌شود. بنابراین وجود متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که دانش کاملی در مورد مراقبت‌های پزشکی برای سالمندان دارند، بسیار ضروری است

جستجو
آرشیو تاریخی