صفحات
شماره هشت هزار و صد و شصت و هفت - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و شصت و هفت - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

خارطوم در تاریکی فرو رفته است

فرار دیپلمات‌های امریکایی و فرانسوی از سودان

لاله مهرزاد
خبرنگار

با شدت گرفتن درگیری‌های سودان در آغاز دومین هفته این آشوب‌ها و رسیدن آمار کشته‌شدگان این وقایع به بیش از 400 نفر، دیپلمات‌های امریکا و فرانسه از این کشور گریختند.
به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، روز گذشته نظامیان امریکا با چندین بالگرد نظامی کارکنان سفارت این کشور در خارطوم را که این روزها تبدیل به صحنه کشتارها شده است، از وضعیت جنگی سودان فراری دادند.
خروج دیپلمات‌های امریکایی از پایتخت سودان در حالی انجام شد که همزمان جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در سخنانی با تأیید خبر بازگشت دیپلمات‌های کشورش از سودان، از طرفین درگیر در این نبردها خواست، هر چه سریعتر آتش بسی را اعلام کنند.
او خشونت‌های مرگبار در سودان را محکوم کرد اما راهکاری عملی از سوی واشنگتن ارائه نکرد. بنا بر گزارش‌ها، عملیات فراری دادن حدود 100 دیپلمات امریکایی از سودان را 100 نیروی ویژه این کشور انجام دادند. این عملیات از خاک جیبوتی صورت گرفت و در کمتر از یک ساعت هیچ دیپلمات امریکایی در سودان باقی نماند.
ساعتی پس از خروج دیپلمات‌های امریکایی، وزارت خارجه فرانسه نیز خبر داد، عملیاتی را برای نجات جان دیپلمات‌های خود در این کشور آفریقای شمالی آغاز کرده است. فرانسه مدعی شده در تلاش است در این عملیات جدا از فراری دادن دیپلمات‌های خود، به شهروندان این کشور و همین طور سایر کشورهای اروپایی نیز که در آشوب سودان گیر افتاده‌اند، کمک کند.
پیش از این دو کشور، عربستان نیز روز شنبه در عملیاتی با کشتی حدود 150 شهروند از ملیت‌های مختلف را از سودان فراری داده و به کشور خود برده بود. گفته شده است، 91 نفر از آنان شهروند عربستان و 66 نفر از کشورهای دیگر هستند. کره جنوبی و ژاپن و همین طور شماری از کشورهای اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌اند، در صدد خارج کردن شهروندان خود از سودان هستند. این در حالی است که نبردها بین ارتش و شبه نظامیان سودان در آغاز دومین هفته این درگیری‌ها شدت یافته و مردم در خیابان‌ها شاهد جنگی تمام عیار هستند که در آن طرفین با تانک به سمت یکدیگر شلیک می‌کنند و فضای فرودگاه بین‌المللی خارطوم نیز متأثر از همین درگیری‌ها است.
 
امیدهای واهی به آتش بس
در حالی که تصور می‌شد، طرفین این نزاع شامل عبدالفتاح برهان از یک سو و محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی از سوی دیگر باتوجه به تعطیلات عید فطر و پایان ماه مبارک رمضان به این بهانه آتش بس اعلام کنند و مردم سودان را از وحشتی که گرفتار آن شده‌اند، رها کنند، هیچ تعهدی به آتش بسی که در پایان هفته پیش اعلام شده بود، مشاهده نشد و درگیری‌ها حتی در روز عید فطر نیز در سراسر پایتخت با شدت تمام ادامه یافت. الان بوسول، از گروه بحران‌های بین‌المللی در گفت‌و‌گو با فرانس پرس، با ابراز تأسف از وضعیت جنگی سودان گفت: «متأسفانه تمرکز اصلی برای آتش بس عید فطر در سودان، فقط روی خروج شهروندان خارجی بود، نه کمک‌های انسانی و دیپلماسی صلح.»
بنابر این گزارش کشورهای غربی در شرایطی تنها به خارج کردن دیپلمات‌ها و شهروندان خود فکر می‌کند که شدت درگیری‌ها و به عبارتی جنگ به گونه‌ای است که مردم در خانه‌های خود حبس شده‌اند و برق در مناطق وسیعی از پایتخت سودان قطع شده است. طوری که زندگی بیش از 5 میلیون ساکن این شهر در هوای گرم این روزهای خارطوم به خطر افتاده است. بسیاری از مردم گاه جان خود را به خطر می‌اندازند تا بتوانند قرصی نان و یا اندکی آب برای خانواده‌های خود پیدا کنند. یکی از آنان به خبرنگار فرانس پرس گفته است: «ما در تاریکی مطلق زندگی می‌کنیم. نه آب داریم، نه برق. دیگر فقط دست به دعا برداشته و از خدا می‌خواهیم که به ما کمک کند.»
بنا بر گزارش سازمان ملل در یک هفته اخیر بیش از 420 نفر در سودان کشته شده و 3 هزار و 700 نفر زخمی شده‌اند و هیچ چشم‌انداز روشنی برای پایان درگیری‌ها مشاهده نمی‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی